menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Appelbomen snoeien als appels hangen

Ga naar meest recente reactie

alias1503

Alias1503

Mijn appelbomen hebben dit jaar heel wat appels hangen.
Ze zijn mooi gesnoeid in leivorm.
Dit hebben we bij vorige snoeibeurt goed gedaan vermits er dit jaar veel appelen hangen.

Maar, moeten we nu opnieuw snoeien nu er appels aanhangen? Er zijn immers veel nieuwe zijtakken die volgens ons het licht en de energie wegnemen van de bomen.

Graag jullie advies.
zondag 8 juni 2008 - 19:26
printemps

Tekst aangepast

Printemps

hallo

volgens mij mag je nu niet snoeien
omdat ze dan gaan vertakken op dunne takjes
heb 1jaartje de fout gemaakt en je ziet het dat er nu nog steeds dunne spoortjes zijn
je mag pas snoeien als de takjes verhout zijn(dus niet meer groen)
ik snoei pas in de winter,is wel wat moeilijker omdat je namelijk het aantal ogen moet tellen(3)
die zie je moeilijker met bladjes

PS heb ook maar gedurende 3jaar lei-appel en -peer
dus ben niet 100 procent zeker
soms twijfel ik of ik het wel goed doe

mvg an

maandag 9 juni 2008 - 21:30
Uvacrispa

Uvacrispa

Hallo,
in tegenstelling tot wat an adviseert is zomersnoei net erg belangrijk bij leifruit. Je begint hiermee best na de junirui (d.i. de periode dat een deel van de jonge vruchten worden afgestoten door de boom, een proces dat nu bezig is) en best voor midden juli.

Het principe van zomersnoei verschilt wel enigszins wintersnoei en is er voroal op gericht om de groei te sturen (dus dat je volgend jaar opnieuw fruit hebt).

Wij beginnen volgende week met de zomersnoei (ook in de gewone snoeren) en kunnen zo beurtjaargevoelige rassen elk jaar tot opbrengst dwingen. Mijn advies zou zijn, kijk eens uit naar een tuinvereniging in je buurt en tracht een snoeidemonstratie bij te wonen (cf. http://www.velt.be), dan leer je de principes en kan je het ook met eigen ogen zien. Je bent ook steeds welkom om eens bij ons langs te komen ( http://www.proeftuin.eu.
vrijdag 13 juni 2008 - 22:41
alias1503

Alias1503

en hoe doe je dat dan juist die junisnoei?
zaterdag 14 juni 2008 - 16:55
printemps

Printemps

volgens mij de takken inkorten op 3ogen
je telt de bladjes 123 en dan knippen
het kroontje niet meetellen (bedoel die bladjes samen in een bosje staan aan de stam)

mvg
an

zaterdag 14 juni 2008 - 17:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon