menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dan toch maar eerder appelen

Ga naar meest recente reactie

sugar

Sugar

Ik heb vorige winter een viertal perenbomen geplant, die waren vorig jaar aangetast door perenroest.

Blijkbaar is de enige remedie tegen die perenroest frequent spuiten, terwijl ik eigenlijk geen chemicaliën wil gebruiken in mijn tuin.
Ik heb nu eenmalig gespoten met Hermosan, maar wil dit niet na iedere fikse regenbui herhalen tot einde juni

Daarom denk ik eraan om de planten er gewoon uit te gooien en te vervangen door enkele RGF-appelaars (Gembloux). Dan zou ik klaarblijkelijk wel zonder problemen 'biologisch' fruit moeten kunnen opkweken
donderdag 15 april 2010 - 22:11
guy_fruit

Guy_fruit

Er zijn wel degelijk andere oplossingen:
1) De tussenwaardplanten (Juniperus coniferen) verwijderen
2) Vanaf de eerste aantasting de aangetaste bladeren verwijderen en vernietigen
3) Behandelen met planten versterkende middelen. (Gier van heermoes paardenstaart, Vital, ...)


Ook die RGF-appelbomen zijn vatbaar voor andere problemen: appelmade, appelzaagwesp, ...

Nuttige link:
http://www.houtwal.be/vakartikels/pitfruit/perenroest.htm
vrijdag 16 april 2010 - 08:49
sugar

Sugar

Ik woon in het centrum van de stad. Ik denk dat het verwijderen van tussenwaardplanten moeilijk is (in een straal van 500 m zijn er hier minstens 500 ommuurde tuintjes...

Probleem van die perenroest is dat ik er eigenlijk zeker ben dat ik daar ieder jaar opnieuw terug last van zal ondervinden
vrijdag 16 april 2010 - 10:37
printemps

Printemps

@ Guy

Wat bedoel je met versterkende middelen
gier van heermoes ofzo ????

mvg

@ Sugar

Ook ik heb last op men 2 bomen ik heb er nog niets tegen gedaan
Mijn bomen staan nu in bloei ik denk dat ik nu te laat ben

mvg
vrijdag 16 april 2010 - 13:38
guy_fruit

Guy_fruit

Plantenversterkende middelen:
- Gier van Equisetum (Heermoes)
- Vital (van eco style)

mvg,
Guy
vrijdag 16 april 2010 - 20:27
printemps

Printemps

Bedankt

Weer naar de winkel
Want ik heb geen paardestaarten in mijn tuintje
En gier stinkt ook hé


mvg
zaterdag 17 april 2010 - 14:06
annemiek123

Annemiek123

Ik heb dit jaar ook al mijn fruitbomen, struiken, aardbeien en tomatenplantjes met vital behandeld.
zaterdag 17 april 2010 - 20:33
printemps
zaterdag 24 april 2010 - 15:26
annemiek123

Annemiek123

ja dat klinkt ook prima! Ben benieuwd naar je resultaat.
zaterdag 24 april 2010 - 16:35
printemps

Printemps

Ik heb eerst een fles Vital gekocht,is kant en klaar voor gebruik
Maar voor mijn 2 perebomen is die fles al halfleeg
En die grote verpakking van Vital vond ik nergens
Maar toevallig kwam ik de BSI tegen en ik ga die verder dan gebruiken,de verpakking is groot en nog groter en om zelf klaar te maken
Ik ga nu wel even wachten met toepassen omdat BSI vermeld dat je het niet mag gebruiken op de bloemen
Sinds ik de bomen heb(sinds2005) heb ik last van perenroest,ben benieuwd

mvg
zaterdag 24 april 2010 - 16:56
Chef

Chef

Uit nieuwsgierigheid: wat voor perenbomen (welk ras en onderstam) heb je geplant?

Mijn ervaring is dat fruitbomen de eerste twee jaren na aanplant behoorlijk vatbaar voor ziekten zijn. Het wortelstelsel moet zich nog ontwikkelen en dat kost tijd.

Tevens is mijn ervaring dat de bekende handpeerrassen (Conference, Doyenne Comice) beduidend ziektegevoeliger zijn dan de meeste stoofpeerrasen.
zaterdag 24 april 2010 - 22:58
cetinel

Cetinel

ik heb vorig jaar perenroest gehad,dit jaar weet ik niet want nog geen blaadjes open.
ik hoop eigenlijk dat de roest is achtergebleven op oud adres,bij mijn weten staan er namelijk niet direct juniperus in de buurt....
wanneer is de aantasting zichtbaar(heb wel al enkele kleine blaadjes en bloemknoppen)
met andere woorden: ou het nu al op de kleine blaadjes duidelijk zijn,of is dat pas later...
ik wil gewoon weten of ik het vorig jaar meeverhuisd heb,of dat er zonder mijn weten in de buurt toch ergens juniperus staat.....
zaterdag 24 april 2010 - 23:39
sugar

Sugar

Doyenne, Conférence, Beurre Hardy en Durandeau als ik het goed voor heb.
Onderstam ken ik niet
zaterdag 24 april 2010 - 23:58
Eve

Eve

Chef, welke peren zijn stoofpeerrassen? Ik kom hier in tuincentra en catalogussen alleen Concorde, Doyene de Comice and Conference tegen.

Eve
zondag 25 april 2010 - 19:40
guy_fruit

Guy_fruit

Stoofperenrassen: 'Gieser Wildeman' en 'Saint Remy'.
zondag 25 april 2010 - 21:13
printemps

Printemps

Ik heb Conferance staan
En een dou-peer met Beurre Hardy en ligipont,deze heeft nu het eerste jaar bloemen
Welke onderstammen,geen idee
Maar allen hadden last van roest
Ook geen jeneverbes te zien in de buurt maar wel andere cypressen,ene die redelijk dicht (cypres)stond hebben ze verleden jaar uit gedaan
Lets hope for the best this year

mvg

maandag 26 april 2010 - 13:09
Eve

Eve

Dankuwel, Guy.

Dus er mogen geen jeneverbessen bij peren? Oh dear... ik zal maar rap eens iets verplanten
maandag 26 april 2010 - 13:23
cetinel

Cetinel

beetje verder planten zal nie veel uithalen vrees ik...
kan tot 500 meter ver rijzen die roest,dus als er binnen een straal van 500 meter cypressen staan,kunnen ze je peer aantasten.
maandag 26 april 2010 - 13:26
printemps

Printemps

Als je jeneverbes niet besmet is zal er geen probleem zijn denk ik
Je moet kijken of je dezelfde rare bolltjes ziet op je jeneverbes als dat zo is moet je die verwijderen anders kruipt de roest steeds over om je peer te besmetten

mvg
maandag 26 april 2010 - 13:30
Chef

Chef

@Eve: enkele stoofpeerrassen: Kleipeer, Winterrietpeer, Gieser Wildeman, St Remy, Pondspeer, Brederode.

Besmetting met perenroest kan enigszins onderdrukt worden met bestrijdingsmiddelen tegen schurft. Beter is om alle Jeneverbessen in de buurt te verwijderen. In dichtbebouwde gebieden met veel tuintjes wordt dat wat lastig natuurlijk.
maandag 26 april 2010 - 22:51
Eve

Eve

Oooh, ik zal maar duimen voor mijn boomkes - onze volkstuin is zo aan het uitbreiden dat het risico op vanalles en nog wat sterk vergroot. En jeneverstruiken galore hier, ook nog.

Mmm... volgend jaar nog een van die stoofperenbomen erbij om de collectie compleet te maken! Ik zal hem in Belgie gewoon bestellen, we rijden wel voor minder efkes om en weer.
maandag 26 april 2010 - 22:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon