menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Varens en boomvarens

Ga naar meest recente reactie

Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Wie kent deze? [afbeelding verwijderd niet-https]

Wat is hier het probleem, het blad wordt helemaal opgegeten, zie nergens beestjes.
De plant staat in een veranda met nu gem. 8à15°.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Hoe vermijd ik de bruine randjes?
maandag 26 februari 2007 - 09:05
boomvaren

Boomvaren

Hallo Tania,
Je hebt de smaak voor varens presies te pakken.
De varen die je daar hebt behoord tot de tongvarens en de latijnse benaming is Asplenium scolopendrium var.
Het probleem dat je hebt komt vooral s'nachts te voorschijn, naakt slakken.
Op te lossen door ze te vangen of anti slakken korrel rond te plant te gooien, teminste als je er nog hebt, dat kan je zien al er verse bijtwonden in de plant zijn.
Groetjes
Danny
dinsdag 27 februari 2007 - 06:23
boomvaren

Tekst aangepast

Boomvaren

Om varens wat te promoten zijn hier wat foto's uit mijn tuin van laatste zomer:
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
Ik hoop dat nog meer mensen iets van hun varens laten horen onder deze topic
Groetjes,
Danny
dinsdag 27 februari 2007 - 06:41
Bowie

Bowie

Hallo Tania,
Je hebt de smaak voor varens presies te pakken.
De varen die je daar hebt behoord tot de tongvarens en de latijnse benaming is Asplenium scolopendrium var.
Het probleem dat je hebt komt vooral s'nachts te voorschijn, naakt slakken.
Op te lossen door ze te vangen of anti slakken korrel rond te plant te gooien, teminste als je er nog hebt, dat kan je zien al er verse bijtwonden in de plant zijn.
Groetjes
Danny


Ik heb deze al staan sinds vorige zomer. Ik vind varens wel mooi omdat er zoveel verschil in bladvorm en kleur is.

Nou dan zijn ze blijkbaar dol op die varen, want er staan nog heel veel planten in mijn veranda en die worden niet aangevreten.
Die bruine randjes aan de bladeren is dus het gevolg van de vraatzucht.
Haal ik dan best de aangetaste bladeren weg?

Heb ondertussen ook gegoogled. Hij mag blijkbaar 's winters buitenblijven want die is winterhard, halfschaduw in goed gedraineerde grond.
Winterhard, klopt dit? Want info op 't net is niet altijd betrouwbaar.

Jij hebt daar heel wat moois staan.
dinsdag 27 februari 2007 - 14:40
boomvaren

Tekst aangepast

Boomvaren

Hallo Tania,
Ik moet mij excuseren, ik heb mij in naam vergist. Het is een Asplenium nidus var. ipv. Asplenium scolopendrium var. Deze is niet winter vast maar hij houd er wel van als je hem somers buiten zet op een schaduwrijke plaats, maar wel veel water geven.
Ik kan het niet goed zien op de foto, maar het lijkt mij, dat hij een grotre pot kan verdragen.
Wat de slakken betreft, die zijn inderdaat verzot op dit soort varen het gekke is als je de Asplenium scolopendrium var. hebt staan in je tuin, die inderdaat wel vorst bestendig is, daar zijn de slakken niet zo zot van.
Zo te zien aan je foto, door de bruine randen, is de vraat zucht al iets uit het verleden anders waren de randen nog groen.
Ik zou nog wachten met de beschadigde blaren weg te nemen. In het voorjaar zal hij een reeks van nieuwe blaren geven, eens dat deze ontwikkeld zijn, dan pas zou ik ze verwijderen.
Als je de plant somers gaat buiten zetten pas dan wel op voor nieuwe slak beschadigingen. Als ik die van mij buiten zet gooi ik wat slakken korrel rond de plant.
Je hebt mij nog niet laten weten of je nu ook varens gaat proberen te kweeken? Het lijk allemaal redelijk ingwikkeld maar eens je de kneep te pakken hebt is het kinderspel.
Mijn varen tuin begind inderdaad mooie plekken te krijgen maar is verre van af. Als hij af is zal de varentuin 16 aren groot zijn incusief een klimaatskas voor de niet winterharde, als hij ooit af geraakt want je weet, als je aan het tuinieren bent verander je wel eens van copositie, er komen nieuwe planten bij enz... maar dat maakt een tuin pas levend.
Groetjes,
Danny
woensdag 28 februari 2007 - 06:25
koenh

Koenh

misschien een domme vraag, maar kun je een boomvaren opkweken vanuit zaad? En hoe ga je dan best te werk en hoe lang duurt het tegen dat je een exemplaar van pakweg een meter groot hebt? Ik weet er hier in de buurt een staan, misschien is het mogelijk om daarvan sporen te verzamelen?
bedankt op voorhand voor advies,
Koen
vrijdag 2 maart 2007 - 10:26
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Koen, Danny heeft dat al heel uitvoerig beschreven bij de topic: sporen van blauwe varen - phlebodium aureum (zaaien).

Het is wel een artikel dat je niet tussen neus en lippen door leest. Zal bij mij ook voor van 't weekend zijn, tenzij dat het goed weer is natuurlijk, want dan moeten we in de tuin werken.
vrijdag 2 maart 2007 - 11:54
boomvaren

Tekst aangepast

Boomvaren

Hallo koen,
Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden. Het is zelfs een heel goede vraag.
Inderdaat kun je boomvarens opkweeken uit sporen, let wel varens brengen nooit zaad voort,maar dat is maar een technische expressie.
Hoe je te werk gaat voor het kweeken van varens, heb ik uitvoerig besporken onder de topic "sporen van blauwe varen - phlebodium aureum" ,maar die had je meschien nog niet gezien omdat die vandaag pas van de rubriek tropische panten naar de rubiek varens en boomvarens verhuisd is.
De tijdsduur voordat je een exemplaar hebt van een meter hoog ligt aan de soort die je kweekt en het habitat waarin je de plant groot brengt. Mijn grootvader zij, geduld is de tuinmans vakmanschap, en dat geld zeker met boomvarens, je mag gemiddelt voor de snelgroeiende soorten 20jaar rekenen in optimale omstandigheden.
Maar laat je zeker niet afschrikken, het zelf kweeken van boomvarens heeft ook zo zijn voordelen.
Als eerste de prijs, voor een veel voorkomende soort ben je gemakkelijk €150 kwijt, en de prijs zal zeker niet zakken omdat de europese gemeenshap heeft besloten dat de carantaine duur van de inport boomvarens een jaar langer moet duren, reden hiervoor is dat men ontdekt heeft dat er toch nog schadlijke insecten op de planten zitten na huidige carantaine duur. Dit voorval betekend dus dat deze tuinders meer geld moeten gaan investeren in de opvang en verzorging en dat zal zeker tot uitdrukking komen op het prijskaartje.
Een boomvaren die je opkweek in ons klimaat heeft als voordeel sterker te zijn tegen het habitat waar we ze hier aan bloot stellen en is dus sterker dan zijn tropische broer.
Het heeft ook voordelen voor de verzamelaar van soorten, het gamma dat in de handel wordt aangeboden hier in Belgie is vrij beperkt met als belangrijkste reden een gebrek van interesse door het grote publiek. Je moet al naar grote tuinlanden gaan om een groter assortiment te vinden, vooral Groot-Britanië is daar marktleider in.
Op sporen bestaat in Europa geen inport verbot, dus je kan soorten uitwisselen van over heel de wereld en als botanicus is dit dus het medium om een verzameling aan te vullen.
Je buur zal zeker niet blij zijn als je een van zijn varenwendels gaat afsnijden voor het verzamelen van sporen, je kan hem wel vragen een paar rijpe blaadjes van een wendel af te pitsen. Met 4à5 blaatjes heb je zeker genoegd om een cultuur te starten. Informatie over de rijpheid en kweek van sporen staat uitvoerig beschreven in de topic ""sporen van blauwe varen - phlebodium aureum".
Moest je toch nog vragen hebben gooi het op het forum.
Groetjes,
Danny
vrijdag 2 maart 2007 - 11:55
koenh

Koenh

Hallo Danny,
bedankt voor je uitvoerig antwoord. Ik heb ondertussen de andere topic ook gelezen, en ik zal het eens uitproberen. Ik werk in een labo, en dat maakt het wel veel eenvoudiger om alles steriel te maken en te houden. De boomvaren die ik weet staan is blijkbaar een Dicksonia antarctica. Weet je of dat een van minder moeilijke of moeilijkere soorten is? En kun je me vertellen wanneer ik de sporen van die soort normaal gezien moet kunnen vinden?
met vriendelijke groeten, en hartelijk bedankt voor de gedetailleerde beschrijving,
Koen
vrijdag 2 maart 2007 - 13:10
boomvaren

Boomvaren

Beste Koen,

Dicksonia antarctica is inderdaat een van de veel voorkomende soorten. Hij is zeer gelief, omdat als je een exemplaar hebt met stam, hij mits nodige bescherming de winter kan overleven hier. Varens vragen, eens je ze hebt in het algemeen weinig onderhoud, mits je ze hun natuurlijk habitat zoveel mogelijk probeert te evenaren. Ik raad de mensen ook aan als ze beginnen met varens, begin eerst met de inheemse soorten en de wintervaste. Je hebt hier de keuze uit zo'n 2000 à 3000 soorten gaande van zeer klein tot 2 meter hoog en van een nat naar een droog biotoop. Mits wat zin voor compositie en kleur kan je al spectaculaire effecten bekomen. Achteraf kan je er somers wat exoten tussen zetten om het geheel nog wat spectaculairder te maken.
Je kan alleen sporen trekken van een D.antarctica op moment dat de varen volwassen is, dat is al één vereiste. Je kan de sori al waarnemen op het ogenblik dat de wendels uitgerold zijn, ze zijn dan wel nog groen en in volle ontwikkeling. Op moment dat de sori begint te verkleuren moet je het in de gaten gaan houden en als ze op beginen te zwellen is het tijd de blaren te plukken, meeste gebeurd dat als de zon alles zo wat droger begint te maken maar je kan echt niet zeggen dan is moment, het ligt aan de klimatologische omstandigheden.

Groetjes
Danny
vrijdag 2 maart 2007 - 19:12
PaulPhillemon

PaulPhillemon

Hallo,
ik ben nieuw hier op het forum, maar aangezien ik een 12-tal verschillende varens heb in de tuin (waarvan het naamplaatje helaas verdwenen is!) wil ik bij gelegenheid de identiteit terug hebben. Verder heb ik een boomvaren, Dicksonia squarrosa. Deze verliest wel elke winter al zijn bladeren, niettegenstaande hij vorstvrij bewaard wordt in een serre (vroeger bij minimum +5°, voorbije winter +9°C). Is dit normaal bij deze plant, of bewaar ik hem verkeerd? Nu al beginnen de eerste bladeren te ontrollen. Nog een eigenaardigheid: de plant heeft twee zijstammen ontwikkeld die nu eigenlijk bijna zo groot zijn als de hoofdstam, die elk jaar minder bladeren vormt.
Groeten,
Paul
zondag 18 maart 2007 - 18:22
boomvaren

Boomvaren

Hallo Paul,
De reden waarom jouw D.squarrosa zijn bladeren verliest kan verschillend factoren hebben. De eerste twee factoren daarvan heb je al uitgesloten.
Het licht, let wel dat de zon hem niet verbrand in je serre, want achter serre glas kan het redelijk warm worden. Een vriend van mij gebruikt groene transpirante folie, dat breekt het licht en weerkaast de temperatuur voor een gedeelte.
De tweede factor is temperatuur, alhoewel de temperatuur bij +5°C beter is. Veel mensen denken als hij maar warm staat, en zetten ze bij een kamertemperatuur van +20°C, dat is zeer slecht voor een subtropiche boomvaren te laten overwinteren, een boomvaren moet een rustpiriode hebben. Let wel op, er zijn tropische boomvarens die dit wel kunnen nodig hebben zoals de Hawaianen maar die vind je praktisch niet in de Handel.
Een derde rede kan zijn, bodem armoede. Boomvarens hebben zeer weinig mestoffen nodig, maar toch een klein beetje is nodig en die maak je best zelf aan, chemische meststoffen kunnen schadelijk zijn voor varens. Ik maak mijn meststoffen zelf als volgt aan;
Je pakt jonge brandnetels, let vooral op dat er nog geen zaad op zit, je propt die in een 1L pet fles, je vult de fles op met liefst gekoeld afgekookt regenwater, draait de dop er terug op en laat deze voor 2 weken staan. Na die twee weeken heb je een concentraat dat stinkt als de pest, maar wat wel goe poeder is. Je pakt een petflesdopje van het concentraat leng dit met 2L water voor varens, 1L voor andre planten en klaar is één van de beste vloeibare meststoffen en voor alle planten goed.
Je kan ook gedroogde koeienmest korrel nemen en die op de bodem rond de plant strooien. Maar doe dit in een zeer kleine hoeveelheid, ik zou hier ook een petflesdopje als maateenheid nemen.
En wat. 2x per jaar is ruim voldoende.
De laatste factor is water, en ik denk dat dat bij jouw het probleem is, je geeft ze waarschijnlijk niet genoegd of op een foutieve manier. Te weinig en de manier waarop er water wordt gegeven is eigenlijk de grootste fout die bij boomvarens gemaakt wordt. Om de water opname van een boomvaren te begrijpen kan je best naar de plant zijn natuurlijke habitat kijken. Ze komen in de natuur vooral voor op plaatsen waar de lucht vochtigheid bijna 90% is, dit is dan vooral aan watervallen, vochtige regenwouden, langs rivieren, in bergkloven enz...
Dus je zou eigenlijk moeten proberen 2x per dag je boomvaren te bevochtigen, let wel op, ik zeg bevochtigen niet verzuipen, Het doel zou moeten zijn een constante vochtigheid te behalen.
Er zijn twee manieren dit te doen.
Je pakt een sproeibus die je onder druk kunt zetten en je gaat de stam 2 à 3 x per dag nat spuiten, let op, ik zeg stam niet de kruin, blaren kunnen wel maar niet zo veel.
Of je doet een kleine investering en je schaft je een sproeisysteem aan, die zijn in de handel in verschillende prijzen en systemen verkrijgbaar. Je sluit er een watertimer bij aan, en stelt die in naar de noden van je plant in. Laat je sproeisysteem van onder naar boven vernevelen, dat is zeer belangrijk. Het water dat je gebruikt in best regenwater. Water uit de kraan kan te veel kalk of ontsmettings middelen bevatten wat een boomvaren ook geen goed doet.
Wat die zijstammen betreft zou ik eerst wachten met het resultaat van de bemesting en bevochtiging. Ik zelf heb nog nooit een zijscheut van een stam moeten scheiden, maar ik weet wel dat zijscheuten de oude stam bij sommige soorten kunnen stikken. Het scheiden van stammen is niet altijd zonder risiko.
Natuurlijk zoals je zegt, als je blaren afsterven verschijnen er weer nieuwe wendels want de oude kan je best toch later op het seizoen weg knippen zodat alle energie gaat naar de nieuwe mooie blaren.
Wat de identificatie van je andre varens betreft, maak gewoon een nieuwe Topic aan en laat daar goed gedetaileerde foto's zien voor identificatie.

Groetjes,
Danny
maandag 19 maart 2007 - 12:25
PaulPhillemon

PaulPhillemon

Halo Danny,
bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik zal nog wat moeten sleutelen aan de winterberging.
een foto van eind augustus 2006...
[afbeelding verwijderd niet-https]
en nu...
[afbeelding verwijderd niet-https]
groeten,
Paul
ps: met dank aan Kurt voor de uitleg over het plaatsen van foto's!
dinsdag 20 maart 2007 - 13:51
boomvaren

Boomvaren

Hallo Paul,
Het primair probleem is zeker het vochtighouden van de stam, de pot lijkt mij ook wat klein geworden en wat voeding geven, zeker nu voor het nieuwe seizoen, voor de rest ziet er gezond uit.
Groetjes,
Danny
dinsdag 20 maart 2007 - 15:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon