menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ruimte voor kiwiplant

fsachs78

Fsachs78

Hoi iedereen,

Ik ben bezig met een groentetuin aan de zijkant van het huis. Ik zal dus wat vaker in dit forum te vinden zijn in de toekomst De tuin wordt 1,80 breed en bijna 11 meter lang. Ongeveer de helft wordt betegeld voor afvalcontainers, compostvat en houtopslag. De ruimte voor planten is dus ongeveer 6 meter bij 1,80.

Over dezelfde lengte staat een muur (van het huis) op het zuiden, uiterst geschikt voor een kiwi lijkt me.

Hoeveel ruimte neemt een kiwi in? Houdt iedereen zijn kiwiplant in een bepaald/beperkt formaat? Is de hoogte in gaan af te raden?

Hoe zit het met mannelijke en vrouwelijke planten; moeten die evengroot zijn, of is het een kwestie van een kleine mannelijke plant met enkele mannelijke bloemen en een zo groot mogelijke vrouwelijke plant?
Waar plaats je de mannelijke plant? Geleid je de takken tussen de vrouwelijke door?

Als ik wat verder ben met de tuin, zal ik eens kijken of ik hier foto's kan plaatsen.
Alvast bedankt voor jullie reacties!!
woensdag 7 mei 2008 - 16:23
depauws

Depauws

Bij mij staat de mannelijke kiwi door de vrouwelijke, met gekleurde koord hou ik bij wie wie is.
Een kiwi wordt zo groot als je wil, jaarlijkse scheuten van ong 5 meter.
Door snoeien is deze klein te houden, maar 2 meter breed op 2 meter hoog is toch een minimum.
Een kiwi moet je steunen, kan niet op eigen stam in de hoogte groeien.

groeten
Silvain
woensdag 7 mei 2008 - 23:05
fsachs78

Fsachs78

Dankjewel!
Ik zat zelf te denken om horizontale kabels te spannen tot ongeveer 3 meter hoog. En dat over de hele breedte van 6 meter. Dat is toch wel voldoende plek voor een mannelijke en een vrouwelijke plant?

Laatste vraag nog: Hoeveel ruimte neem de kiwi in van de muur af? Ik hoorde iemand zeggen dat een kiwi flink wat schaduw werpt, ookal staat het tegen een muur...

Gr. Francois
donderdag 8 mei 2008 - 08:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon