menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Duoboom maken

Chef

Chef

Beste mensen,

Is zou graag op een bestaande hoogstam perenboom van het ras Bonne Louise d'avranches een tak van een Legipont perenboom willen plaatsen. Ik zou dan een duoboom krijgen. Mijn bedoeling is om hiermee de bestuiving te verbeteren zonder dat ik een extra boom hoef te planten want daar is onvoldoende ruimte voor.

Is het mogelijk een duoboom te maken van een bestaande hoogstam boom?
Wat voor soort techniek kan ik hiervoor het beste gebruiken (wellicht oculatie)?
Waarom vind ik zo weinig duobomen bij fruitboomkwekers?

Bj voorbaat vriendelijk dank voor jullie reacties.
zondag 28 februari 2010 - 12:27
depauws

Depauws

Chef
Duo-boom is geen probleem, ongeveer alle peren laten zich enten of oculeren op andere peren.
Ik heb geen exacte gegevens over de bloei van Legipont, het is nodig dat beide soorten gelijktijdig bloeien om te kunnen bestuiven.
Persoonlijk zou ik liever enten dan oculeren.
Een ideetje : snoei een of meerdere zware takken dicht bij de stam, er zullen enkele jonge waterloten ontstaan op de stomp. Op elk van die eenjarige scheuten kun je best enten.
groeten
Silvain
zondag 28 februari 2010 - 18:01
an

An

maar dan moet je toch een tweede soort hebben anders kan je die er niet bij doen?

IK zat ook al aan zo iets te denken maar dan tussen een wilde gieserman(stoofpeer) en die lekkere dikke sapppige zoete hand peren weet even de naam niet.
ik wou die samen een stoof en een hand peer maar ben ze nog nooit tegen gekomen.

maar niet zoals chef een hoog stam ik zoek dan een laagstam.

gr an
zondag 28 februari 2010 - 18:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon