menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vruchten aan fruitbomen

Ga naar meest recente reactie

anneke

Anneke

Hoi

In onze tuin staan 2 perebomen, 1 appelboom en 1 kersen, 2 pruimebomen
van die ene pereboom hebben we veel vruchten gehad aan die kersen niet te veel maar die tweede pereboom niets en de appelboom ook niets. het is het eerste jaar dat we hier wonen en vroegen ons af hoe dit kan komen.
de 2 pruimebomen staan naast elkaar en nog jong ik denk een jaar of drie en de appelboom en pereboom die geen vruchten hebben gehad staan er ook naast.( de andere pereboom met veel vruchten en de kerselaar staan wat verder).
We hebben nu ook een perzikenboom geplaatst maar langs de andere kant in onze tuin naast twee frambozen planten hoe zit het daar juist mee?

Groetjes anneke
zondag 16 maart 2008 - 17:20
printemps

Printemps

hallo

veel fruitbomen hebben kruisbestuiving nodig
soms ook niet,t'is te zijn welke soort je hebt
of je moet eens kijken bij je buren of er daar fruit staat

mvg
an
dinsdag 18 maart 2008 - 14:03
anneke

Anneke

Bedankt Printemps voor het antwoord maar het probleem is we weten zelfs niet welke soort het is wij hebben dit huis gekocht en al die bomen stonden hier al.
Dus als er ij mijn buren geen fruitbomen staan kan het zijn dat ik nooit geen appels zie dan.
Groeten anneke
dinsdag 18 maart 2008 - 20:47
printemps

Printemps

hallo

kan je het niet vragen aan de vorige eigenaar(alst mogelijk is)
misschien weet hij het nog
voor de appel moet je anders een James grieve bijzetten
is goede bestuiver voor vele soorten,is oogstappel dus vroeg rijp,maar bewaart niet lang
lekker om te eten en van overschot maak ik appelmoes voor diepvries

peer neem eens Conferance daar zouden ook peren aankomen zonder bestuiving
en zou ook goede bestuiver zijn voor de andere

post eens foto als je vruchten hebt

mvg
an


donderdag 27 maart 2008 - 14:30
anneke

Anneke

Bedankt voor de reactie.
Aan de ene pereboom hebben we kilo's vruchten gehad aan de andere niets en die staan nochtans 10 m van elkaar.
Ik zal zeker een foto plaatsen als ik vruchten heb.
Groetjes anneke
donderdag 27 maart 2008 - 18:28
Anke

Anke

Sommige rassen slaan ook wel eens een jaar over qua vruchtzetting. Ik zou dus nog niet panikeren. Sommige soorten zijn zelfbestuivend, andere niet. Maar zolang je niet weet welk ras je hebt zal het afwachten zijn... Toch maar eens contact opnemen met de vorige eigenaar als je kan...
donderdag 27 maart 2008 - 19:47
anneke

Anneke

ok k'zal dat zeker doen.
groeten anneke
donderdag 27 maart 2008 - 20:24
cornelia

Cornelia

Ik heb een pruimenboom gehad die 6 jaar na het planten voor het eerst pruimen gaf (13 kg)En ik begreep dat pruimenbomen wel die tijd nodig heeft voor ze vruchten geven.

Succes, cornelia
vrijdag 28 maart 2008 - 21:42
pioen

Pioen

Beste Anneke,

Heb je aan de bomen die geen vruchten hebben gegeven wel bloemetjes gehad? Zo nee dan heeft het niets met kruisbestuiving te maken. Ik heb ook een appelboom (gloster) die vooral de eerste jaren echt aan beurt jaren deed. Het ene jaar 75 kilo het andere jaar niet eens 1 bloemetje.

Afwachten maar en vooral goed snoeien om spoortjes te kweken.

Veel succes,

Rien
dinsdag 8 april 2008 - 23:29
anneke

Anneke

Hoi Rien

Vorig jaar niet nee ,nu wel maar we hebben hem goed gesnoeid (ik weet niet of we er goed aan hebben gedaan) we hebben nu toch een paar takjes met bloemen eraan. Ben benieuwd.

Mvg
Anneke
woensdag 9 april 2008 - 10:38
the666bbq

The666bbq

Het is niet echt belangrijk om te weten welke rassen het zijn (naamsgewijs), je moet vooral de bloeiperiode in de gaten houden (als mijn perelaar bloeit, is er dan een andere perelaar in de buurt die ook bloeit). Naast het ontbreken van een goede bestuiver zijn er natuurlijk nog andere redenen waarom het eens een jaar niet wil lukken. Standplaats, beurtjaren, bloesem bevroren,...

In de eerste jaren zou ik niet teveel aantrekken van een zwakke opbrengst en de boom zichzelf laten ontwikkelen. Je kan hem daarbij helpen door hem qua groei een beetje in te tomen. Als hij al z'n energie wil steken in de groei dan zal hij minder energie kunnen steken in de bloei en vruchtzetting. Om de beurtjaren tegen te gaan ook niet te gierig zijn in het dunnen van het fruit.

maar vooral geduld waar we allemaal zo weinig van hebben



Peter
vrijdag 18 april 2008 - 13:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon