menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wordt het dan toch weer een strenge winter

Ga naar meest recente reactie

FransNL

FransNL

Zou het dan toch weer een strenge winter worden dit jaar ? Een oude boerenwijsheid zegt dat als de notenbomen veel vrucht dragen er een strenge winter zit aan te komen. Gelukkig komen die oude boerenwijsheden niet altijd uit.

In ieder geval wordt het weer een goede winter voor de kauwtjes en de kraaien. Veel noten blijven ieder jaar onder de boom liggen en daar weten ze wel raad mee. Het zijn pientere beestjes want ze weten precies hoe ze er mee om moeten gaan. Neem een noot mee in je snavel en laat hem dan van grote hoogte op de straat vallen.Nog even een duikvlucht en daarna je gebarsten noot meenemen om ergens lekker leeg te peuzelen.

De muizen en egels hebben het daarmee wat lastiger. Eerst met hun scherpe tandjes een gat in de noot knagen en dan lekker peuzelen. Muizen zijn wel niet de meest sympatieke beestjes maar ook zij hebben recht op hun plaatsje in het systeem. Toch is het maar gelukkig dat de katten van de buren hun aantal een beetje onder controle houden . Je zal maar als muis geboren worden

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 1 september 2009 - 15:16
Rita1960

Rita1960

´t ja zullen we dan maar even niet het afgelopen voorjaar vergeten, geen tot bijna geen nachtvorst tijdens de bloei dus geen jong vruchtverlies of bevroren bloesem.
De eike(n)bomen hier zitten vol met eikels en die vallen nu massaal af.

en zo´n strenge winter hebben we toch ook niet gehad toch.....

groetjes,

Rita
dinsdag 1 september 2009 - 20:10
FransNL

FransNL

Je hebt gelijk Rita. Zo'n strenge winter was het inderdaad niet. Wat mij is bijgebleven zijn die paar dagen met een behoorlijke nachtvorst tot 18 graden onder nul en zoiets blijft dan toch in je herinnering hangen .
dinsdag 1 september 2009 - 21:47
rialle

Rialle

Mijn hazelaar laat al bijna 2 weken z'n nootjes vallen, maar de laatste dagen kan ik het niet bijhouden met rapen! Ik raap ook niet alles weg hoor en laat genoeg voor de diertjes liggen, maar één hazelnoottaart moet er toch af kunnen!
Er zijn inderdaad weer heel veel noten dit jaar, net als vorig jaar. Ik twijfelde of ik mijn Musa's nog in de volle grond zou zetten zodat ze hun eerste winter buiten doorbrengen, maar ik geloof ik zet ze maar fijn binnen, want ik ben toch bang dat deze voortekenen gaan kloppen!

Vorig najaar hoorde ik midden in de nacht vaak een knabbelend en krakend geluid in de tuin, maar kon in het donker natuurlijk niet zien wat het was. De nacht erna heb ik een zaklamp mee naar boven genomen en kon toen zien dat er een das lekker aan de noten zat te eten. Dat vond ik toch wel heel bijzonder.

Trouwens een schitterende boom Frans, echt een pronkstuk in je tuin!


Groetjes Rialle
dinsdag 1 september 2009 - 22:45
Peppody

Peppody

Hopelijk hebben jullie het mis! We hebben nog steeds geen verwarming en vorig jaar was het toch knap koud binnen om maar niet te spreken over de energierekening die vervolgens in de bus viel dankzij de electrische kacheltjes.... brrrr... Nog zo'n winter trek ik niet hoor
Wel mooie boom trouwens!
dinsdag 1 september 2009 - 23:09
an

An

wat een schitterende boom frans ik ken de walnotenbomen alleen maar van het forum heb nog nooit een in het echt gezien,
de walnoten ken ik alleen maar uit de winkel.

Rialle misschien een hele stomme vraag maar kan je die hazelnoten gelijk eten als ze uit de boom vallen dus niet verwerken in gerechten of taarten.
want ik heb er een stuk of 4 staan in mijn buurtje van de gemeente maar die geven nog niet zo veel heb hoogststends een stuk of 20 geraapt.(bij de buren dan)
zie foto gr an

Fruit

woensdag 2 september 2009 - 09:18
Peppody

Peppody

wij hebben hier gewoon langs de weg een heleboel walnoten bomen staan, heb vanmorgen gekeken maar er liggen alleen een paar nog in groen omhulsel noten onder. Maar die hebben al van die vieze bruine vlekken op het groen dus die lijken me nog niet goed. We moeten er altijd snel bij zijn want voor je het weet staan er een heleboel auto's en is er een hele familie afkomstig uit een ander land, in alle bomen geklommen en o wee als je dan iets van de grond raapt.... Nu dus elke avond de hond daar uitlaten, dan hebben we straks ook een zakje vol zodra ze gaan vallen!
woensdag 2 september 2009 - 09:35
an

An

je boft maar peppody
ik wou dat ik er 1 in mijn buurt had ik ken er geen een hier in de wijde omtrekvan 50 km (nou 1 dan die 2 jaar terug geplant is bij de school tuinenmaar dat duurt wel even en daar mag je niet op komen als onbevoegde)

gr an
woensdag 2 september 2009 - 09:42
rialle

Rialle

Ja hoor An, die kun je gelijk eten. Ze zien er bruin genoeg uit dus zijn ze rijp om te eten. Dit in tegenstelling met walnoten die eerst een tijdje moeten rusten anders kunnen ze bitter zijn.

Groetjes Rialle
woensdag 2 september 2009 - 11:05
Thanja
woensdag 2 september 2009 - 11:05
FransNL

FransNL

Misschien een idee voor de 'walnotenbezitters' onder ons. Als ik een brood bak doe ik wel eens zo'n een tot twee ons schoongemaakte walnoten door het deeg. Zelfgebakken broden zijn sowieso lekker maar met die noten erin smul je helemaal. Hartstikke lekker maar het geeft alleen zo'n hoop extra calorieën
woensdag 2 september 2009 - 14:09
Peppody

Peppody

o, dat ga ik ook eens uitproberen! Lekker op zondagochtend vers brood uit de machine halen dan ruikt het altijd zo lekker in huis mmmm....
woensdag 2 september 2009 - 15:01
an

An

bedankt Rialle ga err een paar proberen.

Hoi Thanja ik kom niet heel vaak in Lelystad ,waar is dat eigenlijk die hout ................nog wat ik kom meestal alleen in de buurt van het flevo ziekenhuis waar kamp ligt.

Zal mijn zus eens vragen of ze daar ook zijn in haar buurt.

gr an
woensdag 2 september 2009 - 17:20
Thanja
woensdag 2 september 2009 - 17:29
an

An

Ja daar zat ik ook al aan te denken mijn zus er op uit sturen ,kan ze ook even lekker met de hond wandelen . hahahahaha
maar dan moet ik haar nog deze kant op zien te krijgen,met die walnoten.

groetjes An
woensdag 2 september 2009 - 17:34
JovanDreumel

JovanDreumel

Deze niet zo'n jonge tuinder zegt: " Als je veel noten hebt, dan is het in het voorjaar goed bloeiweer geweest voor de bestuiving en daarna voor de vruchtzetting". Met de volgende winter heeft dat niks te maken. Maar gelukkig houd ik erg van noten.
donderdag 3 september 2009 - 12:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon