menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wolluis - druiven

danieltje

Danieltje

Betreft wolluis op druiven.

Op mijn druiven in een niet verwarmde serre zit er wolluis. Het is niet smakelijk deze beestjes te vinden in de trossen. Hoe kan ik dit ongedierte het best verwijderen? ( Een winter behandeling ? )
zaterdag 25 augustus 2007 - 22:10
jdcoster

Jdcoster

Ik kan u niet veel helpen want ik zit met hetzelfde probleem. Misschien heb je iets aan mijn morele steun?
Ik heb dus dit bericht met argusogen gevolgd, maar er komt helaas maar geen respons op.
Mijn serre heb ik reeds 30 jaar en pas de laatse jaren wordt het een echte plaag.
Verleden jaar in november heb ik na het snoeien en het verwijderen van alle bladeren de stammen en de zijtakjes grondig bespoten met een pyrethrumprodukt van Ecostyle in de hoop de overblijvende wolluizen te doden.
In het voorjaar zag het er aanvankelijk goed uit maar nu zijn ze weer massaal aanwezig.
Mijn serre is voor mij ook een beetje een leefruimte geworden. U kunt al denken dat naast minder goed uit ziende druiventrossen, mijn probleem ook nog bestaat uit, van roetdauw kleverig geworden meubelen en kamerplanten. Er zijn aangenamer dingen.
Ik probeer de wolluizen nu onder kontrole te krijgen door in de trossen af en toe bij heet en droog weer eens flink te spuiten met een koude waterstraal zodat de schade (roetdauw) beperkt blijft.
In de late herfst zal ik zeker weer de stammen bespuiten maar ook volgend voorjaar en zomer ook af en toe eens de bladeren met een biologisch afbreekbaar produkt.
Zijn er nog leden met ervaring hiermee? Of met betere ideeën?
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 26 augustus 2007 - 23:53
Adrienne

Adrienne

Succes !!!
maandag 27 augustus 2007 - 00:03
hugo

Hugo

wolluis kan je simpel verwijderen, koop een flesje alcohol 70 of 80% in 't kruidvat of bij een drogist en voeg hiebij een drupje afwasmiddel (om de oppervlaktespanning teniet te doen en hetwollige omhulsel op te lossen) doop hierin een wattestaafje en tik de dopluisaan,, hang boven je ranken twee van die gele vangplaten (de mannetjes kunnen vliegen, hiermee vang je die weg;; devrouwtjes hebben geen vleugels) doe dit eenmaal per week en hou dit enkele weken vol, zo krijg je de druivelaar luisvrij

groetjes
zaterdag 1 september 2007 - 04:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon