menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Jonge perenboom snoeien

Ga naar meest recente reactie

fsachs78

Fsachs78

Hallo iedereen,

Ik heb sinds vorige week een hoogstam perenboom (Conference) in de tuin staan. Vanaf het punt waar de takken staan, staan er een vijftal dikke takken kaarsrecht omhoog en ze zijn vrij lang (ongeveer een meter). In totaal is de boom dus bijna drie meter hoog.

Ik zou graag meer zijtakken willen hebben (de boom hoeft niet heel hoog te worden). Moet ik dan de punt eruit knippen? En is het nu wel de tijd om te snoeien, zo kort na het planten en zo vlak voor de (eventuele) bloei?

Wat raden jullie me aan?

Gr. Francois
zondag 11 april 2010 - 17:38
Eve

Eve

Francois, wat betreft die takken die recht omhoog staan: ik heb ook juist zo een boomke geplant, die had ook takken die recht naar omhoog stonden van ongeveer een meter lang.
Ik heb rond elke tak zachtjes een touw gebonden - vanaf de stam en vele keren rond de lengte van de tak gedraaid, dan een gewicht aan het andere uiteinde van het touw gebonden (gewoon een grote steen) die op de grond ligt.
Dus die takken worden nu op een zachte manier wat naar buiten en beneden geleid.
Of het zal lukken? Valt af te zien, maar ik kon het maar proberen, he!

Iemand anders zal u advies kunnen geven over die top eruit halen.

Succes,

Eve
maandag 12 april 2010 - 15:42
guy_fruit

Guy_fruit

De zijtakken uitbuigen zoals Eve ook schreef.

Doe dat uitbuigen bij een warme dag, want anders kan er takbreuk ontstaan.
De zijtakken zouden een stand van ongeveer 45 tot 65° ten op zichte van de middentak moeten hebben.

Na dat uitbuigen kan je de kop insnoeien zodanig dat die iets boven het uiteinde van de zijtakken komt te zitten.

Vergeet zeker niet een stevige boompaal te plaatsen. Maak de boom met bindbuis hieraan vast. Zorg dat het bindmateriaal niet kan insnoeren.
Als je onderaan die boompaal een stevige nagel (spijker) klopt, dan kan je van daar vertrekken met touw om uit te buigen.

Guy
www.houtwal.be
maandag 12 april 2010 - 18:38
wim1970

Wim1970

ik heb enkele weken geleden ook mijn zijtakken mbv touw afgebogen tot een ongeveer horizontale positie (het touw onder op grond vastgemaakt aan stenen).

Maar vraag me af, hoelang moet dat touw eraan blijven ..maw, wanneer staan de takken zelf in deze positie?? Moet ik dan denken aan maanden of ??

Wim
maandag 12 april 2010 - 21:14
guy_fruit

Guy_fruit

In juni of juli blijven die takken hun stand behouden.

Maak eens een touw los in juni en kijk of de tak opnieuw omhoog gaat...

Guy
maandag 12 april 2010 - 22:34
Nootje77

Nootje77

Ik blijf het super vinden om dit hier allemaal te lezen en te zien hoe iedereen elkaar raad geeft! Go forum!
dinsdag 13 april 2010 - 15:11
guy_fruit

Guy_fruit

Perenbomen en appelbomen mag je zeker nog snoeien waar nodig.
Takken opzij binden of uitbuigen kan je best bij warm weer doen, dan is er minder gevaar op takbreuk.

Mvg,
Guy
woensdag 14 april 2010 - 21:54
fsachs78

Fsachs78

Ik heb inmiddels de takken uitgebogen. Die 45 graden haal ik niet, maar het komt in de buurt. Bedankt voor de hulp!
Ik twijfel alleen nog of ik de takken zal inkorten/toppen. Zou dat positief werken op de vorming van zijtakken?

Gr. Francois
woensdag 14 april 2010 - 23:16
guy_fruit

Guy_fruit

Door de takken in te korten, ga je inderdaad meer (en sterkere) zijtakken krijgen. Te sterke (lange) zijtakken dragen meestal geen bloemknoppen....

Mvg,
Guy
donderdag 15 april 2010 - 20:30
fsachs78
zondag 18 april 2010 - 20:11
guy_fruit

Guy_fruit

Het uitbuigen zou eigenlijk wat dieper mogen.
De boom staat ook erg dicht bij de muur. Is het de bedoeling een leivorm tegen de muur te maken?
De kruin van een normale hoogstam kan een doorsnede bereiken van 6 tot 8 meter breedte....

Guy
zondag 18 april 2010 - 21:09
fsachs78

Fsachs78

Beste Guy,

Ik ben eigenlijk van plan om het niet zo ver te laten komen... Ik ga proberen hem redelijk klein te houden. We hebben gekozen voor een hoogstam, omdat de boom anders te veel licht en zicht voor het raam weghaalt. Nu begint de kruin een stuk hoger.

Gr. Francois
zondag 18 april 2010 - 21:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon