menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Okkernoten geven vuile handen

Ga naar meest recente reactie

WillyT

WillyT

Ik ben gek op verse okkernoten en deze tijd komt er weer aan. Alleen : bij het pellen krijg je zo'n vieze bruine vingers. Heb al vanalles geprobeerd, maar ik krijg dat bruin er met niets af : javel : nada, azijn : niks, dissolvant : noegabollen, ether : njet.

Weet iemand raad, want zoals ik er nu bijloop lijkt het alsof ik de meest verstokte kettingroker allertijden ben, terwijl ik nooit een sigaret aanraakte.

Grtjs,
Willy
woensdag 27 september 2006 - 12:32
Adrienne

Adrienne

Awel niet lachen, maar eens proberen met waspoeder
Help dat niet voldoende dan met tandpasta.
donderdag 28 september 2006 - 00:11
Adrienne

Adrienne

Ben nog iets vergeten, voor ge aan de noten begint, eerst de handen
inwrijven met een handcreme dan kruipt het vuil niet zo snel diep
in de poriën.
donderdag 28 september 2006 - 00:14
Tine

Tine

Als je in jouw omgeving veel last hebt van muggen, dan smeer je die plakkerige bruine smurrie gewoon over je lichaam. Het is geen gezicht maar je kunt dan leuk indiaantje spelen want die smeren het ook overhun lichaam.



Tine.
donderdag 28 september 2006 - 09:44
Jonas

Jonas

als je je handen insmeert met handcreme ofzo kruipt het inderdaad niet zo diep in je poriën.
Maar mij lijkt de beste oplossing toch nog plastic handschoenen.
maandag 2 oktober 2006 - 20:05
JovanDreumel

JovanDreumel

Een paar goedkope Latex handschoenen doen ook wonderen. Je handen worden niet eens vuil.
maandag 2 oktober 2006 - 21:17
WillyT

WillyT

Ik kan alvast bevestigen dat het waspoeder wonderen verricht (moest dit nu op 30, 60 of 90° ? ).

Latex of plastic handschoenen zijn dan wel het meest praktisch om de noten op te rapen, om het dunne velletje te verwijderen bij eten ervan zie ik toch wel wat praktische bezwaren.

Grtjs,
Willy
dinsdag 3 oktober 2006 - 08:53
JovanDreumel

JovanDreumel

Het gaat toch vooral om de noot uit de bast te halen in deze tijd dat de noten net gevallen zijn. . Dat bruine velletje eet ik gewoon op.
dinsdag 3 oktober 2006 - 09:47
WillyT

WillyT

Meen je dat ? Bij gedroogde noten doe ik dat ook, maar bij verse noten geeft dat een wrange, bittere smaak. Bij mij moet het eraf, hoor.

dinsdag 3 oktober 2006 - 09:52
nientje

Nientje

idd, bij verse noten is die smaak héél bitter!!! bij mij zijn mijn nagels zo verkleurd van de noten uit de bolster te halen, ga nu eens de truk met de waspoeder proberen, zal beginnen op 30°
nientje
dinsdag 3 oktober 2006 - 11:15
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Opletten geen wasproduct gebruiken dat zwarte kleding zwart houdt of de kleur gaat niet meer van je handen

dinsdag 3 oktober 2006 - 11:17
Tine

Tine

Er bestaat ook een soort creme waar zand in verwerkt is. Dat gebruiken ze in garages ook. Je hoeft dan geen water te gebruiken , pas als de troep van je handen is ,Was je ze verder onder de kraan.

Tine.
dinsdag 3 oktober 2006 - 12:13
WillyT

WillyT

Of er werkelijk zand in zit, weet ik niet, maar 't voelt wel zo aan. Die heb ik thuis ook, maar daar krijg je het vuil, maar niet het bruingele van je handen af.
dinsdag 3 oktober 2006 - 12:15
cetinel

Cetinel

àf het werkt weet ik niet meer echt want ik was pas 6 toen we naar belgie verhuisden
maar in het dorpje waar ik vandaan kom werden door de kinderen ( die her en der noten raapten en dan samen gehurkt op een steen en tussen 2 stenen de noten kraakten en opaten)
de bladeren van de noteboom stuk of vijf tot een propje gevormd en dan tussen 2 stenen geplet,met het sap en de smurrie smeerden ze dan de handen in en wreven als was het zeep...daarna spoelen onder de kraan op het dorpsplein en je kon naar huis zonder dat je onder je voeten kreeg voor je vuile handen en geroep als" ben je weer andermans noten gaan eten ja!!!"
hetzelfde deed men met de moerbei...maar nogmaals : of het ook echt werkt weet ik niet,enne ook ik eet het velletje gewoon mee...vind juist die wrange smaak wel speciaal en het is heel gezond!!
donderdag 5 oktober 2006 - 08:39
tuinheks

Tuinheks

Het trukje met het waspoeder werkt normaal gezien echt wel hoor.

Alleen ben ik er niet meer zo'n voorstander van omdat bijna alle waspoeders optische witmakers bevat.
En dat is niet zo'n goed idee voor de huid !

Maar de tip van cetinel is in elk geval de moeite van het proberen waard !
donderdag 5 oktober 2006 - 19:05
florentina

Florentina

WILLYT,

Ik heb me al een aantal keren afgevraagd waar je de foto van je avatar genomen hebt en welke
bomen erop staan. Het doet me aan Noord-Afrika denken, maar 't is misschien helemaal
een andere plek.

mvg, florentina
vrijdag 6 oktober 2006 - 21:03
WillyT

WillyT

Florentina,

Afrika is al juist, maar zeker niet het noorden.

Wanneer ik je vertel dat het een soort Baobab-bomen zijn, heb je dan al een idee ?

Wanneer ik je ook nog vertel dat de foto genomen is op een eiland voor de afrikaanse Oostkust is, ook wel het Rode eiland genoemd ...

... Dat naast de Zuidpool en Australie het derde grootste eiland ter wereld is ...

... Dat in een zeer vroeg stadium (zoniet het eerste) van het Pangea afscheurde en daardoor zijn eigen evolutieleer kende

... ten bewijze hiervan het enige gebied ter wereld waar de maki's, halfapen, leven ?

... Met als hoofdstad Antananarivo ?


...


Ik zal je uit je lijden verlossen : de foto is van de "Avenue de Baobab", Madagascar.

Fijn dat je net in de foto interesse toont ; was ook één van de mooiste foto's die ik daar nam.

grtjs
Willy
maandag 9 oktober 2006 - 07:51
florentina

Florentina

Willy,

Bedankt voor de info, heb meteen ook eens op het net gekeken. Overweldigend mooi !

florentina
maandag 9 oktober 2006 - 08:18
WillyT

WillyT

Florentina,

Madagascar is inderdaad prachtig. Als je van de natuur en originele, off-the-beaten-track reizen houdt is dit zeker een aanrader !

Je moet wél eerst goed beseffen dat Mada een 3-de wereld land is, waar de kwaliteit en de snelheid van leven, die wij gewoon zijn, totaal ongekend zijn. Electriciteit wordt in het beste geval beperkt geleverd door een stroomgroep bij het hotel, wegen zijn zelden geasfalteerd en benzine is niet "zomaar" altijd en overal beschikbaar.
Kortom, je komt heel gauw tot de vaststelling dat de evidenties uit onze westerse beschaving helemaal geen "evidenties" blijken en dat die dingen, die wij (te) snel als een verworven recht bechouwen, vaak totaal onbereikbaar zijn voor de lokale bevolking.

Maar je krijgt daar een ongekende pracht van de natuur voor in de plaats, de rust door volslagen gebrek van geroezemoes van motoren en een authentieke bevolking, die niet alleen de dollars en euro's bekijkt, maar vooral interesse heeft in je "rare" huidskleur (het zijn daar immers allemaal zwartjes).

grtjs,
Willy
maandag 9 oktober 2006 - 09:03
an

An

willy heb jij zon okkernoot in je tuin staan (walnoot) kan je is een foto maken of zijn ze er allemaal uit gevallen ik heb die nog nooit gezien en waar kan je die bomen kopen en kan je die walnoten zo eten als ze er af vallen of moet je ze eerst drogen in de oven ben een leek koop ze alleen in de supermarkt en ze zijn zo lekker kan je me er iets meer over vertellen ik heb in nederland waar ik geweest ben ze nog nooit gezien ik ken alleen de hazelnoten boom daar heb ik er 5 van in de buurt staan en ik durf ze niet zo op te eten als ze zijn gevallen en bruin zijn
gr an
maandag 9 oktober 2006 - 22:02
an

An

wat tine bedoelt kan ik dat heet garagezeep (voor smeer op je handen) je heb het ook voor als je geverft hebt , action had dat ook vroeger en de aldie verkoopt het ook eens inde zoveel tijd
en helpt jif niet (nu heet het cif).
gr an
maandag 9 oktober 2006 - 22:05
WillyT

WillyT

willy heb jij zon okkernoot in je tuin staan (walnoot) kan je is een foto maken of zijn ze er allemaal uit gevallen ik heb die nog nooit gezien en waar kan je die bomen kopen en kan je die walnoten zo eten als ze er af vallen of moet je ze eerst drogen in de oven ben een leek koop ze alleen in de supermarkt en ze zijn zo lekker kan je me er iets meer over vertellen ik heb in nederland waar ik geweest ben ze nog nooit gezien ik ken alleen de hazelnoten boom daar heb ik er 5 van in de buurt staan en ik durf ze niet zo op te eten als ze zijn gevallen en bruin zijn
gr an


An,

Ik heb inderdaad zo'n jonge boom in de tuin staan. Qua grootte op volwassen leeftijd is geen vergelijjk mogelijk met hazelnoten. Hazelnoten blijven struiken, walnotenbomen worden behoorlijk groot. Vergelijk het met een zeer stevig uit de kluiten gewassen eik. En dat gaat snel. Mijn boompje heeft dit jaar scheuten gemaakt van meer dan een meter. Kortom, niets voor een kleine tuin.
Walnoten pluk je niet van de boom. Ze vallen vanzelf, eenmaal als ze rijp zijn. Aan de boom zitten ze eerst in een groene, zachte bolster, die bij rijping openbarst en zijn vrucht (de noot) loslaat. Vergelijk de bolster met die van een kastanje, alleen zitten er bij walnoten geen stekels aan.
Het is precies met die bolster dat de problemen van vuile handen ontstaan. Vaak hangt er nog een stuk halfvergane bolster aan de noot en als je dit vastpakt, worden je vingers eerst geel, maar dat wordt al gauw vies donkerbruin en trekt helemaal in je huid. Zeep alleen volstaat dus niet.
De noten die uit de bolster vallen hebben een houtachtige, harde schil, zoals een kokosnoot, maar dan in't klein en daardoor heel wat minder stevig. Deze kan je met behulp van een notenkraker openbreken. De noot zelf ken je uit de supermarkt ; hersenen, maar dan in't klein.
Als ze vers zijn (en die uit de supermarkt zijn dat meestal niet, want die zijn gedroogd) is het bruine pelletje bitter en wrang, maar ook soepel en dus makkelijk te verwijderen.
Een foto heb ik niet ; misschien iemand anders ?
dinsdag 10 oktober 2006 - 08:10
an

An

willy bedankt voor de uitleg ik wist niet dat ze zo groot konden worden ,en waarom worden ze voor de supermarkt gedroogt en kan jij ze wel zo eten?
wij hebben hier 5 hazelnoten bomen staan geen struiken bijna 4 meter hoog maar die noten durf ik zo niet te eten vers ik heb daar een klein emmertje vol van , jammer dat die walnotenbomen zo groot worden anders had ik ook gekeken waar ik hem kon zetten lijkt me (leek)ook wel leuk.
maar je hebt me een goede uitleg gegeven ik weet nu gelijk wat meer ik wist niet eens dat die bomen hier konden groeien ik dacht meer aan die warme landen zoals spanje en dergelijke.
gr an
dinsdag 10 oktober 2006 - 09:14
hugo

Hugo

an, die emmer hazelnoten kan je rustig opeten hoor,, als je die kraakt krijg je een noot met een bruin velletje,, wanneer je dit velletje niet mee wil opeten doe je het volgende, zo deden wij dat in de patisserie vroeger ook: enkel met hazelnoten en amandelnoten:: kraak de noten en leg ze op de ijzeren plaat van je oven,, verwarm de oven op ong 200° en schuif de plaat gedurende een minuutje in de oven,, uithalen en tussen twee keukenhanddoeken (beter nog twee jutedoeken, is grover van structuur) kappen, nu met de bovenste handdoek draaiende bewegingen maken over de noten en het velletje laat vanzelf los en je hebt mooeie witte nootjes

groetjes
woensdag 11 oktober 2006 - 14:59
an

An

okee maar ik eet uit de supermarkt wel die bruine velletjes
maar het is gewoon het idee dat het uit de supermarkt altijd te eten is en uit de natuur is mij geleerd dat je niet alles zomaar kan eten . zoals vroeger zei mijn moeder dat je beukenootjes zo op kan eten en nu zal ik dat niet tegen mijn kinderen zeggen omdat iedereen zegt dat kan je niet eten
gr an
woensdag 11 oktober 2006 - 20:52
an

An

willy ik heb nog een vraagje over de walnoot boom of aan iemand anders die hem kan beantwoorden.
kan je de walnoot boom niet in een grote bak zetten en klein houden een grote buiten pot.
ik doe dat namelijk ook met een kerseboom hij is nu bijna 3jaar oud en begint met kersen te geven
zo ja hoe kom ik dan aan een jonge boom van ongeveer 1m. 50cm. en wanneer gaan ze walnoten geven.
gr an
donderdag 12 oktober 2006 - 10:37
WillyT

WillyT

willy ik heb nog een vraagje over de walnoot boom of aan iemand anders die hem kan beantwoorden.
kan je de walnoot boom niet in een grote bak zetten en klein houden een grote buiten pot.
ik doe dat namelijk ook met een kerseboom hij is nu bijna 3jaar oud en begint met kersen te geven
zo ja hoe kom ik dan aan een jonge boom van ongeveer 1m. 50cm. en wanneer gaan ze walnoten geven.
gr an

An,

Een walnotenboom heeft reusachtige wortels ; ik denk niet dat ie gelukkig zal zijn in een pot, tenzij je er een bonzai zou van maken, natuurlijk. Maar dat geeft dan wellicht weer bonzainootjes en daar heb je dan ook niks aan.

Verschillen met een kerseboom :
- een kerseboom wordt meestal geënt op een andere stam. Dit betekent dat de wortels van een andere soort boom ervoor zorgen dat de kersestam die erop staat wordt gevoed. Dit proces noemt men enten. Wortels van notenbomen hebben voldoende kracht om "in eigen behoefte te voorzien" en dus wordt hier niet geënt... maar daarom zijn de wortels dat ook vrij omvangrijk.
- kersebomen bestaan in hoogstam en halfhoogstam. Als jij een halfhoogstam hebt staan, heb je inderdaad een iets minder omvangrijke boom. Bij noten bestaat halfhoogstam niet. Waarom niet ? omdat halfhoogstam werd onwikkeld voor de industrie. Het is veel makkelijker, goedkoper en veiliger om kersen vanaf de begane grond te plukken, dan vanop een ladder, meters boven de grond. Noten mag je niet plukken ; die moeten van de boom vallen als ze rijp zijn. Je hebt dus geen ladder nodig en dus is er geen industriele vraag naar dat soort bomen.

Mijn boom draagt dit jaar voor het eerst vrucht ; hij staat zowat 10 jaar (kan iets meer zijn) en is nu al om en bij de 6 m. hoog. Hij is ooit ontkiemt uit een noot , die ik al bij het groenafval had gegooid. Ik heb hem dan maar in de grond gestopt en zie ...

donderdag 12 oktober 2006 - 12:12
an

An

echt heel jammer dan blijf ik maar kopen, want dat past niet in mijn tuin die is maar 5m. breed en een meter of 7 .5 lang als het geen 7 is. ze zijn ook zo duur in de winkel hier bijna 4 euro geloof ik voor een kilo en we zijn met zijn 5 en dus kan je na gaan hoe snel hier een kilo op is ja als ik naar die eiken bomen voor me kijk uit mijn keuken raam zijn ze behoorlijk groot die komen dik boven alle huizen uit. het is dat het niet mag en dat ie zo heel groot wordt anders zette ik hem zo in de gemeente tuin hahaha
kan de hele buurt meerapen net zoals de hazelenoten.
gr an
donderdag 12 oktober 2006 - 12:29
an

An

nog een vraag willy is okkernoot een belgichse naam voor walnoot of heet ie gewoon zo.kan je ze alleen kopen in belgie ik ben ze hier nooit tegen gekomen.
donderdag 12 oktober 2006 - 12:31
WillyT

WillyT

nog een vraag willy is okkernoot een belgichse naam voor walnoot of heet ie gewoon zo.kan je ze alleen kopen in belgie ik ben ze hier nooit tegen gekomen.

Okkernoot is een (lokaal ?) dialect voor walnoot, inderdaad.

PS : gebruik jij nooit leestekens, An ? Dit is echt zeer moeilijk lezen, hoor.
donderdag 12 oktober 2006 - 12:49
an

An

Zal er in het vervolg op letten. Zo beter.
gr. An

Het schrijft zo makkelijk,als je er niet op hoeft te letten.
donderdag 12 oktober 2006 - 15:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon