menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blauwe druiven voor de onverwarmde serre

rivofa

Rivofa

Ik ben op zoek naar een blauw druivenras dat in de onverwarmde serre kan, een ras dat ook niet te groot wordt maar toch lekkere blauwe druiven geeft. Kent iemand zo'n ras ?

zaterdag 15 mei 2010 - 20:02
detuinkabouter

Detuinkabouter

rivofa,

Ik moet wel zeggen dat ik zelf geen ervaring met druiventeelt heb. Maar een medeleerling in de tuinbouwles die ik gevolgd heb, bracht eens een lekkere 'Frankenthaler' mee. Dit is een blauwe druif die in een onverwarmde serre kan geteeld worden.

Verder weet ik ook dat de 'Booskoop Glory' ook een blauwe druif is die in buitenlucht kan geteeld worden. Dus vermoed ik dat die het zeker ook een onverwarmde serre kan doen.

zaterdag 15 mei 2010 - 23:14
Toineke

Toineke

'Frankenthaler' leent zich inderdaad goed voor teelt in een niet-verwarmde serre. Ik heb er al meer dan 20 jaar staan. Wel opletten in de lente met late nachtvorst, zoals dit voorjaar: een elektrische verwarmertje (met thermostaat) is dan noodzakelijk, anders bevriezen alle knoppen en heb je dat jaar geen enkele druif.
Sinds enkele jaren heb ik last van meeldauw (witziekte), met behulp van spuitzwavel ('Cosavet') slaag ik er in om dit probleem perfect op te lossen.
Vorig jaar had ik per struik minstens een 25-tal trossen druiven. Om voldoend dikke druiven te krijgen, kost je dat wel vele uren uitdun-tijd ('krenten')...
zondag 16 mei 2010 - 05:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon