menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat gebeurt er met aarbeienplanten in de winter

Ga naar meest recente reactie

bloempot

Bloempot

Hallo

Ik heb voor het eerst dit jaar een bak vol met aarbeien op mijn terras staan.

Ik vraag me af of aarbeienplanten groen en vol blijven in de winter? Zullen ze verschrompelen? En indien ja: wanneer beginnen ze terug te groeien?

Als ik dit weet kan ik intussentijd misschien de bloempot wat opvullen met bloembollen. Want kale bloempotten op het terras, dat is maar leeg

maandag 1 oktober 2007 - 18:24
hugo

Hugo

tegen de winter stopt de groei van de plant(winterrust),, er komen nu misschien nog wel enkele nieuwe blaadjes bij, maar deze zullen klein blijven,,, tijdens de winter blijft de plant groen, behalve bij zeer strenge vorst, dan worden de bladeren bruin, dit kan geen kwaad, na de winter gaat de plant opnieuw uitlopen en bloeien en vruchten dragen,, de plant is nu trouwens al bezig met de bloemen voor volgend jaar aan te leggen, doch dit gebeurd inwendig

groetjes
maandag 1 oktober 2007 - 18:45
bloempot

Bloempot

Bedankt voor het antwoord.

Wat doe ik met uitlopers? Afknippen?
Of is het beter om de uitlopers te laten wortelen en de oude planten weg te gooien?
maandag 1 oktober 2007 - 19:55
hugo

Hugo

hoe bedoel je,, heb je nu nog uitlopers?

normaal heb je uitlopers in juli-augustus, deze laat je wortelen en knipt ze dan af om opnieuw te planten in de plaats van de andere planten,, als je nu nog uitlopers hebt en ze zijn geworteld kan deze eventueel nog in andere potten planten, anders gewoon afknippen

groetjes
maandag 1 oktober 2007 - 20:26
Mandy

Mandy

Ik heb ook nog steeds uitlopers aan mijn aardbeien. Is dat zo vreemd? U bedoelt dat het te laat is. Maar er komen ook nog steeds enkele aardbeien aan, gisteren toen ik mijn aardbeienbedje ontdeed van wat gras kon ik 3 aardbeien plukken, geheel roze van binnen en zoet, De uitlopers waar al wat worteltjes aan zaten, heb ik afgeknipt en geplant....... dus waarschijnlijk wordt dat niets?????
woensdag 17 oktober 2007 - 16:41
hugo

Hugo

jawel, laat maar staan,, zijn waarschijnlijk doordragende aardbeien

groetjes
woensdag 17 oktober 2007 - 19:28
student

Tekst aangepast

Student

ik zou de uitlopers verwijderen want daar zal redelijk wat kracht inkruipen, zorg er vooral voor dat je de oude verschrompelde bladeren verwijderd, want dat is een echte verstop plaats voor spint. En dat wil je niet. De vruchten voor april-mei zijn onder tussen al binnen in 'gevormd'.
maandag 22 oktober 2007 - 18:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon