menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witte druif

Ga naar meest recente reactie

keesbak

Keesbak

beste mensen,mijn witte druiven(v.d.laan)zijn bijna rijp om te eten,nu zit er sinds een week wat meeldauw op de bladeren,plus de druiven gaan hier en daar iets bruine plekken krijgen.Spuiten doe ik niet méér,daar ze bijna gegeten kunnen worden:mijn vraag:zijn ze toch nog eetbaar?

mvg, kees bakelaar.
dinsdag 12 september 2006 - 19:27
Uvacrispa

Uvacrispa

Zolang de schimmel niet op de druiven zit zijn ze nog eetbaar.
Omdat we niet willen spuiten zijn we overgeschakeld op meeldauwtolerante druiven waarvan we nu al weken aan het snoepen zijn (zonder ooit maar te hebben moeten spuiten)...
Toch smakelijk
woensdag 13 september 2006 - 22:09
WillyT

WillyT

Staan ze in een serre, of buiten ? Indien in een serre, kan je bij de drogist zwavelpoeder halen (ja, dat gele ding waar ze stekskes mee maken). Dit doe je in open schaaltjes, die je met een touwtje dicht bij de bladeren hangt.
Meeldauw kan niet tegen het gas wat het poeder verspreidt, maar je druiven nemen dit niet op, dus da's OK.

Als de druiven buiten staan, waait het gas te snel weg en heeft deze methode geen effect.

succes,
Willy
woensdag 27 september 2006 - 12:40
Uvacrispa

Uvacrispa

Beste,

Hoewel zwavel een noodzakelijke stof is voor de stofwisseling is het toch niet al te gunstig voro het milieu (sure regen), het is daarenboven een onderschatte stof wat ecotoxicologie betreft .
Kijk maar eens op volgende link

http://www.lenntech.com/elementen-periodiek-systeem/S.htm

Als je dan weet dat je vandaag vlot druiven kan kweken zonder al deze hulpmiddelen dan is het toch weer een druppel op de hete plaat in de strijd tegen de milieuvervuiling
woensdag 27 september 2006 - 12:52
DannyC

DannyC

Welke resistente druiven dan best in de serre platen??
Blauwe + witte soort
woensdag 27 september 2006 - 14:57
Victor44

Victor44

Danny,een heel goede blauwe druif is muscat bleu zeer grote tros en grote druiven,ook nero,rondo en dornfelder die is wel niet helemaal resistent maar geeft geweldige grote trossen,boskoop glorie.Voor de witte heb je baidor,palatina,merzling,safira enz.... allen grote en resistente soorten.

Grtj.victor
donderdag 28 september 2006 - 19:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon