menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fruitbomen

Ga naar meest recente reactie

an

An

hoi zie in het aldie krantje dat er fruitbomen te koop zijn volgende week woe. (nederland)

maar nu de vraag is hedefinger een zoete kers?

wat is een morel fruitboom ?
wat is een stanley fruitboom?

ik heb ontdekt dat een redhaven een perzik boom is heeft iemand hier ervaring mee

want ik wil een zoete kers halen en een perzik boom bij de aldie maar ik ken die namen niet

ze hadden te koop kwa appelbomen elstar,golden delicious,grannysmith,jonagold,
kwa peer conference,
en dan hedefinger,morel,opal,stanley of redhaven.


wie wil me helpen ik zoek dus hier uit een zoete kers dat is denk ik die hedefinger.
en wat is die redhaven voor soort perzik

woensdag 19 maart 2008 - 21:04
VTO

VTO

Beste,

hedelfinger is een zoete kers,
morel is een zure kers of kriek
woensdag 19 maart 2008 - 21:10
VTO

Tekst aangepast

VTO

wat regina betreft er is nu een verbeterde helefinger nl. KORDIA
woensdag 19 maart 2008 - 21:18
VTO

Tekst aangepast

VTO

opal is een pruimensoort, zelf bestuivend
stanley is ook een pruimensoort niet zelf bestuivend

Prunus persica ´Redhaven´ is een snelgroeiende boom met een brede kroon. De vruchten zijn groot en geel, rood aan de zonzijde en iets donzig. Het vruchtvlees is donkergeel, sappig, fijn, niet vezelig, fris en aangenaam zuur. De schil en pit laten gemakkelijk los van het vruchtvlees. De rijptijd is vanaf half augustus. Dit ras is de belangrijkste geelvlezige vorm wat betreft opbrengst en kwaliteit.

weet u dat er kersen bestaan, geënt op een laagstam (gisela 5) die max drie vier meter wordt ?

Een aanrader voor kleinere tuin, gemakkelijker om te overdekken met vogelnet.
woensdag 19 maart 2008 - 21:28
rialle

Rialle

Hedelfinger is een heeeeeeerlijke zoete dikke kers. Bij mijn ouders vroeger hadden wij er een. Als het zover was klommen wij in de boom en aten de hele middag kersen mmmmmmmm!
Zeker een aanraden An!

Groetjes RIalle
woensdag 19 maart 2008 - 21:34
an

An

het is zo dat ik mijn wrange kers eruit wil doen hij is bijna 3.50 cm hoog,maar wrang van smaak zeer veel kersen maar voor jam en zo,en hij is 1.50 cm breed.

wel jammer om hem er uit te gooien want hij heeft een hoge opbrengst.(dit jaar zat hij bom vol met kersen.maar helaas waren de vogels mij voor.

maar ik wil zo graag een zoete kers om zo te eten er een aaf te plukken als je langs loopt of zo of een schaaltje vullen er mee hij komt in de volle grondt


en die perzik wou ik in een grote bak doen zodat hij niet groot kan worden en anders moet ik het omruilen kers in de bak en de perzik in de volle grond

maar ik lees steeds ook dat die perzik aangenaam zuur van smaak is een perzik
hoort toch zoet van smaak te zijn?

want deze zijn aankomende woensdag bij de aldie te koop voor 5,- per stuk.
dus zoveel bedenktijd heb ik niet meer.

heb ook zitten denken voor iemand die hem hebben wil in ruil voor een zoete kers of zo ,want het is ook zonde om hem in de kliko te gooien.het enigste wat ik wil is gewoon een andere kers die zoet is
maar dan moet deze plaats maken voor een zoete kers of een lekkere perzik

wie geeft mij advies, wat moet ik nou
donderdag 20 maart 2008 - 10:19
an

An

heb trouwens vorige week ook een oppal en een elstar gekocht en die staan in een grote pot want die wil ik ook klein houden,kijken of het lukt

ik heb van die kers die ik hier boven heb bescheven ook een kleinere variant staan maar dan in pot en die geeft ook al kers en die is nu 1.50 hoog dus het lukt wel
donderdag 20 maart 2008 - 10:24
rialle

Rialle

Ik weet wel dat onze Hedelfinger een grote boom was, ik weet niet of die goed gaat in een pot, maar dat advies laat ik liever aan de experts over!

Wat de perzik betreft denk ik dat het eigenlijk een Mediterrane boom is die daar door de vele zon heerlijke zoete vruchten heeft. In ons klimaat worden de vruchten door het gebrek aan zon (denk aan vorig jaar) niet lekker zoet.
Maar eigenlijk heb ik er niet zoveel verstand van, dus misschien klopt het wel niet wat ik zeg!

Succes met je moeilijke keuze An.

Ik heb zelf ook een kerseboom in de tuin van zeker 10 meter hoog, waarvan de kersen helaas ook niet eetbaar zijn. Ook ik vind het jammer maar ja, om dat gevaarte er nu uit te gaan halen. Hij staat prachtig in de knop nu, en ik verheug me al op de bloei.

Groetjes Rialle
donderdag 20 maart 2008 - 10:40
an

An

het is ook niet makkelijk om te kiezen

ik heb in mijn kersen boom nu een mat vol lichtjes hangen vorig jaar er in geplaatst met kerst ja als ik weer aan een jong boompje moet beginnen moet ie er uit en kan er zeker verlopig niet in omdat de boom te klein is

wie van de expers onder ons heeft ervaring om mij te helpen kiezen
donderdag 20 maart 2008 - 10:47
Lilian

Lilian

Hedelfinger is een lekkere knapperige kers vindt ikzelf.
Mijn schoonouders hadden die vroeger ook in de tuin staan het was best wel een grote boom hoor.
Maar de kersen waren overheerlijk en het was dan ook altijd feest.
Mijn schoonmoeder deed dan kersenpannekoeken bakken van gistdeeg heeeerlijk!

groetjes lilian
donderdag 20 maart 2008 - 13:48
an

An

je kan hem toch laag houden en regelmatig snoeien aan de uiteinden
als hij te groot wordt naar je zin?
donderdag 20 maart 2008 - 16:06
an

An

wie weet er een goede site op google of zo waar ik allerlei fruit bomen kan vergelijken hoog en laagstammige,

zoals bv regina wil ik graag met de hedefinger vergelijken
en gewoon een goede perzik zoeken


hoewel de prijs van de aldie fruitbomen staat mij wel aan in mijn portomanee
donderdag 20 maart 2008 - 20:27
greener

Greener

Over dat Perziken in ons klimaat zure vruchten opleverd ga ik tegen in.
Als je hem vol op het zuiden en enigzins beschut zet zijn ze lekkerder en zoeter dan ik de winkel!
ik heb zelf een nectarine op het zuiden staan en al in het eerste jaar van aanplant geweldig grote en hardstikke zoete vruchten. (maar dan wel weer vol in de zon en enigzins beschut he)
Succes met het uitzoeken!

Greener
vrijdag 21 maart 2008 - 22:07
an

An

ik heb geen tuin op het zuiden
maar de plaats waar ik hem wil zetten schijnt vanaf een uur of 3 tot s'avonds de zon.

de zon begint voor in mijn tuin zeg maar bij mijn deur en eindigd achter in mijn tuin
vrijdag 21 maart 2008 - 23:29
greener

Greener

Ik neem aan dat de resultaten dat iets minder zijn maar beter een beetje zon dan geen zon.
Probeer het gewoon uit zou ik zeggen, voor de prijs hoeven wij het niet te laten

Greener
zondag 23 maart 2008 - 16:11
an

An

nee daarom voor die 5 euro en kort houden met snoeien moet lukken lijkt mij
anders worden ze 3 tot ................................ meter
zondag 23 maart 2008 - 16:52
Rita1960

Rita1960

Hallo An,

Ik zou zeggen, probeer het gewoon met het boompje.
Niet geschoten is altijd mis toch........???????

groetjes,
Rita
zondag 23 maart 2008 - 20:27
an

An

ik ga het ook proberen
ik heb al 3 boompjes staan in pot
1 kers en die wordt normaal ook 2 a3 meter en die geeft kers en die blijft ook klein
en ik heb een week terug een opal,en een elstar in pot gezet die eigenlijk ook 2 tot 4 meter worden mij benieuwen
zondag 23 maart 2008 - 20:35
blaauwblaauw

Blaauwblaauw

Hallo An,
't is toch zonde om je oude kers eruit te gooien, als de vogels er zo van genieten. Zet de Aldie kers er gewoon naast.
dinsdag 25 maart 2008 - 19:24
an

An

hoi blaauwblaauw
welkom op dit gezellige form
hoop nog veel te horen van je

dat is het juist het is ook zonde ,maar ik heb niet zo'n grote tuin hij gaat straks oook bloeien
maar ik wil graag een kers die je kan eten ,en niet voor de inmaak of zo
wij zijn gekker op verse kersen zeg maar
en der naast zetten is geen plek voor
woensdag 26 maart 2008 - 10:41
an

An

maar ik zal er aan denken maar dan moet ie ook in een grote bak
woensdag 26 maart 2008 - 10:41
an

An

nou ik ben bij de winkel geweest en heb een hedelfinger gekocht (zoete kers)

en een perzik ze hadden geen red haven maar alleen "amsden" ik hoop dat jullie wat meer

over dit perzik soort weten en of ie lekker van smaak is want die heb ik nu gekocht
woensdag 26 maart 2008 - 13:20
blaauwblaauw

Blaauwblaauw

Hallo An,

ben vandaag ook bij de Aldi geweest. Heb ook Hedelfinger gekocht, daarnaast nog een Opal pruim, die schijnt zelfbestuivend te zijn. Van de Hedelfinger las ik dat die door een andere zoete kers bestoven moet worden. Mogen ze d'er wel es bij zetten. Zit iedereen Hedelfinger te planten, en vruchten ho maar! Of je moet geluk hebben met een andere kers in de buurt. Ikzelf heb ook de echte prunus avium (vogelkers) in de tuin voor de vogels, misschien dat die de Hedelfinger bestuift? Wie weet dat trouwens?

Je moet er trouwens snel bij zijn bij de Aldi, 's ochtends om 10 uur had ik de laatste Hedelfinger te pakken, van de Opal waren er nog maar 3. Of ze kopen er maar weinig van in.

Verder weet ik niets van perzik, maar ik denk dat ze veel warmte nodig hebben voor de smaak, dus zet 'm maar op een warme plek, zuidmuur of zo.

hoi
woensdag 26 maart 2008 - 20:46
an

An

ik bofde ik ging zo rond 12 uur heen en ze moesten die fruit bomen nog neer zetten.
ik had eerste keus,ze hadden hier van die hedelfinger en die perzik maar twee staan,en ik was nog wel de eerste die er in keek.
ik heb die week ervoor bij karwei een opal gehaald, en een elstar,die heb ik in potten geplaatst.
(opal is zelf bestuivend)

ja je hebt gelijk ze mogen het er wel eens bij zetten
ik heb alleen ,maar een wrange kers staan en die wou ik er juist uit halen ,en die hedelfinger voor in de plaats zetten.
maar ik heb bij mijn voor deur nog een kers staan ook zo'n wrange maar die staat in pot.
als het een zoete moet zijn zoals jij zegt heb ik daar ook niks aan.

en de 2de kers voor de bestuiving moet 200 meter in de buurt staan anders heb je er niks aan heb ik gelezen, dus ja wat nou

krijgen we kersen als we alleen de hedelfinger hebben staan?

en de perzik zo staat op het kaartje kan in de zon maar ook half zon half schaduw dus dat is geen probleem

wie kan ons helpen met het antwoordt op de hedelfinger ,moet er echt een tweede kers bij .
en moet het ook een zoete zijn
om kersen te krijgen
donderdag 27 maart 2008 - 10:26
an

An

Nu 1 jaar verder mijn elstar staat echt helemaal in volle bloei.
en de opal pruim begint net uit zijn slaap te komen met 2 bloemen.
en er ondertussen uit dat mijn opal en mijn elstar allebei zelf bestuivend zijn
heb karwei op gebelt en die de leveranier van die bomen en die zei dat ze zelfbestuivend zijn allebei.

mijn perzik is zelf bestuivend ,dus nog alleen achter de heflinger aan om te kijken of ie zelf bestuivend is ,maar er is nergens op google een telefoon nummer te bekennen van de aldie.

nu 1 jaar later zit ik te denken om ze in de volle grond te zetten kan dat nog?
en kan je hoog stammen klein houden zo rond de 1.80 a 2 meter.?

want dan wil ik ze wel in de volle grond maar als ze niet klein te houden zijn wordt het een andere zaak.

graag zoveel meogelijk tips en adviesen ,en wie weet het telefoon nummer van de aldie klanten service of zo. in nederland

gr an

zal straks even een foto plaatsen
dinsdag 14 april 2009 - 12:51
an

An

heb net een kweker op gebelt ,maar die zegt dat je fruit bomen niet kan toppen omdat je anders wilde fruit bomen krijgt .

wie o wie helpt me dit op te lossen kan ik mijn fruit bomen klein houden door in te toppen ja of nee

anders doe ik ze weg want ik wil geen kleine wilde fruit bomen,en ook weer geen hele grote fruit bomen

opal (pruim) wordt 3 a 4 meter hoog en de elstar(appel) dat gaat nog 2 tot 3 meter

en heb net een telefoontje terug gehad van karwei daar zijn de hedelfinger(zoete kers) wel zelfbestuivend.
dus ik neem aan dan dat die van de aldie hoop ik ook zelf bestuivend zijn.

(als het zo is zijn dus al mijn 4 fruitboompjes zelfbestuivend
die ik dan bij de karwei en aldie heb gehaald mijn kers(hedelfinger),pruim(opal)
perzik(amsden bloeit denk niet dit jaar want hij had volgens het kaartje al moeten bloeienmrt./april),appel(elstar)

wie o wie kan mij helpen met mijn boompjes klein te houden wil graag al jullie tips ,adviesen ,en wat jullie zelf gedaan hebben horen.


gr an
dinsdag 14 april 2009 - 13:39
the666bbq

The666bbq

"kan je hoog stammen klein houden zo rond de 1.80 a 2 meter?"

Wat bedoel je met die twee meter ? Een hoogstam heeft al een stam van 120 à 130cm dus een kruintje van 70 houden op die boom wordt geen lachertje. Je kiest beter een boom die de boom mag worden die hij wil worden : je gaat veel minder werk hebben en (belangrijker) veel meer terugkrijgen voor de geleverde diensten... want drastisch wortels en takken snoeien voor wat fruit op een lelijk geworden boom dat is het toch ook niet. Misschien beter een paar leivormpjes, of laagstammetjes in de plaats ?



u blogt toch ook ? http://the666bbq.blogspot.com
dinsdag 14 april 2009 - 16:44
an

An

Hoi the666bbq,
Ik wil gewoon mijn boompje houden zoals hij nu is ze zijn allebei (appel,pruim)
2 meter of iets langer ,en ik wil gewoon eerst kijken of dat kan.
IK heb met de aan koop vorig jaar te inpulsief gekocht zoals wel meer mensen op het forum.
Ik was toen nog niet bekend met laagstam fruitbomen.

Daarom doe ik mijn best er voor om hem misschien gewoon alleen te toppen als dat kan,
kan het niet wil ik volgend jaar of dit jaar okt-nov. op zoek naar nieuwe boompjes.

Maar ik probeer eerst van alles.

gr an

ze staan allebei in bloei de appel zit helemaal vol.
dinsdag 14 april 2009 - 19:38
the666bbq

The666bbq

de eerste jaren zal dat wel lukken maar als straks de boom volwassen wordt dan begint de kruin pas bijna goed op 2m. Je zal dat waarschijnlijk wel wat kunnen bijbenen met gericht snoeien maar ge gaat er uw werk mee hebben Op de verkeerde moment snoeien zal de boom misschien nog meer aanzetten om te groeien, en misschien kan je af en toe wat wortelsnoei doen om het proces te rekken.

We doen allemaal wel eens impulsaankopen, dat zijn vaak de leukste ik denk dat heel wat mensen een beetje schrikken als ze dat schattige Cornusje uit het plantencentrum in de tuin monsterafmetingen zien krijgen

woensdag 15 april 2009 - 09:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon