menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mini-kiwi bevroren

Ga naar meest recente reactie

depauws

Depauws

Ik heb drie mini-kiwi : Kiwi Arguta Issia, Ken's red, Weiki : ze hebben 2 jaar goed gegroeid uit stek.
Ze waren al goed uitgelopen, de eerste blaadjes waren goed ontplooid
Gisteren zijn ze bevroren, de blaadjes hangen nu zwart naar beneden.
Is de oogst verloren, is de plant verloren?
Hoe herneemt een kiwi Arguta na vorstschade?
Mijn harige kiwi's ( Actinidia Deliciosa) waren nog niet zover uitgelopen en vertonen voorlopig geen schade.
Groeten
Silvain
maandag 24 maart 2008 - 15:36
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Silvain, ik heb goede hoop dat de mini-kiwi opnieuw zal uilopen. Als de kiwi nog niet bloeit, kan de bloesem ook niet bevriezen dus dat kan ook allemaal goed komen. Groeten Martje
maandag 24 maart 2008 - 16:37
depauws

Depauws

Martje
Ik vrees dat de mini-kiwi bloeit op de nieuwe jonge takken die nu gevormd worden.
Door de vorst zijn deze nu verloren.
Er zullen wel andere ogen uitlopen denk ik maar ik vrees dat daar geen bloemen en vruchten zullen aankomen, vandaar mijn vraag.
Bij de harig ekiwi's heeft dit scenario (eerste blaadjes afgevroren en geen oogst) zich enkele jaren gelden voorgedaan.
groeten
Silvain
maandag 24 maart 2008 - 17:32
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Ja, je hebt gelijk Silvain, Indien de uitlopers inderdaad zijn beschadigd door de vorst kunnen de slapende knoppen gaan uitlopen maar zullen dit jaar dan geen oogst meer opleveren. Groeten Martje
maandag 24 maart 2008 - 17:39
Uvacrispa

Uvacrispa

Minikiwi (Actinidia arguta) zal zich vlot herstellen via slapende ogen. De beschadigde knoppen zijn echter verloren zodat ook de bloemaanleg niet zal gebeuren en dus ook geen vruchten.
De kruising Issai geeft soms wel nog bloemen uit de secundaire knoppen.

Bij ons zijn slechts een deel van de knoppen bevroren, dus we hebben nog hoop dat er enkele bloemen zullen verschijnen...
zondag 30 maart 2008 - 21:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon