menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druivelaar verhuizen of niet

Ga naar meest recente reactie

wim1970

Wim1970

Tegen een oude schuur staat al een vrij oude druivelaar. Hou oud, geen idee want we wonen pas een jaartje hier maar de stam is toch een 5-tal cm dik beneden.

Zelf heb ik de druivelaar nooit gesnoeid. Hij groeit dus erg wild. Hij geeft wel flink wat trosjes witte druiven maar groot worden ze natuurlijk niet.
Vorige week nog een trosje geproefd en zijn best wel lekker!

Maar ik heb enkele problemen met deze druivelaar:

- Allereerst staat de druivelaar niet echt gunstig geplaatst in de huidige plannen die we met de tuin hebben. Is het de moeite om deze druivelaar uit te graven en te verplanten of is het gewoon makkelijker/beter om stekken ervan te nemen?
Ik heb gelezen dat stekken best pas vanaf december worden genomen, maar kan dat niet vroeger (bv. oktober/november)?

- Anderzijds vertoont de druivelaar wel een soort krulziekte. De bladeren hebben blaasjes en worden na verloop van tijd ook bruin/rood van kleur. Blijkbaar houdt dit de vruchtvorming niet tegen. Is het dan wel nuttig om deze druivelaar te redden of is zo'n ziekte gemakkelijk te verhelpen?

Alle hulp is welkom!

Groetjes
Wim
maandag 21 september 2009 - 20:54
VTO

VTO

Beste,

U kan altijd proberen uw druivelaar uit te graven en te herplanten. In vele winkels worden jaren oude duivelaars, afgedragen druivelaars uit de wijnbouw aangeboden in pot.

Indien u enkele jaren de tijd heeft kunt u nu de helft van de wortels doorstekken en pas de volgende winter de druivelaar uithalen (bevording vorming haarwortels)

Geen tijd, haal hem met een zo groot mogelijke klomp uit, en snoei hem in december zwaar in.

Hij zal wel geen druiven geven het volgende jaar doch u beperkt de verdamping volgend jaar, waardoor hij meer kans heeft op hergroei.

Een druivelaar in goede groei haalt gerust de achterstand in. Hij vormt meters lange takken per jaar.

Winterstekken kunt u nemen bij bladval. Het snoeihout (goede eenjarige potlooddikke twijgen kunt u stekken)

De ziekte is zeker te behandelen hetzij met spuitzwavel hetzij met meer doorgedreven middelen. Indien u opnieuw wil beginnen er bestaan ook minder ziekte gevoellige rassen.

Groeten vto
maandag 26 oktober 2009 - 10:16
the666bbq

The666bbq

als hij al die jaren verwilderd is heeft hij misschien geen al te mooie basis om weer van te vertrekken (moeilijk in te schatten van hier natuurlijk ) Misschien moet je hem vrij sterk terugknippen om netjes opnieuw te kunnen beginnen en dan kan je je misschien beter de vraag stellen of het niet loont om voor een paar euro een modern ras te kopen want er is nogal wat keus tegenwoordig (kleur, smaak, resistentie, grootte,...)
dinsdag 27 oktober 2009 - 11:31
anoukdm

Anoukdm

als je hem eens goed snoeit zal hij druiven geven van beter kwaliteit..er zit inderdaad een ziekte op je druivelaar, je kan hem nog nu inspuiten als er nog bladeren aanhangen en dan van het moment dat er nieuwe aankomen opnieuw...
gr
vrijdag 6 november 2009 - 13:14
Victor44

Victor44

Zelf heb ik ook vroeger een oudere druivelaar van een zestal jaar herplant,en heeft het zeergoed overleeft.Het eerste jaar moet je wel geen vruchten verwachten.Beste is de druivelaar heel diep terug snoeien of afzagen tot op een 60tal cm. en de zijtakken er ook afsnoeien.Ook kunt u stekken insteken dan moet je wel een drietal jaren wachten op vruchten.
Groeten Victor.
vrijdag 6 november 2009 - 16:34
Victor44

Victor44

Maar ik zou toch een nieuwe druivelaar planten,tegenwoordig zijn er heel goede druivenrassen die resistent tegen valse meeldauw en witziekte,omdat de oude druivelaar mischien ziektegevoelig is,Denk dat uw druivelaar is aangetast door de bladgalmijt.
Victor
vrijdag 6 november 2009 - 16:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon