menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke stoofpeer en welke eetappel

Ga naar meest recente reactie

Eve

Eve

Op de volkstuin hebben we een eetpeer (Concorde, mijn Doyene de Comiceke hebben de herten naar de maan gekregen) en stoofappels (Bramley and nog een die een hele andere varieteit blijkt te zijn dan wat op het plakaat stond!).

Welke bomen kiezen we nu best voor stoofperen en eetappels? Ik denk aan perenconfituur en eetappels met veel smaak die gerust klein mogen zijn. Een probleem: het moeten kleine boomkes blijven.

Ik heb altijd die zalige Doyenne de Comice gebruikt om te eten en te stoven. Zal ik er nog gewoon zo een of een tweede Concorde bijzetten? En ik heb wel zin in een appel die in de zomer al te eten is.

Ze komen in kleigrond op een onbeschutte, winderige plaats. In de winter is het hier iets milder dan in Belgie.

Dankuwel!


Eve
zaterdag 20 september 2008 - 15:14
monique251

Monique251

Hallo Eve,
Hoe groot een fruitboom uiteindelijk wordt, hangt af van de gebruikte onderstam. Ga dus naar een gerenomeerde kweker bij jou in de buurt en vraag om een spil- of struikvorm.
Dat zijn de twee kleinste boomvormen. Als je een halfstam neemt krijg je een boom die uiteindelijk ongeveer 3 tot 4 meter hoog wordt en een kroon met een diameter van ongeveer 4 tot 5 meter.
Een andere manier om fruitbomen in toom te houden is te kiezen voor lei-fruit. Deze nemen minder plaats in dan een boomvorm maar zijn in aanschaf een stuk duurder omdat de kweker het moeilijkste (het in vorm brengen) al voor je gedaan heeft.
En wat de rassen betreft: natuurlijk altijd persoonlijke voorkeur maar de lekkerste peer die ik ken is de William's Bon Chrétien! Nog zoeter en sappiger dan de Doyenne.
Succes, Monique
maandag 22 september 2008 - 00:18
depauws

Depauws

Eve

Voor de bestuiving moet je een andere peer-varieteit bijplaatsen.
Heel klassieke stoofpeer is de Saint-Remy, deze groeit nogal wild. De vruchten zijn bolrond en hard.
Ik heb ook Catillac staan, daarvan ken ik de groei nog niet, de vrucht is wel analoog met de voorgaande.

Voor de appels moet ik aanraden om 2 ( verschillende) bomen te zetten of te rekenen op stuifmeel van de geburen.
Indien geen geburen is 1 appelboom niet aangewezen.

Groeten
Silvain
maandag 22 september 2008 - 07:38
Lino

Lino

Ik had Jona Gold en Golden Delicious (laagstammen). Maar die blijken nu niet meer de goede keuze.
Golden Delicious was nooit echt een succes maar
Jona Gold in het begin wél. De kinderen hebben daardoor echt appels leren eten omdat ze zo lekker waren.
Maar nu de bomen ziek zijn en we ze uitdoen, ben ik eens gaan rondlezen en blijkt dat die soorten gewoonweg te gevoelig zijn voor ziekten. Dus niet de ideale tuinappel, voor de amateur.

Ik wil dus nu ook graag een goede zoete handappel aanplanten.
Ik vroeg me af of Elstar geschikt is.

Lino
maandag 22 september 2008 - 08:54
monique251

Monique251

@Lino,

Elstar is een goede zelfbestuivende appel. Gebruikstijd november-januari en dus goed te bewaren. Nadeel is dat hij op nattere grond gevoelig kan zijn voor vruchtboomkanker en de Elstar kent zogenaamde beurtjaren (het ene jaar goede opbrengst, het volgende jaar bijna niets).
Benoni is ook een zelfbestuivende appel (dus geen andere bestuiver nodig) en ik vind zelf deze appel sappiger en aromatischer dan de Elstar. Nadeel van de Benoni is dat je hem slecht voor langere tijd kunt bewaren, uiterlijk eind oktober moet je de appels gegeten hebben. Dunnen van de vruchten in juni geeft mooiere, grotere appels.

@Eve,
Benoni voor jou misschien ook de meest geschikte handappel.
Saint Rémy stoofperen zijn zeer vatbaar voor schurft en tamelijk vatbaar voor bacterievuur.
Gieser Wildeman stoofperen zijn wat dat betreft minder gevoelig voor ziekten maar de opbrengst van de Gieser Wildeman is matiger en de soort is wat gevoelig voor beurtjaren.

Groet, Monique
maandag 22 september 2008 - 10:31
Eve

Eve

Dankuwel!
maandag 22 september 2008 - 15:23
Rita1960

Rita1960

Hoi Monique,

Ik ga bij jou in de leer want.... ik heb nog een stuk grond over waarop ik vruchtenbomen wil zetten. Moet mij nog erg goed orienteren welke soorten ik wil en of ze wel of nietzelfbestuivend zijn en vooral of ze geschikt zijn voor de grondsoort (half zand/ half veen).
Kan ik bij jou terecht als ik de soorten ( die mij goed toe lijken ) heb uitgezocht?

Is nog lang niet zover maar met een maand (1,5 ) weet ik meer!

groetjes,

Rita

PS; ben blij dat je terug bent op het forum!
maandag 22 september 2008 - 22:30
monique251

Monique251

Hoi Rita,
Als je een aantal soorten hebt uitgezocht of als je weet wat je precies zoekt (hand/stoof/bewaar etc, etc) stuur me maar een mailtje en dan zal ik je vertellen wat ik weet over die rassen.
Groet, Monique
p.s. ben ook blij weer thuis te zijn.
maandag 22 september 2008 - 22:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon