menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Varens en zon

Ga naar meest recente reactie

Plantje

Plantje

Boomvaren

Bestaan er eigenlijk varens die in de volle zon
mogen geplant worden
Zou er graag enkele langs de vijveroever willen planten
Zouden in de zomer toch ongeveer van 9h
tot 18h in de zon staan.

Groetjes
Plantje
donderdag 1 maart 2007 - 18:58
boomvaren

Boomvaren

Hallo Plantje,
Er bestaan inderdaad varens die de zon overleven. Ik zeg wel overleven in die zin dat er bijna altijd brandschade gaat optreden bij de meeste gevallen, maar deze soorten recuperen wel snel. Zelf heb ik weinig ervaring met varens in volle zon, omdat mijn colectie in bosrijke omgeving staat.
In belgie kan je bij de meeste tuinbedrijven varens kopen en de laatste jaren wordt het assortiment steeds groter met profesioneler advies. Maar het grootste assoriment en vakkennis dat ik ken in Belgie, in varens is "La Fougeraie" in Stave, dit familie bedrijfje kweekt alleen varens die het goed doen in Belgie. Zij raden op hun webside, http://www.varens.be/, de volgende soorten aan die zon kunnen verdragen:

De famille van de Asplenium:
Asplenium ceterach (Schubvaren)
Asplenium trichomanes (Steenbreekvaren)
Asplenium trichomanes ‘Incisum’

De famille van de Athyrium:
Athyrium filix-femina (wijfjesvaren)
Athyrium filix-femina ‘Cristatum’
Athyrium filix-femina ‘Distentifolium’
Athyrium filix-femina ‘Frizeliae’ (Wenteltrapvaren)
Athyrium filix-femina ‘Minutissimum’
Athyrium filix-femina ‘Plumosum’
Athyrium filxi-femina ‘Rotstiel’
Athyrium filix-femina ‘Victoriae’
Athyrium filix-femina 'Vernoniae'

De famille van de Blechnum:
Blechnum penna-marina
Blechnum penne-marina ‘Alpina’

De famille van de Cheilanthes:
Cheilanthes lanosa

Maar zoals ik reeds gezegd heb, heb ik met derekt zonlicht weinig ervaring en durf ik hier persoonlijk niets in garenderen.
Wat ik wel zeker weet dat in de zon kan en wat tot de familie van de varens behoord, is de familie van Equisetum, in de volksmond schaafstroo genoemd. Jammer genoegd zijn veel leden van deze familie aanzien als onkruid uit reden dat ze geweldig snel via wortel pijmen uitzetten. Maar als je opteerd voor Equisetum japoenicum die is redelijk goed onder controle te houden, ze worden daarom ook mestal aangeboden als vijverplant.
Ik zou zeggen probeer eens iets uit en laat het ons weten.
Groetjes,
Danny
donderdag 1 maart 2007 - 22:09
Plantje

Plantje


Danny,

Hartelijk bedankt voor de uitleg.
Ik zal eens het een en ander bekijken.

Groetjes,
Plantje
vrijdag 2 maart 2007 - 10:57
tankgirl

Tankgirl

hoi,

ik heb pas ook een varen gekocht die in de volle zon kan.
Het gaat om de Dryopteris erythrosora.
ik vindt hem persoonlijk erg mooi omdat de nieuwe bladeren rood-bruin van kleur zijn en de oude bladeren heldergroen.

groetjes tankgirl.
maandag 30 april 2007 - 01:20
PaulPhillemon

Tekst aangepast

PaulPhillemon

Hallo,
deze twee staan bij mij al een vijftal jaren van s'morgens tot s'avonds in de volle zon:
Polystichum acrostichoides(rechts) en Polystichum polyblepharum.
Groeten,
Paul
foto van daarnet:
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 30 april 2007 - 17:47
irvine1999

Irvine1999

Boomvaren

Bestaan er eigenlijk varens die in de volle zon
mogen geplant worden
Zou er graag enkele langs de vijveroever willen planten
Zouden in de zomer toch ongeveer van 9h
tot 18h in de zon staan.

Groetjes
Plantje


hoi plantje,
ja er bestaat een boomvaren die wel degelijk in de volle zon kan ... ik heb er vorig jaar 2 gekocht met stam van ongeveer 40 cm om in de volle zon te testten ... ; De dicksonia antartica... heb die gekocht zonder wortels en bladeren ... geen probleem... de haartjes op de stammen zijn luchtwortels ...
Awel de test is goed geslaagd ze hebben zonder probleem de heete augustus maand van vorig jaar goed overleefd.... van smorgens vroeg tot savonds in de volle zon ... Voorwaarde is wel plantje... veel water geven op / en in de stam ( waar de bladeren gevormd worden ). Zoals gezegd de haarworteltjes op de stam mee water geven ... ideaal is deze plant uiteraard bij een vijver ... vochtigheid en zon troef ... ik weet er ééntje staan van 5 meter ( mee helpen plaatsen ) in Roeselare... ik weet nu dat ik enkele grotere mag kopen, ze kunnen de volle zon zonder probleem aan ... volgens mij houden ze meer van de zon dan de schaduw... wil je mooie, voor een mooi prijsje ??? kijkes op palmhunter.be... een echte aanrader voor iederéén die exotische planten wil...
maandag 30 april 2007 - 17:58
boomvaren

Boomvaren

...ze hebben zonder probleem de heete augustus maand van vorig jaar goed overleefd....

Hoi irvine1999,
Ik weet niet waar jij woont maar bij mijn weten was augustus 2006 een water maand.
Je kan inderdaat Dicksonia antartica in volle zon zetten maar laat ze dan zeker niet uitdrogen. Water geven in de kruin zou ik toch niet derect aanraden. Je kan de plant zo onder stress zetten, schimmels en rot veroorzaken. Zoals je hebt vastgesteld lukt volle zon zeer goed met van stam voorziene exemplaren maar met éénjarigen zou ik dit zeker niet aanraden.
In Australie groeien deze varens in schaduwrijk gebied naarmate ze ouder worden groeien de kruinen de zon in, vandaar het sucses met volwassen exemplaren in de zon met kunstmatig water geven.
dinsdag 1 mei 2007 - 06:30
irvine1999

Irvine1999

ik ben vooral palmkenner en experimenteer nu met met allerlei boomvarens... alle informatie en inlichtingen zijn zeer welkom omdat ik al 10 jaar alles uit eigen ervaring leer , zonder boekjes, testen ervaringen van anderen,...etc...,redelijk indivudualistisch dus..., maar ik ken dan ook niemand met dezelfde hobby als mij hé... ik ga gewoon opet gevoel af ,... en dat lukt me nagenoeg perfect... buiten de copernica alba had ik dit jaar géén slachtoffers...
Ik ben blij dat ik deze morgen deze site en jullie heb leren kennen ... het kan er voor ons allen enkel interresanter op worden ... ik weet dat ik nog veel van jullie te leren heb , zoals gezegd , hebek alles uit eigen ervaring, met veel pech (kosten dus...) in de beginnerjaren , maar dat blijkt nu wel verleden tijd... binnekort probeer ikes foto's te tonen van mijn enorm uitgebreide collectie winterharde en speciale exoten
dinsdag 1 mei 2007 - 12:04
irvine1999

Tekst aangepast

Irvine1999

ja idd...sorry ... ik woon in west vlaanderen ... de heete juni juli 2006 sorry id augustus was nat .... maar ik ben nog altijd het meest bezig met een tropisch palmpje, die steeds naar me lacht, te zoeken...
ik heb helemaal geen ervaring met de ervaring van anderen ... maar toch zijn we allemaal even groen hé ...hihihi
dinsdag 1 mei 2007 - 12:11
berenice

Berenice

mijn KONINGSVAREN staat al 5 jaar in de volle zuider zon
langs de vijver;; nooit geen problemen
3 stuks ,,, ik wil ze volgend jaar eens splitsen
grts berenice
donderdag 3 mei 2007 - 06:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon