menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Krulziekte nectarine en perzik

Ga naar meest recente reactie

mds2

Mds2

Het is geweten, perzikken en nectarinnen bomen zijn zeer gevoelig voor de gevreesde krulziekte. Al zijn er rassen die hiertegen beter zouden bestand zijn, het blijft een eikel punt. Ik plantte vorig jaar een halfstam Nectarine en op een paar meter afstand een Perzik (Fertile de septembre). De nectarine gaf in de lente onmiddellijk symptomen van krulziekte en werkte het ganse proces af : bladval en daarna enkele nieuwe bladen, geen bloemen.
Navraag uit "Velt-kringen" leverden mij de raad op een behandeling met "spuitzwavel" te starten. Het is stillaan tijd om de behandeling te starten, dus voor de bladknoppen openspringen. Wie heeft hiermee al ervaring of wie weet beter ? Dank bij voorbaat voor een reactie.
De Kegel, Wichelen, Tel. 052/42.39.11 [email protected]
dinsdag 18 december 2007 - 15:17
Victor44

Victor44

Ik behandel mijn perzikken tegen de krulziekte na de bladval met een middel op basis van koper CUPERIT en in het voorjaar voor het openen van de botten nog eens.Verder heb ik van het ganse jaar geen krulziekte meer en zijn mijn perzikken heel gezond.
Grtjs.Victor.
dinsdag 18 december 2007 - 21:04
cetinel

Cetinel

ik heb een paar weekjes geleden een perzik aangeplant,moet die dan ook al preventief behandeld???
of gewoon eerst laten groeien en kijken wat ie doet.?
vrijdag 21 december 2007 - 23:41
printemps

Printemps

met bordeause pap moet je het spuiten voor het openspingen van de botten
ik deed het in het vroege voorjaar met mijn appel en peer

mvg

an

perzik heb ik op de compost gedaan
zaterdag 22 december 2007 - 13:25
Victor44

Victor44

Ik heb een artikel gelezen met volgend advies,een onderbeplanting van knoflook,oostindische kers en mierikswortel zou een gunstig effect hebben tegen de krulziekteschimmel.Door aan de voet van de boom enkele sterk geurende mierikswortels uit te planten zou de weerstand van de boom tegen deze ziekte verhogen.

Grtj.Victor
zaterdag 5 januari 2008 - 21:30
Uvacrispa

Uvacrispa

Er bestaan krulziekte resistente perzikrassen, dan hoef je niet preventief te gaan spuiten.
Wat abrikozen betreft heb ik (nog) geen weet van resistente rassen.
Marc
zaterdag 12 januari 2008 - 13:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon