menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kan niet kiezen pruimen- perzik- of nectarineboom

Ga naar meest recente reactie

Nimue007

Nimue007

Hallo,
wij hebben een klein tuintje en moeten dus keuzes maken.. we hebben plaats voor een pruimen, perzik of nectarineboom te plaatsen..
Wat raden jullie aan? Welke boom is het meest gepast voor onze streek (haspengouw)? Of welke is het mooist?
bedankt!
zondag 25 november 2007 - 20:37
Victor44

Victor44

Wat eet je eigenlijk het liefste? een pruim moet meestal wel een bestuiver hebben,dus moet je er al minstens 2 planten.
Een perzik is mooi van bloesem(roze bloesems) en daar moet je er maar ééntje van planten,idem nectarine.
Dus aan jou de keuze......
Grtjs
zondag 25 november 2007 - 21:50
Frakke

Frakke

van pruimen zijn er vele soorten zelfbestuivend.

http://www.marechal.be/brochure_fruit.aspx

Het nadeel van perzik en nectarines is dat het geen streekplanten zijn. Ze bloeien zeer vroeg en bij late nachtvorst in het voorjaar (rond de ijsheiligen) heb je veel kans dat de bloemen afvriezen en dat je geen vruchten krijgt.
Ook op gebied van ziektes en plagen is een pruimenboom veel minder gevoelig als een perzik of nectarineboom.
maandag 26 november 2007 - 08:16
Nimue007

Nimue007

euh, tja... eigenlijk eet ik liever perzik en nectarine maar idd, een pruimenboom is meer aangepast aan ons klimaat.. ik kan er natuurlijk wel lekkere konfituur van maken
maandag 26 november 2007 - 09:17
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Niets is zo lekker als een perzik, die sappig en rijp van de boom komt.... Wij hebben er twee tegen een zuidgevel staan. Als de plek gunstig (lees warm) is, gaat het meestal goed met de opbrengst. De ooogst wordt rijker wanneer er meer dan 1 staat. Ik kies dus de perzik!!
maandag 26 november 2007 - 11:25
u857287

U857287

dag

volgens mijn ervaringen gaat de perzik in onze streek (Limburg) niet goed, te koud,
doch pruimen doen het heel goed, dikwijls heb je ook maar 1 boom nodig voor de vruchten en ze brengen veel op, zeker deze zomer, met takken die tot op de grond kwamen, zo vol hing hij.
lieve
maandag 26 november 2007 - 16:58
lentemode

Lentemode

Hallo,
In de Antwerpse Kempen doen onze pruimenbomen het uitstekend.
Maar we verloren al wel twee nectarinebomen aan de krulziekte.

Groetjes,
Mia
maandag 26 november 2007 - 18:42
greener

Greener

Hier midden Nederland en dicht bij de kust.
meest slechte plek voor een Nectarine maar heb elk jaar bakken vol zoete sappige rijpe vruchten

Greener
woensdag 28 november 2007 - 14:51
printemps

Printemps

bij perzik als ze rijp zijn moet je ze bijna onmiddelijk allemaal opeten
want ze rotten heeeeeeel snel
heb mijne boom op de compost gedaan wegens krulziekte
was het al beu om die bladjes op te rapen

pruim opaal is zelfbestuivend
en ook heel lekker recht van de boom

mvg an
woensdag 28 november 2007 - 15:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon