menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zoek soort mirabelle

Ga naar meest recente reactie

ines

Ines

Beste,

Graag zou ik een drietal zoete mirabelle dragende boompjes aanplanten maar het volgende doet zich voor:
-zeer zware kleigrond in de zomer droog en in de winterperiode nat
-volle zon

Wie kan me namen geven van de boompjes die het toch zouden groeien in deze omstandigheden?
Dank op voorhand,groetjes,ines
woensdag 18 oktober 2006 - 22:39
jp

Jp

Natte grond is een probleem (eerder dan grondsoort of volle zon) en dit ongeacht de soort.
Ik denk niet dat het veel zin heeft daar mirabellen te planten....helaas.
dinsdag 24 oktober 2006 - 10:30
ines

Ines

Bedankt JP? Ik heb geen sjans (geluk) ik zal dan maar verder Mirabellekes in potjes kopen
grtjes,ines.
dinsdag 24 oktober 2006 - 12:09
Rodger

Rodger

Ines, niet getreurd alle fruitbomen kunnen niet tegen natte voeten,maar je kan ook je mirabellenboompje op een heuveltje planten , laat ons zeggen ,de aarde goed lossteken eerst ,je plantstok in de grond ,je boom bovenop de grond zetten en dan maar aanvullen met aarde erboven ,proberen het lukt wel .Mirabelle de Nancy is een goede soort voor de opleg en de confituur.
zaterdag 28 oktober 2006 - 21:19
ines

Ines

Rodger als ik op Uw mailtje moet antwoorden dan krijg ik
(U draagt mijn vaders naam,verleden jaar gestorven....)
Kom vooruit...
Dat ik zelf niet op het idee kwam om die hogerop te zetten...hoe hoog en breed moet die heuvel
dan zijn, ik vraag me af of ik dat zelf kan, hm efkes rekenen een bakwagen of 40 dat zou genoeg
moeten zijn...misschien te doen.
Hartelijk dank, het is het proberen waard.
Groetjes,ines
zaterdag 28 oktober 2006 - 23:20
Rodger

Rodger

He he ines,niet overdrijven zulle 40 bakwagens!!
Begin eens met een heuveltje van maximum 4 bakwagens ,dat zal al voldoende zijn .
Nog een belangrijk detail misschien, de entplaats moet boven de grond staan bij het planten,en in de zomer als het te droog is ,vooral het eerste plantjaar dan af en toe de boom eens wat water geven.
gr.
rodger
zondag 29 oktober 2006 - 08:26
ines

Ines

Oké ik probeer het maar toch vraag ik mij af: ik moet eerst een kuil graven en de aarde voorzien
van compost dan de stok zetten en de put opvullen tot gewoon niveau en dan de heuvel half, de boom op de heuvel plaatsen en de andere aarde er rond opvoeren.
Het moet geen halve meter zijn of toch?
Ik vraag me af of dit stabiel genoeg zal zijn, zou moeten...gaat bij regenbuien die aarde niet
rond weg spoelen?
Er zit niet zoveel in een bakwagen en voor 3 boompjes...
Grtjs,ines.
zondag 29 oktober 2006 - 18:17
Rodger

Rodger

Oké ik leg het nog eens uit
de aarde waar je de boom gaat planten eerst wat omspitten (géén kuil maken) je zet je plantstok in de grond goed vast .Je zet de boom boven op de omgespitte aarde tegen je plantstok. Je dekt de wortels met je aangevoerde grond ,eventueel vermengd met compost . Je drukt alles goed aan en vult de grond rondom wat aan zodat de boom zowat op een heuveltje komt te staan. Je bindt de boom vast aan de plantstok zodat hij mooi recht blijft staan ..Het eerste jaar in de zomerperiode als het droog is de boom wat aangieten zodat de hergroei niet stilvalt en de wortels kunnen ontwikkelen en zich vastzetten.
Dus....in feite staat de boom bovenop de grond van het huidige niveau en de wortels worden bedekt met aarde .
groetjes
rodger
zondag 29 oktober 2006 - 21:25
ines

Ines

Oké Rodger goed omschreven...
Bedankt voor de moeite, groetjes,ines
zondag 29 oktober 2006 - 22:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon