menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tips voor kleinfruit

Ga naar meest recente reactie

Thanja

Thanja

Beste tuinliefhebbers,

Donderdag gaan we naar een tuincentrum om kleinfruit uit te zoeken. In september 2007 zijn we verhuisd, maar de braam en framboos hebben het afgelopen jaar het niet goed gedaan en ook nu zien ze er nog niet zo goed uit. Daarom willen we er fruit bijkopen. We laten de oudjes nog wel staan... wie weet wordt het nog wat.

Nu ben ik wel bekend met de zomerframboos en de 'gewone' braam, maar niet met de andere soorten, die ik heb gezien in het tuincentrum.
Welke van de soorten zijn aan te bevelen?
- blauwe bes
- zwarte bes
- jostabes
- japanse wijnbes
- gele framboos
- braamboos(?)
dinsdag 17 februari 2009 - 16:25
Rita1960

Rita1960

Hoi Thanja,

't ja, hangt toch ook een beetje (boel) van de grondsoort af en van je eigen smaak wat je wilt....
Voor wat betreft de kleinfruit soorten die ik heb..
De zwarte bes (cassisbes).. vind hem niet lekker om zo te eten terwijl anderen hem heerlijk vinden. Eigenlijk heb ik al genoeg aan de geur. Maar.. om er jam van te maken.. HEERLIJK.
Gele framboos.. heb ik staan als herfstframboos, woekert behoorlijk als je hem niet in toom houdt. Heerlijk in de herfst, om zo te eten of er jam van te maken. Als je hem houdt als "doordrager" ook in de vroege zomer vruchten, dan vind ik ze niet lekker.
Braamboos.. heb ik in het najaar van 2007 gezet en tot op heden nog geen opbrengst van gehad. Dat zal dit jaar moeten gebeuren. Het nadeel van deze plant vind ik persoonlijk dat 't ie van die akelige stekels heeft. Als de smaak mij ervan tegenvalt en de opbrengst ook gaat die eruit.

Misschien zou je ook eens kunnen denken over de witte e/o rode aalbes.
Heerlijk om zo te eten en je maakt er ook een heerlijke jam van ( al dan niet in combinatie met aardbeien)

groetjes en succes met de aankopen.

Rita

Op de foto: op de voorgrond links Zomerframboos en daarachter de herfstframboos

PS: de struiken/planten staan bij mij op zand/hoge veengrond.

Fruit

dinsdag 17 februari 2009 - 19:01
Thanja

Thanja

Hoi Rita,

Bedankt voor je reactie. Wij hebben al een witte en rode aalbes staan. Tot onze grote verrassing stond er in de tuin ook een kruisbes.

De planten worden enigszins geleid, omdat ze bij een pergola staan. We zullen de planten wel redelijk in toom moeten houden, omdat we anders niet meer kunnen zitten.

Kan het zijn dat ik een stekelloze braamboos heb gezien? Ik wil geen stekeldingen in mijn tuin (ivm honden en poesjes). De kruisbes heeft wel stekels, maar wordt vervangen als we een stekelvrije tegenkomen.

Tot nu toe heb ik nog nooit jam gemaakt van de vruchten die we hebben. Om verschillende redenen: ik ben geen keukenprinses en de vruchten zijn al op voordat ze in de keuken liggen

Ik wil het liefst vruchten, die ik gewoon direct kan eten, evt met wat suiker.

We zijn nog denkende over wat we gaan kopen... (wordt vervolgd)


PS: mooie grote planten!
dinsdag 17 februari 2009 - 19:09
Figo

Figo

De japanse wijnbes staat vol met stekels. Maar geeft wel lekkere vruchtjes.
Doornloze braam is zeer lekker de Loch Ness (stekelloos).
Voor blauwbessen (kijk eens op de website van Bleuberry Fields) moet je vochtige zure grond hebben, met veel humus.
Druiven willen dan weer een wat voedzame kalkrijke bodem...
Je zal eerst eens moeten zien wat het goed gaat doen op jouw grond.
mvg, Figo
dinsdag 17 februari 2009 - 20:26
Rita1960

Rita1960

Thanja,
ik ben ook geen keukenprinses.. maar het maken van allerlei "jammen" vind ik wel leuk om te doen.

grt'n

Rita
dinsdag 17 februari 2009 - 21:01
leeuwtje

Leeuwtje

Zelf vind ik de braamboos het lekkerst. Ik weet eigenlijk niet of er doorns aan zitten. Ik kan het me niet voor de geest halen en ik denk dus eigenlijk niet. Als ik me eraan geprikt had had ik het vast onthouden!
dinsdag 17 februari 2009 - 21:54
guy_fruit

Guy_fruit

Herfstframbozen 'Polka' zijn een aanrader. Regelmatig verse fruitsnoepjes vanaf einde juli tot einde oktober. Tamelijk grote bessen.
De meest gekende braamboos is de Taybes (Tayberry), die bijzonder lekkere vruchten geeft. De gewone taybes is gestekeld, maar er bestaat ook een stekelloze mutant.
Bij de kruisbessen/ stekelbessen zijn er sommige rassen opvallend minder gestekeld. O.a. Spinefree. Belangrijk is wel dat u een kruisbessenras kiest dat niet of weinig vatbaar is voor de Amerikaanse kruisbessenmeeldauw!
Stekels zijn voor katten geen probleem! Die leren snel dat ze er niet moeten inkruipen...

Blauwe bessen zijn heel lekker, maar ook het moeilijkste om te kweken. Ook moet u vaak enkele jaren geduld hebben voor je kan plukken....
Bij de bramen is Chester Thornless een aanrader omwille van de opvallend zoete vruchten en de hoge productie.

Infobron: www.houtwal.be http://www.houtwal.be

Guy
woensdag 18 februari 2009 - 11:08
Thanja

Thanja

Dank voor alle tips.

Ons 'verlanglijstje' ziet er nu als volgt uit:
* braam: afhankelijk wat er wordt aangeboden, maar voorkeur gaat uit naar de Chester Thornless
* zomerframboos
* herfstframboos (evt gele of Polka)
* Taybes: we zagen deze maandag staan en hebben er info over opgezocht. Lijkt ons erg lekker

Blauwe bessen wagen we ons maar niet aan... En met bovenstaand rijtje is de tuin alweer gevuld!

Over de grondsoort: het is ons erg onduidelijk. Toen we de tuin vorig jaar opknapten vonden we de grond los en zanderig. Nu na de winter zijn er delen wat kleiig...

Ik laat jullie weten wat onze 'buit' morgen is.
woensdag 18 februari 2009 - 18:59
Thanja

Thanja

Dit is het geworden:
* 1x braam: Chester Thornless
* 2x zomerframboos (naam ben ik even kwijt)
* 1x taybes (doornloos)

Deze zomer zal er nog wel geen oogst zijn, maar ik kan me nu al verhuigen op onze 'snoeppergola'.


Bedankt voor alle tips en ervaringen.
donderdag 19 februari 2009 - 13:06
Rita1960

Rita1960

"the proof of the pudding is in the eating"

Nog 1 jaartje wachten dus

groetjes,

Rita
donderdag 19 februari 2009 - 17:48
Paulien

Paulien

Hallo Guy,

Er schijnt een nieuwe braam te zijn, de 'Natchez', lijkt me wel een interessante soort. Heeft u er al eens over gehoord?
zondag 22 februari 2009 - 19:57
guy_fruit

Guy_fruit

Paulien,
Tot vandaag nog niet van gehoord.
Na even zoeken met een zoekrobot op Rubus en Natchez heb ik er wel wat van gevonden. Is pas geintroduceerd in de USA. Zal dus nog een tijdje duren eer die hier verkrijgbaar is.
Toch afwachten of hij voldoende aangepast is aan ons klimaat....

Guy
zondag 22 februari 2009 - 22:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon