menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ficus carica

Ga naar meest recente reactie

Veke007

Veke007

Hallo,

Heb vandaag een vijgenboompje gekocht, maar zoals zo vaak stond er op het etiket enkel Ficus carica.
Hoe kan ik weten welke soort mijn boompje is vb Brown Turkey, Ronde de bordeaux, etc...? Moet ik wachten op de vruchten om dit te weten of zijn er ook verschillen qua bladvorm en zo?


Thanx
maandag 3 augustus 2009 - 22:42
depauws

Depauws

Vijgen zijn erg moeilijk te determineren op basis van blad- en groeivorm.
Op basis van de vrucht gaat het iets beter maar dan nog blijft het moeilijk.
Let ook op eerste en 2de oogst, op het gewicht van de vruchten, de kleur van de buitenschil en van het vruchtvlees bij rijpheid.
En dan maar een aantal sites zoeken waar soorten beschreven staan.
Er zijn een 700 tal soorten vijgen beschreven.
Succes ermee.
Silvain
dinsdag 4 augustus 2009 - 20:20
Fons

Fons

Vijgenplanten onder de naam "ficus carica" zijn meestal ingevoerd uit Italie en voor onze streken eigenlijk enkel geschikt als kuipplant, dus tijdens de winter vorstvrij overwinteren.
Voor volle grond in onze streken zijn er "ficus carica" brown turkey, green ischia, galbun,castle kennedy, brunswick, hardy chicago e.z.v. geschikt, deze zijn tijdens vorige winter waar de temp. bovende -20°c is uitgestegen afgevroren maar tijdens de zomer weer vanuit de wortel uitgegroeit.
Fons.
dinsdag 4 augustus 2009 - 22:27
Veke007

Veke007

700 soorten?? amai dan zal het een tijdje duren vooraleer we eruit zijn

het boompje heb ik in een kuip gezet met speciale potgrond voor vijgenbomen, maar na enkele jaren dacht ik die wel in volle grond te plaatsen.

Er zijn dus ook vijgenbomen die genoeg winterhard zijn voor onze streken én die ook als ficus carica vermeld worden?

dinsdag 4 augustus 2009 - 23:13
Polplastron

Polplastron

Volgens mij is elke Ficus carica in onze streken winterhard mits hij op een beschutte plaats staat.

De gewone Ficus carica geeft echter in onze streken geen vruchten.

De rassen "Brown Turkey" en andere geven wel vruchten (als het 's winters niet te hard vriest zoals dit jaar).

Ik zou hem gewoon planten en zien wat er gebeurt.
maandag 10 augustus 2009 - 15:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon