menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlaamse Rode Lijst

Ga naar meest recente reactie

boomvaren

Tekst aangepast

Boomvaren

Hallo allemaal,

We zijn allen veel bezig met exotische planten ,maar er zijn ook veel inlandse planten die het echt moeilijk hebben en ik vind dat we ook die soorten een kans moeten geven in onze tuinen als dat mogelijk is. Onlangs vond ik op Wikipedia volgende link http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaamse_Rode_Lijst_%28planten%29
Wat mij vooral ongerust maakt zijn het aantal soorten die hier al niet meer voorkomen. Ik heb ook gemerkt dat er redelijk wat varen soorten tussen zitten die het moeilijk hebben.
Het is nu niet de bedoeling dat we er allen op uittrekken, de laatste wilde soorten gaan uitrekken om in onze tuin te zetten. Wat wel intersant kan zijn, is sporen van deze soorten te verzamelen en ze proberen te kweeken, en te verdelen hier via het forum. Sinds dat we allen zowat verspeid leven over België en Nederland verhoogen we zo hun kans op overleving.
Bij het kunstmatig kweeken berijk je voor de meeste soorten 90% Groei uit de sporen in de natuur is dat maar 2 à 3 %. Dus als je 90% groei hebt waarvan je op zijn hoogst maar 10% voor je eigen gaat gebruiken is er zeker genoegd om uit te delen hier onder de forum leden. Hoe we deze kunnen verdelen, er is in iedergeval een topic onder "varens & boomvarens" om te ruilen 'Uitwisselprogramma van sporen en jonge planten', maar eventuele andre sugesties zijn altijd welkome.
Hoe je sporen oogst en kweek kun je nalezen in tal van topic's onder "Varens & Boomvarens". Je kunt uiteraard altijd extra uitleg en begleiding bekomen hier op ons forum, zover we je daarin kunnen verder helpen natuurlijk.
Ik zou zeggen help de natuur een beetje, denk wel twee keer na voordat je tot actie overgaat, maar het is wel waart hier in de toekomst gevolg aan te geven. Wordt vervolgt...
Groetjes,
Danny


Dit zijn de varen soorten die ik uit de lijst heb gehaald:
Asplenium adiantum-nigrum / Zwartsteel / Zeldzaam (zeer zeldzaam)
Asplenium ruta-muraria / Muurvaren / Momenteel niet bedreigd
Asplenium scolopendrium / Tongvaren / Zeldzaam (zeldzaam)
Asplenium septentrionale / Noordse streepvaren / Met uitsterven bedreigd
Asplenium trichomanes / Steenbreekvaren / Zeldzaam (vrij zeldzaam)
Azolla filiculoides / Grote kroosvaren / Criteria niet van toepassing
Blechnum spicant / Dubbelloof / Momenteel niet bedreigd
Botrychium lunaria / Gelobde maanvaren / Bedreigd
Botrychium matricariifolium / Vertakte maanvaren / Uitgestorven in Vlaanderen
Botrychium simplex / Kleine maanvaren / Uitgestorven in Vlaanderen
Brachypodium pinnatum / Gevinde kortsteel / Zeldzaam (zeer zeldzaam)
Brachypodium sylvaticum / Boskortsteel / Momenteel niet bedreigd
Ceterach officinarum / Schubvaren / Bedreigd
Cystopteris fragilis / Blaasvaren / Zeldzaam (zeer zeldzaam)
Dryopteris affinis / Geschubde niervaren / Bedreigd
Dryopteris carthusiana / Smalle stekelvaren / Momenteel niet bedreigd
Dryopteris cristata / Kamvaren / Bedreigd
Dryopteris dilatata / Brede stekelvaren / Momenteel niet bedreigd
Dryopteris filix-mas / Mannetjesvaren / Momenteel niet bedreigd
Equisetum arvense / Heermoes / Momenteel niet bedreigd
Equisetum fluviatile / Holpijp / Momenteel niet bedreigd
Equisetum hyemale / Schaafstro / Zeldzaam (zeer zeldzaam)
Equisetum palustre / Lidrus / Momenteel niet bedreigd
Equisetum sylvaticum / Bospaardestaart / Zeldzaam (zeer zeldzaam)
Equisetum telmateia / Reuzenpaardestaart / Momenteel niet bedreigd
Equisetum variegatum / Bonte paardestaart / Met uitsterven bedreigd
Gymnocarpium dryopteris / Gebogen driehoeksvaren / Met uitsterven bedreigd
Gymnocarpium robertianum / Rechte driehoeksvaren /Met uitsterven bedreigd
Isoetes echinospora / Kleine biesvaren / Met uitsterven bedreigd
Lycopodiella inundata / Moeraswolfsklauw / Zeldzaam (zeldzaam)
Lycopodium annotinum / Stekende wolfsklauw / Uitgestorven in Vlaanderen
Lycopodium clavatum / Grote wolfsklauw / Bedreigd
Matteuccia struthiopteris / Struisvaren / Criteria niet van toepassing
Ophioglossum vulgatum / Addertong / Zeldzaam (zeldzaam)
Oreopteris limbosperma / Stippelvaren / Zeldzaam (zeer zeldzaam)
Pilularia globulifera / Pilvaren / Zeldzaam (zeer zeldzaam)
Polypodium vulgare / Eikvaren / Achteruitgaand
Polystichum aculeatum / Stijve naaldvaren / Zeldzaam (zeer zeldzaam)
Pteridium aquilinum / Adelaarsvaren / Momenteel niet bedreigd
Thelypteris palustris / Moerasvaren / Zeldzaam (zeer zeldzaam)

Zoals jullie allen zien er zijn veel soorten die best wat hulp kunnen gebruiken.

maandag 28 mei 2007 - 19:42
Jipken

Jipken

Hallo,

wat zij de soorten die bij ons bv; in Oost Vlaanderen te vinden zijn & waar ?

Mvg,
zondag 28 september 2008 - 18:29
Rita1960

Rita1960

Hoi Jipken,

En dan.. als jij de vindplaats weet ???????????

grt'n,

Rita

zondag 28 september 2008 - 19:56
boomvaren

Boomvaren

Hallo Jipken en Rita,

Het is inderdaad niet de bedoeling dat je deze soorten zo maar even gaat pluken om in je tuin te zetten, daar heb je zeker gelijk in Rita. Trouwens buiten dat je een biotoop gaat vernielen ben je daar boven nog eens strafbaar, dus denk twee keer na voor dat je iets onderneemt. Er zijn maar enkel twee manieren mogelijk deze soorten in je tuin te hebben.

De eerste methode is sporen te verzamelen in de natuur zonder de plant uit te trekken of wat dan ook. Wat je doet is vlak voor de sporen rijp zijn (hier heb je wel wat ervaring voor nodig) een papieren zakje om het sporendragend blad te draaien enkele dagen wachten en dan de sporen te oogsten. Dit is de meest milieuvriendelijke manier om soorten te helpen.

De tweede methode en dit doe in het extreemste geval, enkel als er geen andere uitweg mogelijk is. Als je op voorhand weet hebt dat er een biotoop vernietigd gaat worden. Dan kan je met toestemming van de eigenaar de planten verwijderen en op zo een goed mogelijke manier op een goede plaats herplanten. Wel wil ik er op wijzen als je zo iets doet, weet met wat je bezig bent, als je een beginner bent, vraag raad aan een expert of ga naar een natuur vereniging en laat het aan hen over. Deze planten zijn te zeldzaam om zo maar mee te experimenteren.

Een goede anekdote over zo'n aktie is wat een vriend professor van mij in Schotland is overkomen. Hij wist een muurtje langs een landelijke weg staan, waar zeldzame alpine varentjes in groeien. Bij geplande werken aan de muur zouden deze soort geen kans van overleven hebben. Hij heeft toen toestemming bekomen om de varentjes te verwijderen. Hij heeft ze dan verdeeld onder enkele varen experts. De planjes zijn daarenboven nog eens bij de experts in een kweek programma gegaan, het overschot aan sporen is dan nog eens verdeeld geweest naar nog meer (amateur?) varens kweekers.
Na de werken is getracht enkele plantje opnieuw uit te zetten op de nu gerestaureerde muur, waar ze nu weer met succes een kolonie zijn aan het vormen.

Dus hier heb je een goed voorbeeld, van hoe op een positieve manier bedreigde soorten te redden. Wat zeker ook wel belangrijk is, is volledige kannis van de soort, een maximale overlevingskans geven, in dit geval verdelen onder verschillende mensen en dit, om als het verkeert gaat op één plaats je nog altijd kan terug vallen op de anderen.
Dit is de enige goede manier om met bedreigde soorten om te gaan.

Groetjes,
Danny
dinsdag 30 september 2008 - 00:05
Jipken

Jipken

Hallo,

k ben van plan via sporen verder te kweken , mocht iedereen dit proberen zonder de zonderling te vernietigen zou het met ons varenwereldje beter gaan,maar je hebt zeker een punt Danny !

@ Rita

Mocht ik luchtraak varens willen dan zou ik ze wel aankopen in een tuincentrum , of ze in het wilde weg zoeken en uitrukken , dan zou ik er zeker géén posting voor aanmaken hé !
Nb: En vragen staat vrij maar daarom hoef ik nog altijd niet te antwoorden


grtz,
donderdag 2 oktober 2008 - 08:11
boomvaren

Boomvaren

Hoi Jipken,

Als je het zo beschrijft ben ik ervan overtuigd dat je intenties van goede wil zijn, daar twijfel ik niet over en ik denk Rita ook niet. Dat was en is ook mijn bedoeling met die lijst te publiceren.
Met je vraag "waar vind ik die soorten", daar kan ik je echter ook niet direct een antwoord op geven. Er zijn wel enkele wetenschappelijke boeken gepubliceerd met spreidingsplannen van elke voorkomende taxa in België en zelfs specifiek Vlaanderen, maar deze boeken geven je maar een hint wat bij jou in de buurt voorkwam met een vraagteken, hiermee wil ik zeggen dat het goed mogelijk kan zijn dat je ze niet meer vind. Daarbij zijn deze boeken vrij kostelijk, en voor de meeste onder ons niet echt interessant.
Het enigste wat ik je kan aanraden is je te informeren op het Internet of in de bibliotheek hoe de soorten er uitzien, in wat voor een biotoop ze thuis horen en alle andere info die kan vinden. Met deze informatie kun je dan op jacht in je eigen omgeving. Een bijkomende goede raad die ik je geef is, hou de vindplaatsen voor je zelf, probeer ze zelfs te beschermen zo goed als je kan, zoals in die anekdote over die professor in Schotland wat ik je vertelt heb. Hou wel bij waar je ze gevonden hebt, toch zeker als je sporen kunt afnemen. Wel kan achter af als je genoegd sporen hebt of genoegd eigen kweek ze verdelen onder andere mensen die dezelfde doelstellingen hebben. Zo vergroot je de overlevingskans nog eens extra, moest het in de natuur plots slecht gaan en bij jou gaat het even slecht kan terug bij de andere terecht om zo de soort terug te introduceren.
Veel geluk zou ik zeggen en hou ons op de hoogte van je successen en durf ook je falen ook aan ons te laten weten. Niet om je uit te lachen, want wie dan lacht is dom, het is de bedoeling dat we allen hier uit iets kunnen leren of raad geven. Trouwens dit geld voor iedereen, ik ben er van overtuigt dat er vele zijn die een of ander probleem hebben met planten en het niet durven vragen, zelfs de besten overkomt die nog.
Je zult wel merken dat de meesten planten die op die lijst voorkomen, soms heel moeilijk zijn om mee te kweeken. Dit is voor 90% ook de oorzaak waarom dat ze zo bedreigt zijn.

Groetjes,
Danny
donderdag 2 oktober 2008 - 20:47
Jipken

Jipken

idd Danny maar moeilijk gaat ook en als we allemaal proberen kunnen we misschien ons steentje bijdragen , ikzelf heb zo'n 25 tal boeken van Lekturama maar alles wat de varens betreft is maar oppervlakkig aan de man gebracht.

Ben van plan om een groot aquarium van 150 cm te gebruiken als niet verwarmde propagator met de nodige luchtvochtigheid & ventilatie!

we zien wel

thx,
donderdag 2 oktober 2008 - 21:28
boomvaren

Boomvaren

Je hebt volkomen gelijk zo ben ik ook moeten beginnen. Als je het niet probeerd zul je het nooit weten, laat ons iedergeval weten wat de uitkomst is

Groetjes
donderdag 2 oktober 2008 - 21:42
napo

Napo

Je hebt volkomen gelijk zo ben ik ook moeten beginnen. Als je het niet probeerd zul je het nooit weten, laat ons iedergeval weten wat de uitkomst is

Groetjes
Danny kan ik je persoonlijk mailen of is op deze website pm mogelijk?
ik wou je even wat vragen stellen over je topic in verband met serre kasten bouwen en verwarmen.
woensdag 22 oktober 2008 - 11:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon