menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Varens onder eik weinig opkomst jonge eik

Ga naar meest recente reactie

vloeiende

Vloeiende

Ik heb enkele grote eikenbomen staan waar, tot mij spijt, het ene jaar massa's eikels op staan en andere jaren minder tot zeer weinig waarvoor ik dan blij ben. Deze massa eikels geeft dan ook enorm veel opslag die ik tot vervelens toe tracht te verwijderen. Op één plaats heb ik Polystichum polyblepharum staan en hetgeen me opvalt is dat ik daar zelden een jonge eik dien uit te trekken. Deze wintergroene varen vind ik ook zeer geslaagd. Buiten eikvaren en dubbelloof die ik ook beide heb staan ken ik geen andere wintergroene varen buiten Polystichum en ook nog tongvaren.
Zijn er nog wintergroene varens die ins ons klimaat winterhard zijn zonder extra afdekken en die minimum 50 cm hoog zijn?
Heeft er nog iemand deze ervaring (onderdrukken van opslag) met andere planten?
Hoewel ik de eikels soms verfoei zou ik die bomen voor geen geld van de wereld willen missen.
zondag 28 september 2014 - 21:21
RdB

RdB

Zeer herkenbaar probleem. In goede jaren dwing ik mezelf elke keer als ik bij de eiken kom er minimaal 200 uit te trekken, dan hou je het een beetje bij.

Epimedium heeft hier hetzelfde effect. Ik denk dat ze net als jouw varens net even te hoog zijn voor de eiken zaailingen.

Ruud
dinsdag 30 september 2014 - 21:15
vloeiende

Vloeiende

Beste Ruud,
Welke Epimedium heb jij staan?
dinsdag 30 september 2014 - 21:43
RdB

RdB

E. versicolor 'Sulphureum' en E. grandiflorum.

Ruud
woensdag 1 oktober 2014 - 08:43
LOBU

Tekst aangepast

LOBU

Polystichum munitum is een aanrader!
Ook Blechnum chilense is prachtig maar die mag het niet te droog krijgen ...
zaterdag 13 januari 2018 - 18:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon