menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien kiwi

Ga naar meest recente reactie

mieke8

Mieke8

Hoe en wanneer snoei je een (jonge) kiwiplant in espaliervorm tegen een muur? Vanaf welk jaar mag je fruit verwachten?
maandag 14 januari 2008 - 17:04
depauws

Depauws

Mieke
Snoeien van kiwi doe je niet in het vroege voorjaar, wegens teveel kans op bloeden.
Dus wachten tot deze zomer.
Best snoei je kiwi onmiddellijk na de bladval en nog een tweetal keren in de zomer.

Vruchten kun je na 4 tot 8 jaar verwachten.
Snoeiwijze : je laat de hoofdtak staan ( zoals bij druif), je laat ook enkele eenjaarse botten staan die dan zullen uitlopen, hierop komen de vruchten.
Voor de rest veel hout wegknippen om lucht te maken binnen de struik.
In de loop van de zomer de nieuwe scheuten kort houden ( 4 - 6 bladeren), alle waterloten verwijderen en al die kleine takjes die zich overal rondslingeren.

Een jonge plant moet je leiden om het gestel te vormen, in de zomer knippen om bijkomende scheuten te krijgen.

Groeten
Silvain
maandag 14 januari 2008 - 17:33
Uvacrispa

Uvacrispa

Mieke,
Wij gebruiken een heel andere snoeiwijze dan Sylvain.
We snoeien onze vrouwelijke kiwi's liefst voor eind januari om bloeden te voorkomen (ze zijn nu al twee weken gesnoeid bij ons).
In de zomer toppen we nieuwe (zij)scheuten op 40-50 cm, en blijven groei remmen door nieuwe scheuten die op die jionge scheuten ontstaan weg te knippen op één blad. In de winter knippen we alles terug op 2-3 zichtbare knoppen. De groeiverlengenissen knippen we terug tot zowat 50 à 80 cm in de winter.

De topscheuten van mannelijke kiwi's snoeien we gelijkaardig terug op 50-80 cm . De zijscheuten snoeien we niet in de winter maar na de bloeiperiode. Zomersnoei verloopt dan verder gelijkaardig.

Eens de plant de maximale hoogte heeft bereikt gaan we de topscheuten ook snoeien zoals de zijscheuten.

Goede rassen dragen inderdaad na 4 à 6 jaar. Eénhuizige rassen (deze die mannelijke en vrouwelijke bloemen op één plant hebben, meestal slechts na 6 - 12 jaar).

Minikiw's (Actinidia arguta) dragen meestal al één of twee jaar na aanplanten en zijn iets minder ontstuimige groeiers.
maandag 14 januari 2008 - 20:33
mieke8

Mieke8

Hartelijk dank voor de vlugge reactie. Er is mij toch nog iets niet helemaal duidelijk (waarschijnlijk door de verschillende termen van scheuten, zijscheuten, groeiverlengenissen, topscheuten, ... ). Snoei ik de zijscheuten die zich verleden jaar ontwikkeld hebben en die ik horizontaal geleid heb terug tot 50 cm OF tot 2 à 3 ogen van de stam (zoals bij een druif) en doe ik dit elk jaar of worden dat mijn basisdragers en blijven die? Ter info, heb 2 zelfbestuivende kiwi's.
dinsdag 15 januari 2008 - 10:30
VTO

Tekst aangepast

VTO

kiwi is gelijkaardig te snoeien zoals een druif. U vormt eerst uw gestel takken. Dit is als het ware uw geraamte die blijft bestaan. (U dient hiervoor niet courante vormen aan te houden) Vermijdt hierbij dat de takken rond een paal of touw gaan draaien. In de loop van de jaren breken zij immers zichzelf. Op het geraamte dat u gevormt heeft laat u de zijscheuten groeien en het zijn deze zijscheuten die u jaarlijks dient bij te snoeien zoals hiervoor beschreven, waardoor u als het ware vruchtzetels (knobbels) bekomt.
dinsdag 15 januari 2008 - 11:27
Uvacrispa

Uvacrispa

Mieke,
Ik ben het eens met VTO die zegt dat het grotendeels op druif gelijkt. Alleen wordt bij druif alels uitgelegd in functie van de trossen die ontstaan, bij kiwi's doe ik het eerdere in lengtes. Dus in jouw geval zet je de takken bij de vrouwelijke planten terug op 2-3 ogen. Bij een mannelijke plant kan je dat ook doen, wil je echter erg veel bloemen dan doe je deze snoei na de bloei (staan dan meestal al wel blaadjes en scheuten aan).
Succes
dinsdag 15 januari 2008 - 21:22
daanvanril13

Daanvanril13

Wegens het plaatsen van een nieuwe omheining heb ik mijn kiwi tot aan de stam moeten afknippen. Zal deze nog uitschieten volgend jaar of kan ik beter een nieuwe plaatsen?

Fruit

dinsdag 29 oktober 2019 - 08:44
Uvacrispa

Uvacrispa

Beste,
Normaal zal deze wel terug uitlopen.
woensdag 30 oktober 2019 - 19:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon