menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oude pruimenboom redden

Joke63

Joke63

In de tuin van mijn grootouders staat op dit moment een oud pruimenboompje, zwaar van de vruchten. Het zijn kleine zoete pruimpjes, geel/rood, en als ze te rijp worden zijn ze rood/paars. Weldra zal de boom wegen onteigening moeten verdwijnen. We weten helemaal niet welk soort het is en zouden graag een mogelijkheid hebben om deze geweldig lekkere pruimen niet te moeten missen.
Hoe kan je een pruimenboom vermeerderen? De steenpitten planten? Ze eerst laten drogen, of net eerst in water laten liggen?
Enten of oculeren, en hoe?
Ik heb zelf een pruimenboom in de tuin met onderaan, op de basisstam takken met kleine paarse pruimpjes en hierop groeien takken met veel minder maar veel grotere paarse pruimen. Ik meen me te herinneren dat ze President heten.
Deze zijn nog lang niet rijp.
Kunnen er op deze boom takjes van de oude boom geent worden?
Ik ben duidelijk een leek op dit gebied. Alle raad is welkom.
Bedankt, Joke
dinsdag 7 juli 2009 - 22:36
dendrodan

Dendrodan

Ik weet dat er firma's bestaan die oude fruitbomen redden.
Ik geloof dat er ene in vremde of broechem is die it doet.
Je meot alleen maar de mogelijkheid hebben om ze gemakkelijk uit en terug in de grond te planten. Dus door een voordeur zal het niet gaan.
dinsdag 7 juli 2009 - 23:05
guy_fruit

Guy_fruit

Oculeren kan je zelf proberen of laten doen in een boomkwekerij. De maand augustus is hiervoor ideaal. Je kan zelf ook proberen op uw pruimenboom enkele oogjes te plaatsen.

Mogelijk gaat het om rode mirabellen. Dat zijn kleine ronde pruimen die afgeschud kunnen worden.
Waarschijnlijk kan je ook bij de NBS (Nationale Boomgaarden Stichting) dat oude pruimenras laten oculeren.

Nuttige link:
http://www.houtwal.be/vakartikels/vermeerdering/veredelen/oculeren-schildgriffelen.htm
woensdag 8 juli 2009 - 20:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon