menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

De aardbei druif

Ga naar meest recente reactie

verbena46

Verbena46

het is nog niet druivetijd maar
wie van jullie kent de "uva fragola" oftewel de druif die wat smaakt
naar aardbeien?
heeft ook de naam"raisin de cassis" of "isabella" erg zoet
in sommige regio's wordt er wijn van gemaakt maar kan geloof ik
niet geexp. worden want heeft weinig alcohol en is dus niet lang houdbaar
ik maak er jam van (end sept) en is erg lekker !!!!!!!!!!!

groet V.46
maandag 28 juli 2008 - 19:00
the666bbq

The666bbq

nee nog niet, maar dan kan ik daar misschien een stekje van krijgen Verbena ?
woensdag 27 augustus 2008 - 16:18
monique251

Monique251

Nog nooit van gehoord Verbena!
Klinkt wel heel aantrekkelijk. Is het een geente druif? En moet ie in een serre of kan ie buiten?
Groet, Monique
woensdag 27 augustus 2008 - 17:33
verbena46

Verbena46

hallo THE 666bbq en Monique
kan je geen stekje sturen want heb de aardb.druif zelf niet
krijg de druiven van een kennisje end sept.

het zijn kleine donkerrode zoete druiven met deze aparte smaak, wel lekker
alleen een enkele fam. heeft deze soort
en groeit hier natuurlijk buiten en weet niet of
ie geschikt is voor de serre
druiven hebben veeeeel zon nodig
ik meng de druiven(zonder pit) met wat appels en maak er jam van en wordt
overheeeerlijk ! ( geen gelei jam )
je kunt ook van gewone druiven maken !

groet Verbena
woensdag 27 augustus 2008 - 18:11
the666bbq

The666bbq

allez dan, tenzij ik bij die brave familie een klein stukje snoeiafval kan krijgen (stekken is zo leuk) zal ik mijn ogen moeten openhouden bij mijn volgende reis naar Italië want daar kennen ze die uva fragola al wat couranter blijkbaar...
donderdag 28 augustus 2008 - 14:18
monique251

Monique251

Hé the666bbq,
Vind het eigenlijk wel een perfect excuus voor een reis naar Italië!!!Is er nog een bepaalde regio waar ik naar toe moet?
Ciao, Monique
donderdag 28 augustus 2008 - 19:18
the666bbq

The666bbq

ik heb al stukjes van mijn hart verloren rond de meren (maggiore nog meer dan de andere) en ga nu Toscane eens proberen
vrijdag 29 augustus 2008 - 11:40
monique251

Monique251

Mocht je erin de buurt komen: Lucca is heel erg mooi (noord toscane, ten oosten van florence) en Pescia ook. Uiteraard ook een aantal mooie tuinen te zien , onder andere te tuin van de zus van Napoleon Bonaparte,Elisa Bacciocchi, de tuin Villa Reale ten noordoosten van Lucca.
Groet, Monique
vrijdag 29 augustus 2008 - 22:51
the666bbq

The666bbq

In Lucca zijn we niet geraakt, de plantenkwekerijen in Pistoia wil ik wel eens gaan bekijken (al zal ik daar een vakantie moeten voor uittrekken precies) maar ... ik heb wel een uva fragola gevonden in San Gimignano, wat zeg ik : ik heb er twee gevonden (kon weer nie kiezen tussen de witte aka uva fragola bianca, en de zwarte, uva fragola nera). Ze zitten in de grond ondertussen, nu moeten ze het nog zien te overleven in ons rare septemberweer (en ik mag niet vergeten regelmatig te gieten).


Misschien, ooit, later, stekken beschikbaar dus
maandag 22 september 2008 - 10:33
monique251

Monique251

Ah, de stad van de dertien torens!
Planten van vakanties zijn de leukste vakantieherinneringen, heb zelf al 12 jaar twee druiven staan die mee zijn gekomen van St. Emilion. Zoals voor mij elke geplukte druif me terug brengt naar La Douce France, brengt straks elke aardbei-druif je terug naar La bella Italia.
Hoop dat je ze aan de loop kunt houden. Succes, Monique
maandag 22 september 2008 - 10:49
the666bbq

Tekst aangepast

The666bbq

er hingen gelukkig nog wat trosjes op de planten ginder dus ik kreeg de planten snel verkocht, nie simpel in een gezinswagen die volgestouwd zit om met twee kinderen twee weken te kunnen overleven (twee kinderwagens, twee reisbedjes, wippertje,...)
maandag 22 september 2008 - 11:39
the666bbq

The666bbq

ik moet u nog eens bedanken Verbena voor deze leuk tip. Ik kwam onlangs een wat duistere geschiedenis van deze druivensoort te weten. Op het einde van de negentiende eeuw hebben we hier een slagveld gehad onder onze Europese druiven en toen is niet geheel onbesproken 'de Amerikaanse druif' onze wijngaarden komen redden maar het was niet met het allergrootste plezier dat ze die amerikaanse druif zagen komen want de Europese Unie was toen al vrij protectionistisch tegenover haar wijnproductie. Wel die Amerikaanse druif was de aardbeidruif, aka Vitis Labrusca aka uva americana. Ik heb me altijd al afgevraagd welke onderstammen ik zou kunnen gebruiken als ik eens wat druiven wil enten ipv gewoon te stekken, wel misschien zijn stekken van de aardbeidruif daarvoor wel een hele goede kandidaat ??
dinsdag 3 februari 2009 - 11:25
Figo

Figo

Peter,
DE oplossing: voor gezinsvakanties van een tuinliefhebbende vader: een caravan MET "badkamer".
Wij hebben daar ook in Toscanie rondgereden. En geconcludeerd dat een olijfboom daar net als bij ons een perelaar of appelboom toch goedkoop moest kunnen worden aangekocht in kewekerijen...
En we zijn naar huis gekomen met in de badkamer 2 olijfbomen van 1,5 meter hoog, in 15 liter emmers.
Ook naar Nederland tuinenland en Engeland (Brogdale fruitparadijs...) heeft die ruimte zijn nut bewezen...
dinsdag 3 februari 2009 - 11:27
dendrodan

Dendrodan

Op de website van denieuwe tuin zal je wel andere soorten vinden.
Heb er 2 jaar geleden een druivenplant gekocht met framboze smaak.
Heb er zelf nog geen bessen aan gehad maar groeien doet hij ook niet zo hard.
dinsdag 3 februari 2009 - 20:35
the666bbq

The666bbq

ik moet helemaal geen andere soorten vinden stekken is veel leuker
woensdag 4 februari 2009 - 09:34
dendrodan

Dendrodan

Druiven stekken gaat dat gemakkelijk? En wanneer is de ideale periode?
woensdag 4 februari 2009 - 19:19
verbena46

Verbena46

hallo the666bbq

sinds vorig jaar hebben wij ook een stek van de uva fragola
of ze worden gebruikt voor enten(nog nooit van gehoord) dat vermoed ik niet tenminste met wijndruiven
want dan zou het % alcol.vermoedelijk minder worden als je wijn maakt
voor de tafeldruiven zou het misschien kunnen maar kan je hierop geen antwoord geven
zal eens informeren, dan hoor je nog van me

grtVerbena
donderdag 5 februari 2009 - 16:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon