menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druivelaar

Ga naar meest recente reactie

Matthias1

Matthias1

Ik heb in november een druivelaar (seedless himrod) geplant die ik gekocht heb bij Marc Geens.
Is het nodig die nu nog te snoeien en bij snoeitips wordt meestal tips gegeven bij de eerste 3 jaar, met welke leeftijd moet ik rekening houden( hoe oud is mijn plant dus)?
zondag 24 februari 2008 - 22:01
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Ik zou nu niet meer snoeien omdat de sapstroom bij een druif al heel vroeg op gang komt. Uiterlijk januari, dus volgend jaar snoeien. Hoe ziet de plant er uit? Dat geeft mogelijk een indicatie van de leeftijd.
zondag 24 februari 2008 - 22:37
Matthias1

Matthias1

Die heeft een kort stammetje, enkele centimeters, en daaruit komt 1 zijtak die ongeveer 10 cm lang is en waarop enkele knoppen staan.
maandag 25 februari 2008 - 05:17
Matthias1

Tekst aangepast

Matthias1

Dit is hem, en wanneer zal die ongeveer beginnen uitlopen?

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 25 februari 2008 - 15:23
LauraK

LauraK

Hallo Matthias,

Deze druivenplant zou ik zeker niet snoeien dit jaar. Ik heb ook een druivenplant in de tuin staan,
en meestal begint die in maart langzaamaan uit te lopen, een beetje afhankelijk van het weer.
Het zou kunnen zijn dat een pas geplante druivelaar er iets langer over doet, dus wanhoop niet te snel!
Dit was mijn druivenplant het eerste jaar:
[afbeelding verwijderd niet-https]

En zo zag de plant er drie jaar later uit:
[afbeelding verwijderd niet-https]

En eerlijk gezegd snoei ik af en toe de dunne takjes weg tijdens de groei, en wat het bloeden
betreft valt het reuze mee!

Groeten van Laura.
maandag 25 februari 2008 - 19:43
krissie

Krissie

Laura ,
staat die druivelaar bij u in de tuin ?
da's echt wel om jaloers op te zijn
welke soort is het dan wel ?
groetjes
Krissie
maandag 25 februari 2008 - 19:49
LauraK

LauraK

Niet jaloers worden, hoor Krissie! Welke soort dit is, weet ik zelf ook niet.
Ik heb hem als stekje van mijn (Turkse) buurman gekregen, en de plant
groeit echt als kool! Het enige 'nadeel' is dat een gestekte druivelaar altijd
kleine vruchtjes draagt -de druiven zijn amper groter dan een rozijn, en
de druiven uitdunnen verandert daar niets aan. Maar de smaak van deze
druifjes maakt alles goed: ze zijn superzoet, en ook de vogels hebben er
enorm van genoten in de herfst. Ook heeft deze druif totaal geen last van
ziektes e.d., dus we hebben er alleen maar plezier van.

Ik heb de druivelaar expres in een soort parasolvorm laten groeien, aan de
rand van mijn terras, zodat we een natuurlijke bron van schaduw hebben in
de zomer, als de zon echt kan branden.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groeten van Laura.
maandag 25 februari 2008 - 20:40
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Hallo Matthias,

Deze druivenplant zou ik zeker niet snoeien dit jaar. Ik heb ook een druivenplant in de tuin staan,
en meestal begint die in maart langzaamaan uit te lopen, een beetje afhankelijk van het weer.
Het zou kunnen zijn dat een pas geplante druivelaar er iets langer over doet, dus wanhoop niet te snel!
Dit was mijn druivenplant het eerste jaar:
[afbeelding verwijderd niet-https]

En zo zag de plant er drie jaar later uit:
[afbeelding verwijderd niet-https]

En eerlijk gezegd snoei ik af en toe de dunne takjes weg tijdens de groei, en wat het bloeden
betreft valt het reuze mee!

Groeten van Laura.


Zou als het niet te veel gevraagt is eens willen uitleggen wat je nu met de nieuwgroei gaat doen of je het wegsnoeit en hoe enzovoort...
ik vindt het echt waar een prachtig resultaat en zou dit ook wel willen proberen
ik ben er echt jaloers op

greetz Damy
maandag 25 februari 2008 - 20:54
LauraK

LauraK

Hallo Damy,

Eerlijk gezegd snoei ik meer op gevoel dan iets anders, en is er meer geluk dan wijsheid in het spel!
Ik wilde eigenlijk een dakplataan in mijn tuin zetten, maar omdat ik niet zeker was over de juiste
plaats, en dakplatanen duur zijn, kwam ik op het idee om het eerst uit te proberen met een klimplant.
Toevallig kreeg ik toen de druivenstek van de buurman, en heb ik gewoon een lange houten paal in
de grond gezet, daar touw omheen gewikkeld, en daar de druif langs geleid. Als ik vond dat er teveel
(dunne) zijtakjes kwamen, knipte ik er gewoon een paar weg, of ik kortte ze in. Bovenaan liet ik wel
meer takken doorgroeien, maar die leidde ik over het buizenskelet bovenaan, op zo'n manier dat
er een volle kroon ontstond. Ik hield dus niet eens zoveel rekening met de druivelaar, als wel met
de vorm. Langs de houten paal liet ik eerst wat bladeren zitten, maar afgelopen jaar heb ik ook daar
bijna alles weggesnoeid, zodat de stammen van de plant beter te zien waren. Als je die groene, nog
niet verhoute takjes wegknipt, gebeurt er eigenlijk niets, is mijn ervaring. Ik heb al meerdere malen
die afgeknipte takjes in water gezet, en ze wortelen vrij snel. Of het in stekgrond of met stekpoeder
ook werkt, weet ik niet, maar misschien kunnen anderen daar meer over zeggen. Maar een feit blijft
dat alleen geënte druivelaars grote druiven vormen, en stekken alleen miniatuur-druifjes.

Groeten van Laura.
maandag 25 februari 2008 - 21:12
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

hallo

bedankt voor de uitleg
en dat de druiven wat kleiner zijn maakt helemaal niet uit he want ze smaken meer dan dubbel zo goed
ik heb nu al wel wat ervaring met druiven (in mijn hobbyserretje)maar dit is toch iet speciaal maar ik ga het ook wel eens proberen.

greetz Damy
maandag 25 februari 2008 - 21:21
Matthias1

Matthias1


Het zou kunnen zijn dat een pas geplante druivelaar er iets langer over doet, dus wanhoop niet te snel!


Ik wanhoop niet hoor, ik ben gewoon wat ongeduldig
Dit wordt het eerste jaar dat alles in de tuin zal bloeien (hopelijk). We hebben de tuin in de herfst aangeplant.
dinsdag 26 februari 2008 - 05:14
krissie

Krissie

Laura ,
niet jaloers worden???????????
STIKJALOERS ben ik , op uw druivelaar
en op uw turkse buur ,hij mag me ook altijd
zo'n scheutje geven hoor .
Ik denk dat ik daarmee niet de enige ben .
Geniet er nog maar veel van .
groetjes
Krissie

dinsdag 26 februari 2008 - 19:46
pk

Pk

Héél sjiek die druivelaar! Ik zal die foto( als da mag natuurlijk) in mijn map stoppen die ik aan het aanleggen ben voor mijn toekomstige tuin.
dinsdag 26 februari 2008 - 21:06
LauraK

LauraK

Natuurlijk mag dat, pk! Ik had nooit gedacht dat dit eenvoudige idee zulke enthousiaste reacties
op zou roepen! Ik word er gewoon een beetje verlegen van...
Dank jullie allemaal voor de complimentjes!

Groeten van Laura.

P.S. Jullie begrijpen wel dat die dakplataan er nooit gekomen is: ik ben veel te tevreden met
het resultaat van de druivelaar!
dinsdag 26 februari 2008 - 21:54
VTO

Tekst aangepast

VTO

Geachte,

uw druivelaar op de foto is een jaar oud. dit wil zeggen dat ze vorig jaar hetzij een winterscheut hebben genomen en laten groeien.

Zoals hiervoor reeds beschreven NU NIET MEER SNOEIEN.
Hij zal zeker bloeden. Gezien het een nieuwe plant is dan dit nefast zijn.

Vorm eerst uw geraamte zoals u zelf wil en dit zo"n meter per jaar. Dit wil zeggen vanaf december tot ten laatste half januari uw druif terugsnoeien tot op een meter hoogte, en dit als de scheut op die meter hoogte potlooddik is. Is ze dunner snoeit u lager op zo'n zestig centimeter. zo doet u jaar per jaar een meter bij. Zo zorgt u voor een stevige onderstam anders gaat al de kracht naar de toppen en zullen ze dikker worden dan de stam.

De eerste drie jaar zorgt u voor de opkweek van uw geraamte (gesteltakken) Deze vorm kunt u halen uit boeken tekenen of zoals hierboven naar eigen vorm. Daarna begint u te snoeien op vruchten. Op uw geraamte, gesteltakken laat u zijscheuten groeien die u tijdens de zomer innijpt op een blad of zeven en tijdens de winter terugsnoeit op een drietal ogen. Zo zult u vruchten verkrijgen dicht bij de gesteltakken en zult u geen wirwar van takken hebben. Laat de eerste jaren weinig vruchten staan Een tros per zijtak is voldoende. Dit zorgt voor grotere trossen, meer sap betere smaak. Het gewicht in druiven zal hetzelfde zijn als dat u verschillende trossen zult laten groeien. De eerste drie jaar zou ik geen trossen laten vormen. Vanaf het derde jaar kunt u beginnen met een tweetal trossen en na het vierde jaar kun u een grote oogst verwachten.

Hou rekening een druivelaar is een veelvraat en vraagt veel voeding, liefst organische meststof. Een mulchlaag met compos is ideaal, bijbemesten met een organische meststof is prima.


Veel succes Vto
dinsdag 26 februari 2008 - 23:36
Matthias1

Matthias1

Bedankt voor je uitvoerige uitleg!

Wat betreft die bemesting, wat noem je uitvoerig? Die plant staat op een laag kalksteen die ik bij een betoncentrale gehaald heb, en in het plantgat zit ook nog paardenmest.( in november geplant)
Ik heb een doos druivenmest gehaald en ging dat geven, misschien ook nog wat paardenmest?
Over kalk toevoegen heb ik hier en daar ook wat gelezen, hebben ze het dan over geblust kalkpoeder en hoeveel doe ik er dan op, een handvol ofzo?
woensdag 27 februari 2008 - 05:09
VTO

VTO

Beste,

van het planten op een laag kalksteen heb ik nog niet gehoord. Wel weet ik dat een druivelaar graag in kalkhoudende grond groeit.

Paardemest is goed indien deze goed verteerd is. Dit is de ideale bodemverbeteraar. Pas op met verse paardemest, deze kan de wortels verbranden.

Wat bijkalken betreft, ik veronderstel dat u met uw kalksteen al voldoend kalk in de grond heb gebracht.

Druivenmest, op de doos staat exact bepaald hoeveel u per plant dient te geven. Bekijk de NPK waarde eens. Stikstof (groei) fosfor stevige plant goed voor de bloemvorming en Kalium (stevige wortels, vooral bij knolgewassen van belang, het is een "kilowinner")

pas op met Over bemesting. Met uitvoerig bemesten bedoel ik voldoende bodemverbeteraar aanbrengen zoals goed verteerde paardemest of kompost of organische meststoffen. En pas op bij jonge planten overvoed ze niet. Wat u tot nu toe gedaan heeft is meer dan voldoende
donderdag 28 februari 2008 - 20:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon