menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

De kiwi

Ga naar meest recente reactie

Elrike

Elrike

3 jaar geleden(of misschien zelfs inmiddels 4) heb ik een kiwi gekocht en geplant.
De verkoper vertelde me dat dit een tweeslachtige zou zijn omdat je normaal een mannelijke en een vrouwelijke plant nodig zou hebben.
Nar jaren lekker te hebben gegroeid nog geen enkel bloesempje laat staan vrucht gezien.
Hoe zie ik of het idd een tweeslachtige plant is en als dit niet zo is waaraan herken ik welke van de 2 dit wel is zodat ik er nog het andere geslacht naast kan zetten.
En heeft iemand ook verzorgingstips voor deze plant?
vrijdag 28 augustus 2009 - 10:39
hannibal

Hannibal

Hallo, welkom op dit leuke forum, ze zullen je hier zeker kunnen helpen.
Mijn kiwi kreeg zijn eerste bloemen en vruchten na 2 jaar. Wel heb ik geleerd: oppassen bij snoeien dat de plant niet bloed. Dat gebeurde toen ik hem na de winter te vroeg wilde terugsnoeien.
Zie hier eens

http://www.tuinadvies.be/kiwi_druiven_fruit.htm

groetjes
vrijdag 28 augustus 2009 - 13:40
ranger

Ranger

Hallo,

Het is vrij normaal dat een kiwi pas na 5-7 jaar gaat bloeien. Alleen aan de bloemen kun je het geslacht zien. Een mannelijke plant heeft alleen maar meeldraden in de bloem. Een tweeslachtige en een vrouwelijke bloem heeft ("valse" bij een vrouwelijke plant) meeldraden met in het midden een duidelijk naar buiten stekende stamper. Mijn ervaring is dat die tweeslachtige kiwiplanten vaak mannelijke blijken te zijn. Zelf heb ik daarom mannelijke en vrouwelijke planten gekocht.
Bijgaand een foto van een vrouwelijke kiwibloem
Wintersnoei in november, zomersnoei pas nadat de bladeren zijn verschenen anders gaat de plant bloeden.

Fruit

zaterdag 29 augustus 2009 - 13:47
printemps

Printemps

Mijn ervaring met tweeslachtige soort (Jenny) is dat er enkel hele kleine kiwi's aan komen,dus niet groter dan een duive-ei



mvg

zaterdag 29 augustus 2009 - 14:35
hannibal

Hannibal

Hier een collage van mijn kiwi: winter, eerste bloemknoppen en bloemen

Ik heb altijd veel bloemen maar op één nacht vallen er dan veel af, hou nog wel kiwi's over maar die zijn precies altijd niet rijp genoeg om te eten dus laat ik ze hangen tot na de winter.
De mijne zal waarschijnlijk zelfbestuivend zijn want ik heb er maar één staan broederlijk naast een duivelaar. Het naamkaartje is verdwenen niet lang na het aanplanten.

[afbeelding verwijderd niet-https]

zondag 30 augustus 2009 - 11:08
ingec

Ingec

ik heb een tweeslachtige en het verschil in bloemen is goed te zien maar het duurde lang voor hij bloeide en de kiwi's zijn redelijk groot
zondag 30 augustus 2009 - 11:09
ranger

Ranger

De kiwi's pluk ik omstreeks eind oktober. Bij voorkeur voor de eerste nachtvorst. De vruchten zijn dan nog niet rijp. Wekelijks "rijp" ik een portie door een aantal kiwi's samen met een appel in een afgesloten plastic zak te doen. Door het gas dat een rijpende appel afgeeft, zijn de kiwi's na 4-5 dagen heerlijk rijp. De voorraad bewaar ik vorstvrij op een koele plaats (niet in de koelkast, want dan drogen ze uit). op deze manier hebben we tot februari / maart kiwi's van eigen oogst. Ik heb soms wel 500 - 600 vruchten aan één plant.

Fruit

zondag 30 augustus 2009 - 12:24
ingec

Ingec

goei tip dat rijpen
in de koelkast kan je ze lang goed houden
maandag 31 augustus 2009 - 15:55
Elrike

Elrike

5 tot 7 jaar? dan moet ik dus nog minstens 2 jaar wachten en ja liever kleine vruchten straks dan geen vruchten.
Nu nog ontdekken hoe ik hem precies snoei.
woensdag 2 september 2009 - 23:12
ingec

Ingec

als je toevallig alleen een vrouwelijke plant hebt kan jr altijd nog bij iemand anders mannelijke bloemen gaan halen en ze met de hand bestuiven dat gaat ook heel erg goed
maar dan moet je er wel bijkunnen natuurlijk
op deze foto is de rechtse een vrouwelijke bloem die heeft een duidelijk vruchtbeginsel de linkse is een mannelijke bloem heeft alleen meeldraden
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 2 september 2009 - 23:16
marcmoerma1891

Tekst aangepast

Marcmoerma1891

Ik heb een 2 slachtige Jenny aangekocht die al goed vertakt was, hij is zeer sterk gegroeid en gelukkig was ik toen ik de vele bloemen zag. Alle bloemetjes waren op max 2 dagen weg... komen de kiwis nadien? Nu nog helemaal niks te zien , ik voeg een foto van de bloei bij.
Ik moet er dus een vrouwelijke bijzetten... waar komen de kiwis dan aan? Aan de vrouwelijke?
Want de mannelijke plant is al groot voor mij hoor , voor zo’ n grote vrouwelijke plant ernaast heb ik geen plaats meer...

Fruit

zondag 1 juli 2018 - 22:30
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Alhoewel 'Jenny' als een tweeslachtige kiwi bekend staat blijkt in de praktijk dat deze kiwisoort hoofdzakelijk mannelijke bloemen produceert met slechts zeer af en toe een bloem die tweeslachtig is. Dit staat ook wel bekend als 'inconstant mannelijk'.

Zie ook:

maandag 2 juli 2018 - 05:24
Tuinprins

Tuinprins

http://www.fruitlent.nl/popups/geslachtsvorming_kiwi.html

http://www.fruitlent.nl/kiwi.html


Wil je dus echt kiwi's krijgen dan zul je een vrouwelijke plant bij die 'Jenny' moeten zetten.


Gegroet, de tuinprins
maandag 2 juli 2018 - 05:29
Tuinprins

Tuinprins

Ik moet er dus een vrouwelijke bijzetten... waar komen de kiwis dan aan? Aan de vrouwelijke? Want de mannelijke plant is al groot voor mij hoor , voor zo’ n grote vrouwelijke plant ernaast heb ik geen plaats meer...


Kiwi's komen aan een vrouwelijke plant als haar bloemen zijn bestoven met het stuifmeel van een mannelijke plant.

Als je geen plek hebt voor een vrouwelijke plant erbij dan kun je die 'Jenny' net zo goed rooien en vervangen door een tweeslachtige de kiwibes. Actinidia arguta 'Issai' is tweeslachtig en geeft ook vruchten als er geen mannelijke plant in de buurt staat (geeft evenwel meer en grotere vruchten als er mannelijke kiwibes in de buurt staat).


Gegroet, de tuinprins
maandag 2 juli 2018 - 18:52
ranger

Ranger

Hallo,

Aangezien aan de mannelijke kiwiplant geen vruchten komen, kun je deze klein houden (flink snoeien na de bloei). Zelf houd ik deze alleen langs een staander van mijn pergola. Eventueel kun je ze door elkaar laten groeien. Hierdoor wordt het snoeien wel wat lastiger. Voor een overzicht van verschillende rassen zie: https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuinieren/hoe_moet_ik_een_actinidia_kiwi_snoeien
De kiwibes, ook wel minikiwi genoemd, is geen echte kiwi. De vruchten zijn veel kleiner en smaken totaal anders. Zie foto minikiwi

Fruit

dinsdag 3 juli 2018 - 09:50
Tuinprins

Tuinprins

Ik weet dat de kiwibes totaal anders is als de kiwi en ook anders smaakt. Ik noemde de kiwibes als alternatief omdat daar wel een tweeslachtige soort bestaat die vruchten produceert. Bovendien vind je de kiwibes doorgaans niet in de winkel en de gewone kiwi wel. Als je maar beperkt ruimte hebt, zoals de vragensteller, lijkt mij een tweeslachtige kiwibes een prima alternatief.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 3 juli 2018 - 18:59
marcmoerma1891

Marcmoerma1891

ok , dus als ik het goed begrijp en ik wil toch bij de gewone kiwi blijven ...ik snoei mijn Actinidia deliciosa 'Jenny' flink in , ( mag dat nu?) en verplant deze ( zodat de vrouwelijk dan kan klimmen aan mijn daar voorziene bamboedak) . Hij zou er een 2 tal meter vanaf staan. en dan plant ik best de Actinidia deliciosa ‘Hayward’ of de Actinidia deliciosa ‘Bruno’. Is dit ok? alvast bedankt voor al jullie reacties.
woensdag 4 juli 2018 - 03:06
ranger

Ranger

Een kiwi moet in de zomer ook regelmatig worden gesnoeid. Dus wat terugsnoeien lijkt mij geen probleem, Verplanten met de huidige droge weersomstandigheden is misschien minder verstandig. Dat kun je m.i. beter doen als de grond weer vochtiger is. Je zou de nieuwe kiwi ook eerst een tijd in een grote pot kunnen zetten. Mocht de "Jenny" het verplanten niet overleven, dan kun je ook een mannelijke kiwi (b.v. "Atlas") aanschaffen. Zelf heb ik ook de "Bruno" en de "Hayward", deze planten dragen zeer veel vruchten. Bedenk wel dat het wel 5-7 jaar kan duren voordat de kiwiplant begint te bloeien.
Succes met de kiwi's!
woensdag 4 juli 2018 - 09:58
marcmoerma1891
donderdag 5 juli 2018 - 23:03
chrisdecke20

Chrisdecke20

Bij mij dit jaar de eerste keer Jenny-kiwivruchtjes, vanaf de vruchtzetting tot zowat de derde week van juli groeiden ze (ik schat een 100 à 150 stuks) redelijk maar nu lijken ze al een tijdje stilgevallen te zijn. Waar ze met 5-7 bijeen hingen heb ik ze begin juli wat uitgedund tot 3 à 4. Sommigen hangen vrijwel alleen. De plant staat gezond en groeit normaal maar de kiwitjes zijn momenteel (13 augustus) amper 2,5 à 3 cm lang en 1,5 dik. De grootte van een druifje dus. Komt de groei er opnieuw in of gaan we het hiermee moeten doen?
maandag 13 augustus 2018 - 23:04
marcmoerma1891

Marcmoerma1891

ondertussen kocht ik de Actinidia deliciosa ‘Hayward’en ben dus in blijde verwachting van kiwivruchten . Ik heb echter nog een vraagje voor een vriend van mij. Hij plantte reeds een vrouwelijike gele kiwi enb vraagt zich af of hij deze kan laten bestuiven door een mannelijke kiwibes. Gaat hij dan gele kiwivruchten krijgen of helemaal geen vruchten?
Bedankt bij voorbaat!
vrijdag 30 november 2018 - 00:53
ranger

Ranger

De mannelijke plant (Atlas) kan ook de gele kiwi bestuiven. De vruchten zijn genetisch gelijk aan de vrouwelijke plant. Het zullen dus gewoon gele kiwi's worden.
Dit jaar heb ik zo'n 300 kiwi's geoogst. We eten er nog dagelijks van.
zaterdag 1 december 2018 - 10:06
marcmoerma1891

Marcmoerma1891

Die mannelijke ‘atlas’ plant waar je van spreekt, is dat een kiwibes? Want dat was de vraag eigenlijk hé ????, alvast bedankt voor uw antwoord
zondag 2 december 2018 - 09:13
ranger

Ranger

In het volgende artikel wordt aangegeven dat bestuiving tussen kiwi en minikiwi (kiwibes?) wel mogelijk is: https://nl.wikipedia.org/wiki/Mini-kiwi
zondag 2 december 2018 - 11:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon