menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kiwibes Arguta Issai

Ga naar meest recente reactie

Jende

Jende

Hallo iedereen,

Ik heb verschillende soorten kiwibessen waaronder 4 planten kiwibes Arguta Issai.

De Arguta Issai bessen heb ik nu geplukt en zijn overheerlijk.

De grootte van de bessen zijn ZO verschillend, meer kleintjes dan grote bessen.
de grote bessen zijn 3 cm lang, en dan heb je de kleinere bessen 1,25 cm groot,
meer kleinere bessen dan grote bessen .
en dat is ZO ALS JE DE PLANT NIET SNOEIT.
De plant heeft een ZOMERSNOEI en een WINTERSNOEI nodig.

Ik doe het zo:
In december de nieuwgroei terugsnoeien tot op 3 bladknoppen.
in de zomer snoei ik 3 bladknoppen NA de laatste bes
dit om grote kiwibessen het volgend jaar te bekomen

Groeten Jende





donderdag 1 oktober 2009 - 17:43
Linneke

Linneke

Verkoopt u misschien 1 plantje? Of wilt u ruilen tegen wat aardbei plantjes ??

greetz
donderdag 1 oktober 2009 - 20:02
Jende

Jende

Hallo Linneke,

De kiwibes heb ik nog nooit gestekt, de plant is heel gemakkelijk te verkrijgen in West- Vlaanderen in bijna elke tuincentra.
Deze 4 planten die ik al 4 jaar heb, heb ik in verschillende tuincentra s gekocht, de prijs was telkens 10 euro, en het volgend jaar gaf deze al vruchtjes.
De kiwibes Arguta Issai is een snelle groeier en draagt heel gemakkelijk vruchten,
is ook een zelfbestuiver en kan ook dienen om andere kiwibes soorten te bestuiven.
In Oost-Vlaanderen , in Zomergen Bauwerwaan 62 is er de proeftuin en daar kunt u bijna alle rassen van de kiwibes kopen ,tik op google proeftuin zomergem en daar krijgt u heel wat te zien.

Groetjes Jende


donderdag 1 oktober 2009 - 21:56
wim1970

Wim1970

ik heb hier ook enkele kiwibes plantjes staan...maar ze krijgen nu bruine blaadjes...is dat normaal, zo in de herfst????
zaterdag 3 oktober 2009 - 13:57
Jende

Jende

Ja, de blaadjes worden geel en bruin en vallen af.

groetjes Jende
zaterdag 3 oktober 2009 - 14:07
annabellie

Annabellie

die zaadjes in die issai besjes . als je die plant zijn dat dan ook zelfbestuivende soorten?
zaterdag 3 oktober 2009 - 14:41
wim1970

Wim1970

ah ok, dus niets om me zorgen over te maken!!
zaterdag 3 oktober 2009 - 14:57
Jende

Jende

Wat zaaien betreft van de kiwibes, daar kan ik niets over vertellen.
Ik denk dat je beter stekt.

Dit jaar heb ik een takje afgenomen van de kiwibes en deze op water gezet, een takje van zo een 12 cm lang met een blaadje er aan (om te zien wat dat doet op water), wel onderaan is er een grote knobbel callusweefsel gevormd (wit weefsel) en daaruit is er een wortel gegroeid van 5 cm lang, het plantje staat in huis, nog altijd op water, in de volle zon achter het gordijn (warm dus).

Wat het zal worden weet ik niet.

Groetjes jende
zaterdag 3 oktober 2009 - 15:17
baseLine

BaseLine

Hoi

Het is beter dat je het plantje vanaf er wortels verschijnen in grond zet,
anders krijg je waterwortels en die groeien niet goed on grond




Mvg
vrijdag 6 november 2009 - 23:12
Jende

Jende

Dag BaseLine,

Heb ondertussen het kiwibes plantje op aarde gezet , maar ik heb geen naam van de plant. De moederplant heb ik gekocht op een plantenbeurs en toen ik thuis kwam was het etiket met de naam van de plant er afgevallen, en nu heb ik twee kiwibes planten zonder naam.

Groeten Jende

zaterdag 7 november 2009 - 16:56
baseLine

BaseLine

Dag Jende,


Was het een zelf bestuivende soort dan zal waarschijnlijk Issai kunnen zijn
zondag 8 november 2009 - 19:55
Jende

Jende

Dag BaseLine,

Het was een vrouwelijke plant, als de plant besjes draagt kan ik misschien de naam van de kiwibes te weten komen.

Groeten Jende
zondag 8 november 2009 - 20:15
Ouwepee

Ouwepee

Stekken gaat relatief gemakkelijk, ik heb enkele stekjes van mijn Weiki.
Zaaien zou echter ook mogelijk zijn, ik kocht hier van elke soort een pakje zaden, het lijkt me het proberen waard, vooral om ook mannelijke planten te hebben:
http://www.rareplants.de/shop/prodtype.asp?strPageHistory=search&numSearchStartRecord=1&CAT_ID=447
maar hier hebben ze ook zaden:
http://www.sunshine-seeds.de/advanced_search_result.php?keywords=kiwi
Voor de prijzen hoef je het niet te laten en ze zijn zeer betrouwbaar! Mijn zaden zitten reeds in substraat.
dinsdag 5 januari 2010 - 00:28
Riko

Riko

Hoe leidt je de Issai? Ook met een T-constructie of eerder met een waaiervorm (zou beter zijn bij Issai)?
maandag 19 maart 2012 - 22:25
guy_fruit

Guy_fruit

Volgens sommige kenners zou 'Issai' beter in waaiervorm zoals bramen geleid worden.
dinsdag 20 maart 2012 - 20:42
GillesGarden

GillesGarden

Hallo,

Ik heb nu al 2 jaar een kiwibesplantje. Het eerste jaar was die hans afgestorven. Vorig jaar heb ik die weer verplant en is hij goed gegroeid en kwamen er blaadjes aan, maar geen bloemen. Nu komen er terug blaadjes aan. Zou ik dit jaar dan bloemen kunnen krijgen?

Groetjes Gilles
zondag 25 maart 2012 - 10:19
guy_fruit

Guy_fruit

Gilles,
Welk ras van kiwibessen heb je staan?
zondag 25 maart 2012 - 20:48
Prinske

Prinske

De mijne staan er al 3 jaar en nog steeds geen vruchtjes, wel bloemetjes maar helaas enkel aan de vrouwelijke planten. De mannelijke blijven wat achter...

Dit jaar in blijde verwachting...
maandag 26 maart 2012 - 10:49
GillesGarden

GillesGarden

agruta issai is mijn ras
maandag 26 maart 2012 - 16:16
guy_fruit

Guy_fruit

Gilles,
Bij 'Issai' is er een goede kans dat er dit jaar opnieuw bloemen zijn.
dinsdag 27 maart 2012 - 20:17
Ambrosia

Ambrosia

De Issai's zijn niet winterhard, ze zijn bij mij allemaal bevroren.
Het heeft niet gesneeuwd tijdens de lange en zware vorst zodanig dat het diep in de grond heeft gevroren. De wortels van Issai hebben een beschermende deklaag nodig in de winter.
zaterdag 22 september 2012 - 17:19
WiPe

WiPe

Ik heb nog nooit problemen gehad met de winterhardheid van Actinidia arguta 'Issai'. En de planten staan nu toch al 40 jaar.
Ik vermoed dat jonge planten wel gevoelig kunnen zijn. Maar eens aangeslagen is er geen probleem meer.
maandag 24 september 2012 - 17:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon