menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druiven

Ga naar meest recente reactie

miaboonen

Miaboonen

Onze blauwe druiven in de serre zijn dit jaar erg mooi. Nog niet alle trossen zijn al volledig rijp.
Bij verschillende trossen beginnen de onderste druiven van een tros zacht te worden en zijn dan erg zuur. Wat is hier fout?
zaterdag 20 september 2008 - 12:24
verbena46

Verbena46

hallo miaboonen

laat de trossen volledig goed rijpen voor je gaat plukken

wel hebben druiven veel zon en warmte nodig
ze worden hier honing zoet

groet V


zaterdag 20 september 2008 - 15:23
miaboonen

Miaboonen

Beste V,

De druiven hier zijn ook erg zoet, als ze volledig rijp zijn.

Maar het gaat om het onderste stukje van sommige trossen.
De hele tros is dan rijp, maar de onderste druiven nog niet, ze worden 'slap' en als je eraan komt vallen ze af. Ik dacht dat het van de vochtige omgeving komt. Te koud 's nachts, veel water ....

groetjes,
Mia
zondag 21 september 2008 - 11:04
Victor44

Victor44

Hallo
Dit is waarschijnlijk lamsteligheid,sommige rassen zijn daar zeer gevoelig aan.Lamsteligheid is het verdrogen van de bessen en steeltjes aan het uiteinde van de trossen en is het gevolg van inwendige wateronttrekking door de plant.Als de druivenplant tijdens warme perioden in de zomer niet in staat is om voldoende vocht uit de grond op te nemen, wordt het vocht onttrokken aan de bessen.De bessen rijpen dan niet meer af,zwellen ook later niet meer op en de steeltjes verdrogen.Oorzaken wortel gestel onvoldoende ontwikkeld.Door grote temperatuurschommelingen in de kas.Een te sterke stikstofbemesting.Onregelmatige zomersnoei en door te zoute grond in de kas. Bij buitendruiven zal deze kwaal niet zo snel optreden, tenzij u te veel trossen laat hangen aan een nog jonge plant.Als u druiven in de kas hebt en het snoeien,tijdig luchten, de bemesting en het doorspoelen van de grond goed in de gaten houdt, zult u van lamsteligheid niet zo snel last hebben.
groeten victor.
zondag 21 september 2008 - 17:09
miaboonen

Miaboonen

Beste Victor,

Bedankt voor je informatie.
Wat bedoel je precies met: "het doorspoelen van de grond"?
Onze druiven staan in de kas.
Snoeien en tijdig luchten lijkt voor mij in orde. Bemesting: korrels koemest.
Kan u soms nog iets anders aanraden?
groetjes,,
Mia
maandag 22 september 2008 - 18:25
Victor44

Victor44

Mia,
Met doorspoelen bedoel ik in de winterperiode de grond regelmatig goed nat maken,zodat de zouten die er nog aanwezig zijn kunnen dieper de grond intrekken.Dit wordt ook gedaan in serren en kassen waar dezelfde planten regelmatig teruggekweekt worden zoals bij tomaten bv.
Voor de rest is alles wel o.k volgens mij.
Grtjs
Victor
maandag 22 september 2008 - 19:05
miaboonen

Miaboonen

Bedankt Victor!
Zal ik in de winter zeker doen!
We hebben inderdaad in de serre ook elk jaar tomaten staan.
groetjes,
Mia
maandag 22 september 2008 - 19:16
the666bbq

The666bbq

doorspoelen deden ze vroeger door sneeuw in de serre te scheppen maar er valt de laatste jaren weinig sneeuw te scheppen
dinsdag 4 november 2008 - 01:22
Pieter

Pieter

Dat probleem van het verdrogen en afvallen van de onderste druiven wordt ook wel verholpen door een calciumrijke meststof te geven.
vrijdag 14 november 2008 - 13:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon