menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien van frambozen

Ga naar meest recente reactie

fsachs78

Fsachs78

Hoi,

Ik heb dit jaar 2 frambozen planten geplant. Zoals op diverse plekken gelezen heb ik de plant meteen getopt op zo'n 50cm om het uitlopen van de knoppen op de wortels te bevorderen.
[afbeelding verwijderd niet-https]


Maar nu lopen de scheuten aan de bovenkant van de plant gewoon weer uit...

Moet ik dit nu weer wegknippen?

Gr. Francois
vrijdag 18 juli 2008 - 10:50
Diddy

Diddy

hmm geen idee, wij hebben onze framboos gewoon de grond in gestoken maar ik wil je waarschuwen, ik heb al een 15 scheuten rond de eerste plant weggehaald
vrijdag 18 juli 2008 - 12:52
fsachs78

Fsachs78

Dus als ik het goed begrijp groeit een framboos toch wel goed...?
Dan laat ik de tak gewoon groeien, dan heb ik misschien komend jaar ook een leuke oogst.

groeten!
vrijdag 18 juli 2008 - 15:04
Diddy

Diddy

dan moet het goed weer zijn, dit jaar zijn de bloemen onbevrucht gebleven (de meeste) gelukkiglijk staan er nog een deel bloemen klaar om te bloeien
vrijdag 18 juli 2008 - 15:12
Rita1960

Rita1960

Hallo Francois,

Welke framboos heb je geplant in dit voorjaar? De zomer framboos (rood) of de winterframboos (gele)?
Als het de zomerframboos is zou ik de oude stengel, die nu ongeveer donker kleurt verwijderen als er nieuwe (grond)scheuten bij staan. Het volgend jaar heb je dan een betere opbrengst.
Als het de herfstframboos is kun je deze laten staan en dit jaar nog wat oogsten, wel deze frambozen in dec/jan tot op de grond toe afknippen.

groetjes,

Rita
vrijdag 18 juli 2008 - 20:18
spinty

Spinty

Rita, ik ben niet akkoord over het nu wegsnoeien van de donkere takken omdat een framboos draagt op eenjarig hout.

Francois, de uitlopers zeker niet weghalen hierdoor krijg je een dikkere struik
om toch op snoeien terug te komen als je langs de "oude" struik voldoende nieuwe uitlopers hebt kun je de struik verjongen door een deel van het oud hout weg te nemen en eventueel het teveel aan uitlopers
hetgeen Diddy zegt over uitlopers klopt er zijn er bij die tot 2 a 3 M van de struik uitkomen

Diddy welke soort is het die nu in knop staan de onze zijn kaal geplukt
groetjes
Mat
zaterdag 19 juli 2008 - 15:51
Rita1960

Rita1960

Hoi Mat,

Mijn ervaring is dat als je nu de oude tak weghaald - als er tenminste een nieuwe grondscheut is ontstaan- (oude tak : die je in het voorjaar of vorig jaar in de herfst hebt gezet) dat je dit jaar welliswaar geen vruchten krijgt, maar dat je in het volgend jaar een betere opbrengst krijgt. ( als we tenminste alletwee over de zomerframboos praten!) Alle groei gaat dan naar de nieuwe scheut.

groetjes,

Rita
zaterdag 19 juli 2008 - 18:05
Victor44

Victor44

Hallo,
Bij zomerframbozen die nu vruchten dragen of gedragen hebben, moet men de stengels waar frambozen hebben aan geweest of anders gezegd de stengels van vorig jaar, allemaal tegen de grond wegsnoeien en een 8 tot 10 jonge scheuten per meter, die dit jaar zijn gegroeid ,laten staan.Bij herstframboos die vruchten dragen vanaf september moet men na de oogst dus in de winter alle twijgen tegen de grond wegsnoeien.Wanneer men van de herfstframboos echter in de zomer ook frambozen wil mag men er een paar jonge twijgen van laten staan, maar zeker niet te veel.
Groetjes Victor.
zaterdag 19 juli 2008 - 18:50
fsachs78

Fsachs78

De mijne zijn dus zomerframbozen. Ik heb vandaag de laatste vrucht eraf gehaald.
Nu is het wachten op nieuwe grondscheuten en vruchten volgend jaar.

Gr. Francois
zaterdag 19 juli 2008 - 23:05
fsachs78

Fsachs78

Update: de uitgelopen scheuten krijgen nieuwe bloesem!!
Waarschijnlijk heeft ie het gewoon te goed bij mij
donderdag 7 augustus 2008 - 20:39
lucky7

Lucky7

hey,

kan kloppen hier is de tweede ronde ook begonnen. spreken we dan van zomer of over herfst frambozen.
en moet je deze iets speciaal geven in de winter.
donderdag 7 augustus 2008 - 21:28
fsachs78

Fsachs78

Dan zijn het nog steeds zomerframbozen, want herfstframbozen zijn echt een ander soort, met andere groei en bloeiwijze.
donderdag 7 augustus 2008 - 22:34
Rita1960

Rita1960

Update: de uitgelopen scheuten krijgen nieuwe bloesem!!
Waarschijnlijk heeft ie het gewoon te goed bij mij


Hoi Francois,

Ben benieuwd of je er dit jaar nog rijpe (zomer)frambozen aankrijgt!

Laat je het ons weten???

groetjes,

Rita
vrijdag 8 augustus 2008 - 21:13
fsachs78

Fsachs78

Dat duurt nog wel even
Maar ik laat het jullie weten!

Gr. Francois
vrijdag 8 augustus 2008 - 23:43
lucky7

Lucky7

voila,


het is zo ver heb juist de toer gedaan van de tuin. en jawel hier stonde twee rjpe frambozen aan de struik. dus dit kan degelijk.
ze waren even lekker als de eerste.
zondag 10 augustus 2008 - 12:13
fsachs78

Fsachs78

Bijna vergeten dat ik jullie op de hoogte zou houden van mijn twee frambozen-scheuten...

De twee scheuten werden ieder zo'n 30 cm lang en vól met bloesem... met als gevolg een hele herfst lang zomerframbozen! Zoveel zelfs dat ik ze plukte en vergat allemaal op te eten...

[afbeelding verwijderd niet-https]

Vandaag (half november!) de laatste geplukt en de tak verwijderd.
maandag 17 november 2008 - 22:42
the666bbq

The666bbq

"Dus als ik het goed begrijp groeit een framboos toch wel goed...? "

Ik denk dat dit een understatement is en iedereen die al frambozen heeft staan zal dit kunnen beamen. Als de framboos niet goed groeit staat hij waarschijnlijk toch niet op de juiste plaats (te nat,...) Staat hij wel enigszins goed dan het zelfs een woekeraar worden die plots her en der te voorschijn komt (soms met zijn ondergrondse wortels ver van de moederplant). In het gazon valt dat meestal nog mee (want de grasmaaier wint meestal), bloemenborders zijn soms wat lastiger...


"rood = zomer, geel = herfst"

dat is toch wat kort door de bocht, 'Golden Everest' is bv een gele zomerframboos, 'autumns bliss' is een rode herfstframboos (allebei Rubus idaeus uiteraard) dus toch voorzichtig zijn met bovenstaande 'trend' als je een plant uitkiest en je 'weer' een zomerframboos in de tuin brengt.


Herfstframbozen worden in het najaar na de dracht volledig teruggesnoeid (want vruchten op nieuwe scheuten), zomerframbozen enkel de oude verhoute takken eruit (die zien er inderdaad meestal wat donkerder uit), vaak breken ze zelfs met weinig moeite als je ze buigt. Maar dus niet alles wegsnoeien want je krijgt vrucht op de takken die zich vorig seizoen hebben gevormd (meerjarig hout).
woensdag 19 november 2008 - 11:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon