menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zoete kerselaar

Ga naar meest recente reactie

cee

Cee

Hip hoi,

Dit weekend komen er twee zoete kerselaar er bij in m'n tuintje.

Ik zou er 1 in de voortuin en 1 in de tuin achteraan in de buurt van de perelaar plaatsen. Ik heb reeds gelezen dat die niet graag vochtig staan, en zou dus een deel steengruis in de aanplantput verwerken, om drainage te verbeteren. De grond is in ieder geval rijk genoeg (leem).

Verder heb ik nog geen enkele ervaring met kerselaars.

Groeien de wortels oppervlakkig en breed of eerder diep, of allebei?
Zet ik die misschien toch beter iets dichter bij elkaar voor de bestuiving?
Kunnen die goed tegen wind of staan ze beter beschut?
Kan je nog veel planten onder een kerselaar aanplanten?
Staan diebest in de zon, of halfschaduw

En snoeitips zijn zeker ook welkom.

Danku voor de tips,
Cee
vrijdag 19 maart 2010 - 09:45
Eve

Eve

Hoe groot worden die boomkes verondersteld van te worden? Als het kleintjes zijn, dan niets rond de stam planten in een kring van 1m, die boomkes zijn niet sterk genoeg om tegen competitie te kunnen.
Zet ze waar ze het gemakkelijkst met een net kunnen beschermd worden tegen vogels - anders is het bye bye kersen

Succes,

Eve
vrijdag 19 maart 2010 - 16:06
guy_fruit

Guy_fruit

Op welke onderstam staan die zoete kersen?
Twee verschillende (gelijkbloeiende) kersenrassen toch gekozen?

Indien het sterkgroeiende onderstammen zijn, dan zal een bescherming tegen vogels niet eenvoudig zijn...

Guy
vrijdag 19 maart 2010 - 20:38
cee

Cee

Het zijn in ieder geval hoogstammige,

Ik heb wel niet direct veel keuze gehad,

Het zijn geen nieuwe maar komen uit de tuin van m'n broer waar ze het door de gure wind en natte klei niet goed deden.

Hopelijk hebben ze het beter in mijn tuin.

Maar als de volgels er met een deel kersen vandoor is, dan is dat maar zo, dan hebben ze in ieder geval lekker gegeten. Maar er zitten ook twee waakkatten die mijn kersen met hun leven verdedigen, dus gaan toch hun best moeten doen.

Ik heb ze al in de grond gestoken, in een te diepe put die ik eerst weer wat weer opgevuld heb, 4m afstand van elkaar, elk met 1 steunpaal.

Kan je een kerselaar toppen om een bredere (minder hoge) kruin te bekomen?

maandag 22 maart 2010 - 08:19
guy_fruit

Guy_fruit

Hoogstambomen worden wel heel groot! Reken op 80% van de kersen voor de vogels, tenzij je de katten in de boom leert klimmen...
Als plantafstand had je beter 6 tot 8 meter van elkaar genomen!

Toppen is mogelijk, maar dat kan je beter in juni of juli doen.

Guy
http://fruitabc.blogspot.com/
maandag 22 maart 2010 - 20:26
cee

Cee

eerst het goeie nieuws,

mijn katten zijn heel goeie klimmers en doen niks liever dan een ganse dag in de bomen hangen (een beetje zoals die hangjongeren).

Maar het slechte nieuws is dat ze opgemeten maar 5m uit elkaar staan, ze zullen het op een dag gezellig knus hebben??

Maar in ieder geval bedankt voor de tips, met toppen ga ik dus tot juli wachten, Naar 't schijnt krijg je daar ook minder maar dikkere kersen mee?

groetjes Cee
dinsdag 23 maart 2010 - 08:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon