menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pepinobloesem

Ga naar meest recente reactie

Ouwepee

Ouwepee

Had wat zaden gekregen uit Peru.
Op een zakje stond Pepino, en nu heb ik zaailingen in bloei.
Als ik de foto's hier bekijk is er toch iets raar. De mijne hebben gele bloemetjes ipv de purperen die ik hier op de site zie.
Kan dat?
donderdag 15 januari 2009 - 15:42
Pieter

Pieter

Hoi,
Heb je wat men in het Nederlands Pepino noemt of wat men in het Spaans pepino noemt? Pepino is immers de Spaanse naam voor komkommer en die heeft idd gele bloemen.
Hetgeen in het Nederlands 'pepino' noemt is de Solanum muricatum, maar er zijn nog andere Solanums ook die men wel eens pepino durft te noemen.
Groetjes,
Pieter
donderdag 15 januari 2009 - 16:03
Ouwepee

Ouwepee

bedankt Pieter,
Aangezien men in Peru Spaans spreekt, zal je wel gelijk hebben en zullen het waarschijnlijk komkommers zijn; tot mijn spijt.
donderdag 15 januari 2009 - 16:43
Pieter

Pieter

In Peru noemt met beide pepino, maar veel komkommer wordt daar niet gegeten hoor. Pepino wordt daar wel veel als fruit verkocht. Maar aan de plant en bloem zie je toch duidelijk als het een Solanaceae is of een komkommerachtige?
donderdag 15 januari 2009 - 17:00
Ouwepee

Ouwepee

Hallo Pieter,
Er zou dus nog hoop kunnen zijn, begrijp ik. Heb echter nooit tomaten gekweekt, wel Lycium barbarum. Blaadjes daarvan gelijken helemaal niet op die van mijn quasi pepinos. Deze hun blaadjes lijken een beetje op kleiner geraniumblaadjes of inderdaad olijfkomkommers. De bloempjes zijn geel.
Ik zal een van de dagen een fotootje maken.
vrijdag 16 januari 2009 - 00:08
Pieter

Pieter

Hoe waren de zaadjes? Langwerpig zoals komkommer- of meloenpitten? Of klein en rond als tomatenpitten?
vrijdag 16 januari 2009 - 09:22
Ouwepee

Ouwepee

zaden zijn roze van kleur en inderdaad eerder lijkend op meloenzaden. Ik maak straks een fotootje van de zaden, maar camerabatterij is nu leeg.
Wel een foto van de zaailingen met bloem.

Fruit

vrijdag 16 januari 2009 - 13:55
Ouwepee

Ouwepee

nog een fotootje

Fruit

vrijdag 16 januari 2009 - 13:57
Pieter

Pieter

Dat zijn inderdaad komkommerplantjes. Nog wat afwachten welke soort komkommers, maar ik vermoed de korte dikke met stekels. Soit het is zeker geen pepino in de zin van die vrucht die nu enkele jaren op de Belgische markt te vinden is.
vrijdag 16 januari 2009 - 14:10
Ouwepee

Ouwepee

Dat is enigszins spijtig natuurlijk, maar ik zal er me moeten bij neerleggen. En dus terug op zoek naar echte Pepinozaadjes. Heeft het enige zin dat ik verder doe met die zaailingen?
Jou verklaring doet me denken aan de "Kiwano" die ik onlangs in een supermarkt aanschafte. Geel stekelig, zeer duur €3.95 bij GB, en haast smakeloos, maar ergens ook naar komkommer smakend. Heb wat zaadjes gerecupereerd, die zijn wel groen, in tegenstelling tot degene waarvan de zaailingen, eerder besproken.
Ben in feite eerder geïnteresseerd in doorlevende struiken, heb bvb een aantal Dovyalis Caffra staan en jaag momenteel op een hybride daarvan: Tropical Apricot of Dovyalis Hebecarpa/Dovyalis abyssinica.
Tot heden onvindbaar in Europa. In de VS en Israel wel, maar planten overbrengen is peperduur. Creakronkel dus naar oplossing.
vrijdag 16 januari 2009 - 14:27
Pieter

Pieter

Maar de pepino die je wil wordt wel als plantjes in tuincentra aangeboden in het voorjaar. Een kweker uit Merelbeke teelt die.
http://www.groen.net/magazine.asp?r=39&item=17092
vrijdag 16 januari 2009 - 14:59
Rita1960

Rita1960

Hallo Ouwe Pee,

Ik heb wel belangstelling voor een paar van de komkommerplantjes ( als deze met de post te verzenden zijn) of nog liever van de zaden van deze planten.
Ben n.l. op zoek naar de ouderwetse komkommers die ook in de volle grond kunnen en waar mijn man geen oprispingen van krijgt zoals met de hedendaagse komkommers.

groetjes

Rita
vrijdag 16 januari 2009 - 21:32
Lysianthus

Lysianthus

Hoi ouwe pee,

Ik heb de vrijheid genomen " jouw topic" bij die van " Danny2 " te zetten en vica versa, zo kunnen jullie afspreken.
Prettige dag
Lysianthus

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=8&sid=19&tid=22310
zaterdag 17 januari 2009 - 09:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon