menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plantlampen

Ga naar meest recente reactie

Ouwepee

Ouwepee

Omdat het nu eventueel van pas kan komen breng ik een beetje basisinfo over plantlampen. Sommigen zullen reeds de foto's gezien hebben op andere plaatsen op dit forum.
Volgens mijn ervaringen is de 20 Watt Megaman MM15609 de beste wat betreft bedrijfszekerheid, prijs en gebruiksvriendelijkheid.
Aangezien MM België ze vorig jaar nog niet op de markt bracht in België, kan ik jullie wel aanraden hier eens te kijken:
http://www.pricebreaker.nl/verlichtingmegaman-c-270_1530.html Zeker wat de prijzen betreft, want daar wordt nogal veel met gesjoemeld naar de consument-tuinier toe.
De echte catalogus van MM is ook niet zo gemakkelijk te vinden, daarom knipte ik de voornaamste blzn ter zake eruit en probeer ze hier te tonen. Mits een pm wil ik gerust het originele .pdfje toezenden. Je zal het quasi nergens op de toog zien liggen. Zelf betaalde ik hogervernoemde lampen €23 en geen cent meer.

Fruit

vrijdag 4 december 2009 - 13:17
Ouwepee

Ouwepee

tweede blz

Fruit

vrijdag 4 december 2009 - 13:30
Ouwepee

Ouwepee

blz 3
Indien liever groter, mits een kort berichtje zend ik het pdfje wel. Uit sympathie en solidariteit voor de vele tuiniers die ook niet graag bedot worden.

Fruit

vrijdag 4 december 2009 - 13:33
depauws

Depauws

Ouwepee.

Zou je mij het pdf willen doorsturen want de tekst is toch te klein.

Ik dacht ook een groeilamp te kopen en dacht aan Ebay nr 150392233609
Dat is een rooster met 225 LED's.
Heeft iemand hiermee ervaring?
groeten
Silvain
vrijdag 4 december 2009 - 16:59
Ouwepee

Ouwepee

Ok Sylvain,

Maar dan heb ik onvermijdelijk een E-post adresje nodig, want anders kan ik geen bijlage zenden, versta je?
In een persoonlijk berichtje bvb.
Omdat ik graag ook iets opsteek, kan je misschien een goede link melden van die LED's ?
Hartelijk,
Leo
vrijdag 4 december 2009 - 22:17
leeuwtje

Leeuwtje

Silvain ik weet welke jij bedoeld. Maar ik heb er zelf nog geen ervaring mee en ik ken ook niemand die ze heeft uitgetest. Ook geen bedrijf. Ik las op het chilipepers.nl forum wel mensen die dit uit aan het testen waren met goede resultaten.
vrijdag 4 december 2009 - 22:26
lanne

Lanne

Ik ben eigenlijk ook al een tijdje aan het zoeken naar een goede led lamp voor mijn planten ( zaailingen ) in de winter binnen - zal een nieuw onderwerp starten zodat alle info over led lampen samen zal staan
groetjes
Lily-Anne
woensdag 9 december 2009 - 07:58
Ouwepee

Ouwepee

Ik meen dat we wat betreft betaalbare en betrouwbare LED lampen nog wat zullen moeten wachten tot die door professionelen massaal gebruikt worden.
Voor particulieren zullen ze altijd in een aanvangsfase duurder zijn dan de besparingen die je er kan mee realiseren.
Daarom denk ik nog steeds dat bovenstaande MM 15609, 20Watt spaarlamp met geincorporeerde reflector, momenteel de beste koop is.
Enig probleem ermee is, dat ze in belgië voor zover ik wist, door MM niet gemarkt wordt. Dat is wel het toppunt dus, maar in Nederland is ze te koop voor ongeveer €23, mits wat googelen.
zaterdag 2 januari 2010 - 12:52
Ouwepee

Ouwepee

In Heist op den berg geloof ik, de beste prijs momenteel. Toch al wat dichter bij huis:
http://www.dmlights.be/nl/cat/3907/0/megaman/plant+lamps.html

Fruit

zaterdag 2 januari 2010 - 18:01
Gina

Gina

Voor welke oppervlakte voldoet deze lamp?

Momenteel gebruik ik 2 TL van 36 w voor een oppervlakte van 60 cm op 120 cm.
Deze TL lampen waren wel zeer goekoop, 5.2 euro voor 2
zondag 3 januari 2010 - 16:46
Ouwepee

Ouwepee

OK Gina, maar planten kunnen van dit soort licht slechts een 15 tot 20 % gebruiken, de rest is verloren geld. Daar gaat het hier nu juist over, plantlampen zijn geen gewone lampen.
zondag 3 januari 2010 - 17:46
lanne

Lanne

Hallo Ouwepee,

Ik zou dan vermoedelijk toch opteren voor die spaargroeilamp , maar zal daar niet direct geraken .

1-Hoe zijn uw ervaringen met deze lamp ?
2- voor welke planten gebruik je ze
3- hoeveel uren laat je ze branden per dag ?
4-Hoe groot moet of mag de afstand zijn tussen de lamp en de planten ?
5-Hoeveel oppervlakte kan je met zo een lamp voldoende verlichten ?
6- als ik het goed zie, kan die lamp in een gewone sokket van een bureaulamp of zo - klopt dit ?

Ik weet het - dit zijn heel wat vragen tegelijk , maar we kunnen van uw ervaring met deze lampen leren .

groetjes
Lily-Anne
zondag 3 januari 2010 - 21:03
Ouwepee

Ouwepee

1-Hoe zijn uw ervaringen met deze lamp ?
Heb nooit andere lampen voor planten gebruikt, dat heeft ook niet veel zin.
2- voor welke planten gebruik je ze
Voor al mijn zaailingen en ook voor stekjes, vooral in de sfeer van exotisch fruit en medicinale planten.
3- hoeveel uren laat je ze branden per dag ?
Planten komen toe met 6 uur rust. Dus bvb van 5 tot 23 uur.
4-Hoe groot moet of mag de afstand zijn tussen de lamp en de planten ?
Min 2cm max is onbepaald, maar dan heb je meer lampen nodig. bij mij tussen de 5 en 60 cm ongeveer. Zeg maar dat dit van je bedoeling afhangt. Moeten je planten groeien tegen de klok, of wil je ze gewoon mooi de winter laten rondkomen.
5-Hoeveel oppervlakte kan je met zo een lamp voldoende verlichten ?
zie vorig punt en ook of je plantjes van 5cm hoog hebt in vierkante potjes van 9cm of dat je 50 cm hoge planten hebt in 4 Liter potten.
6- als ik het goed zie, kan die lamp in een gewone sokket van een bureaulamp of zo - klopt dit ?
Deze lampen hebben een nominale voetdiameter E27, terwijl de meeste lamphoudertjes in een bureellamp een E14 voet hebben.
naschriftje:
Ik verkoop geen lampen hoor!
zondag 3 januari 2010 - 21:44
Ouwepee
zondag 3 januari 2010 - 22:01
Ouwepee

Ouwepee

Ik dacht dat ik deze plaatjes al eens hier gezet had?

Fruit

zondag 3 januari 2010 - 22:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon