menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn eerste varens

Ga naar meest recente reactie

WDH

WDH

Dag lotgenoten,

Ik heb me vandaag enkele varens aangeschaft die ik dit verlengde weekend aanplanten wil.

Mannetjesvaren en Eikvaren.

Gezien dit mijn allereerste varens zijn die ik aanplant had ik graag van de meer ervarener (geweldige woordkeuze niwaar) tuiniers enkele tips en tricks bekomen.

Waarop let ik best op.

Is het aangeraden flink wat compost onder de grond te mengen?

Alle tips zijn meer dan welkom want wil de nu nog kleine schattige varentjes in de watten leggen,

Bedankt alvast

Groetjes

Wouter
woensdag 16 mei 2012 - 22:20
minouke

Minouke

Vochtige en humusrijke grond in de halfschaduw lijken ze het meest te appreciëren.
En verder dan compost strooien doe ik daar niets aan, erg gemakkelijke planten.
In de winter laat ik het blad aanzitten om pas in de lente weg te halen, dat beschermt ze toch tegen eventuele vorst.
Sommige soorten blijven groen en dan moet je maar het lelijk blad weghalen.

Droge grond en zon maakt ze vaal van kleur en groeien ze niet mooi uit om dan tenslotte toch weg te blijven.
Er bestaan wel varens die in de zon mogen maar die heb ik niet en kan ik ook niets over zeggen.

Ik heb 2 Athyrium filix femina,1 tongvaren en dan verschillende andere waar ik geen naam van heb.

groetjes
Chantal
donderdag 17 mei 2012 - 07:34
WDH

WDH

Bedankt Chantal,

Zal er zeker rekening mee houden, en nu maar hopen dat ze aanslaan.

De Eikvaren is wintergroen en de Mannetjesvaren niet, dus heb beide.

Groetjes

Wouter
donderdag 17 mei 2012 - 09:20
WDH

WDH

Et voilà

Ze zitten in de grond,
Na eerst een waanzinnige drukte geconfronteerd te hebben in het containerpark om toch nog aan een zak compost te geraken,
Een flinke laag compost onder de bestaande grond te mengen staan er 9 nieuwe varentjes in m'n tuin te pronken,
Duimen maar dat ze het naar hun zin hebben

Groeten

Wouter
vrijdag 18 mei 2012 - 20:16
Polplastron

Polplastron

Eikvaren (Polypodium vulgare) kan echt overal: bij mij staan ze zelfs in heel droge grond en krijgen ze een halve dag lang volle zon. Deze varen is groenblijvend; in hetg voorjaar moet je enkel het oude blad wat verwijderen.

Mannetjesvaren (Dryopteris filix-mas) kan ook heel wat verdragen, maar staat toch liever in de lichte schaduw. Ook deze varen verdraagt relatief droge grond.

De verdere tip van Minouke om het blad eraan te laten tot in het voorjaar is inderdaad heel goed.

vrijdag 18 mei 2012 - 20:45
WDH

WDH

Bedankt voor het geruststellende bericht
vrijdag 18 mei 2012 - 21:03
WDH

WDH

Enkele weken later zien ze nog steeds mooi groen en lijken ze toch al wat groter

Of het ismijn ongeduldig beginnend tuiniersoog dat me aant bedriegen is,

Het is toch zo moeilijk om te wachten tot alles groot is
vrijdag 15 juni 2012 - 19:52
erice

Erice

We zijn nu bijna een jaar verder enne hoe staat het met de varens?
hebben ze de winter overleefd?
vrijdag 29 maart 2013 - 17:28
WDH

WDH

Hey erice,

Leuk dat je het vraagt.

De mannetjesvarens heb ik helaas moeten wegdoen.

Ze stonden tegen de scheiding met m'n buur, en die heeft een soort woekerend gras staan.

Op den duur stond er meer gras dan varen.

Jammer toch hoe sommige mensen zomaar alles in hun tuin zetten zonder over na te denken.

De eikvarentjes heb ik naar een andere hoek van de tuin moeten verhuizen (weg van dat gras).

Deze hebben de winter prima doorgekomen, en kunnen nu aan hun 2e seizoen beginnen

Groeten

Wouter
zaterdag 30 maart 2013 - 06:49
erice

Erice

jammer van die mannetjesvarens maar goed dat die anderen het mooi doen..... Het zijn zulke schitterende planten.
zaterdag 30 maart 2013 - 11:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon