Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb een druivelaar Frankenthaler in m'n serre staan, de plant staat mooi en draagt nu voor de eerste keer maar de druiventrossen zien er niet echt uit zoals ik ze verwacht, ze lijken precies van fluweel. hier en daar is er trouwens een onrijpe bes die openbarst... Gaat het hier om een schimmel en vallen de trossen nog te redden?
Ook heb ik gehoord dat het best is dat er geen andere planten in de kas staan (wat bij mij wel het geval is)[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
Welkom op het forum.Dit is duidelijk de witziekte ,er zal niet veel meer te redden zijn met bespuiten..Je kan beter de hele plant opruimen en een nieuwe ziekteresistente druif planten,er zijn tegenwoordig verschillende soorten die tegen deze ziekten bestand zijn,en die bijna niet moeten bespoten worden
Groeten,Victor
Dankjewel Victor,
heb je een tip qua soort? liefst zou ik een blauw ras hebben, heb enkele Boskoop Glory's buiten en die doen het prima. Zou je ook een Boskoop in de kas zetten of zou je een interessantere druif vinden? welke? en waar vind ik die dan?
vriendelijke groeten
Chris
Ik heb een tiental Frankenthals in een kas staan waarvan de helft meer dan 70 jaar oud zijn. Ik vind hun smaak nog altijd onovertroffen.
Als je ze toch zou willen houden:
Geen andere planten in die kas telen tenzij eens een paar kamerplantjes of zoiets. Geen groenten, zeker geen tomaten, komkommers, meloenen ..., die al even erg vatbaar zijn voor meeldauw.
De grond poederdroog houden. De druif onder de fundering door buiten planten en naar binnen leiden.
De kas zeer goed verluchten met ramen boven en onderaan in de kas zodat je een goede luchtspoeling krijgt.
De bladeren nooit tegen het glas laten komen en een afstand tot het glas van min 30, beter 60 cm bewaren.
Eind mei, begin juni, de twee derden van de vruchtjes met een scherp schaartje weg knippen (=krenten) zodat de bolletjes elkaar niet meer raken en er lucht tussen kan. Je vergat ze volgens mij ook te krenten.
Met die zaken in acht te nemen heb ik eigenlijk op dat vlak zelden problemen, tenzij juni een zeer koude en vooral natte maand is. Bij de minste tekenen dat er dan meeldauw zou op komst zijn, doordat er al eens een paar bladeren witte vlekjes zouden vertonen, verstuif ik dan wat zwavelpoeder op de bladeren. Dat helpt. In bewoonde serres geeft het wel een onaangename geur.
Die trossen van jou zou ik afknippen en weg gooien. Die zijn verloren.
Glorie van Boskoop niet in serres zetten. Dat is een buitendruif.
Vriendelijke groeten
dank je voor de goede raad,
er stonden alleen 2 paprika planten, een citroenboompje, een olijfboom en enkele losse planten in pot.
In de fundering is een opening vrijgehouden waardoor de wortel naar buiten kan (is wel ongeveel een meter diep, serre staat op een muur).
Er zitten zes automatische ramen in het dak en 's morgen zet ik wel de deur open vooraleer te gaan werken. Probleem is natuurlijk die 3 weken verlof in juli...
Ik had de druiven wel gekrent en enkele keren met zwavelpoeder tegen meeldauw bestoven... Ondertussen heb ik wel alles er af gesnoeid.
Kan jij mij een stevig resistent ras aanprijzen? Ik had in Nederland een Black Alicante besteld maar die plant is zelfs nooit uitgelopen....
heeft er ook iemand tips om een olijfboom en citroenboom in optima forma te houden? Trouwens, er staat ook nog een prachtige banaan ik de serre...[afbeelding verwijderd niet-https]
Ik denk niet dat je de druivelaar weg moet gooien. Een kameraad van mij had in zijn serre een druivelaar van 20-30 jaar oud staan die -wegens totaal geen onderhoud- jaar na jaar geplaagd werd door de witziekte. Op het einde van vorig seizoen hebben we hem gesnoeid en vanaf het moment dat er dit jaar opnieuw bladeren verschenen, zijn we -in het begin dagelijks, nu wekelijks- beginnen roken met zwavel. Da's een potje dat in het stopcontact gaat en dan op enkele minuten tijd de hele serre omtovert to een plaats waar ook den Duivel zou gedijen
Tot op heden geen spoor van 't wit en gigantische trossen in overvloed!
Een mooie serre. Een paar raampjes bijmaken onderaan in de zijkant zou nuttig kunnen zijn
Aan de ondergroei zal het nu ook wel niet onmiddellijk liggen, al doe je ze later beter weg. Citrussen heb ik zelf ook maar die staan nu buiten en komen pas in mijn serre eind oktober.
De grond onder de druif blijft best droog.
Dat betekent niet dat de druif geen water nodig heeft om te groeien. Eventueel plastieken flessen in graven en daarin water geven.
Ook horizontale draden spannen om de takken te leiden en nu okselscheuten verwijderen dat de bladeren niet te veel op elkaar hangen.
Nu en tijdens uw vakantie altijd en dag en nacht de deur laten open staan. Dat is de enige garantie dat er nooit iets totaal fout loopt qua temperatuurbeheersing.
Wat is de hoogste temperatuur die je daar al gemeten hebt?
de hoogste temperatuur die ik er gemeten heb was bijna 50 graden als ik de thermometer mag geloven.
Ik heb de planten er al uit gedaan (en als ik dit lees beklaag ik het me al).
Ik wil er een nieuwe aanplanten maar welk ras neem ik nu best???
Hallo allemaal van de week een Frakenthaler druivelaar in mijn kas geplaatst,deze heeft 2 uitlopers vanuit het entpunt ,wil er een 2mtr naar links en de ander rechts laten gaan en verder niet en dan vandaar uit de hoogte in laten gaan middels de scheuten die eraan komen ,zal volgend jaar indien zich trossen gaan vormen deze verwijderen om de druivelaar sterker te maken wat stam en wortel groei aan betreft,mijn vraag is ben ik nu goed bezig of heeft iemand tips/advies.
mvg Klaas
Over snoeien kan eeuwig gediscussieerd worden, dus daar ga ik niet over beginnen.
Ik zou een ziekteresistent ras gekozen hebben, en tijdens de winter geplant hebben.
Zelf heb ik in de druivenserre een leiconstructie gemaakt op 30cm van de ramen, om zonnebrand te vermijden, voor een betere verluchting tussen de takken en bladeren, en om vorstschade te vermijden in de lente en indien nodig vorstbescherming te kunnen aan brengen.