menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vermeerderen van een varen

Ga naar meest recente reactie

Wes80

Wes80

Wat is de snelste manier om van één varen er meerdere te maken ?
Kan ik een varen bijvoorbeeld scheuren, zoals bij de hosta ?

In m'n tuin heb ik onder andere verschillende polystichums staan, een blechnum spicant en enkele polypodium vulgare. Maar graag had ik een volle bostuin gehad met veel varens.

Groetjes
Wes
zaterdag 14 juni 2008 - 19:12
Rita1960

Rita1960

Hoi Wes,

Als mijn varens te groot worden steek ik ze doormidden.

Groetjes,

Rita
zaterdag 14 juni 2008 - 19:15
hildavw

Hildavw

Bij "groene vingers" deze namiddag ging het toevallig over het zaaien van varens.
Uit de sporen wordt het "stof" verzameld en op steriele grond gezaaid.
Na 6 maanden is er dan een groene waas te zien en na nog eens 6 maanden een eerste klein bladje.
Na 2 jaar (in het totaal) heb je dan kleine plantjes.

Doormidden steken of scheuren zal dan wel rapper gaan

groetjes

Hilda
zondag 15 juni 2008 - 16:19
Wes80

Wes80

Ik heb het ook gezien. Is ongeveer hetzelfde als wat in de topic van Boomvaren staat. Boven op de zolder staat al een tupperwaredoosje met een varenblad om sporen op te vangen, maar ik heb daar niet veel vertrouwen in. Alles moet perfect steriel blijven...

Scheuren of doormidden steken is ook maar ieder jaar maal 2 of 3 eigenlijk (of meer?). Uit die sporen komen misschien een stuk 20 plantjes. Euh, hoop doet leven, zoals Will Tura zong.

Groetjes
Wes

zondag 15 juni 2008 - 18:30
Wes80

Wes80

Weet er iemand of varens gestekt kunnen worden ?
zondag 15 juni 2008 - 19:47
Rita1960

Rita1960

Hoi Wes,

heb nog nooit geprobeert varens te stekken, ze komen bij mij spontaan op, op verschillende plaatsen.
Vermoedelijk door worteluitlopers. ( dus niets steriel ) Gewoon niet schoffelen in de tuin, maar het onkruid er met de hand uit verwijderen

groetjes,

Rita
zaterdag 28 juni 2008 - 20:10
Wes80

Wes80

Oei, ik heb de pech dat ik bijna overal anti-worteldoek heb liggen. Dus van uitlopende varens zal ik niet kunnen genieten.

De enige die erdoor groeit is de paardestaart. Al die kleine prutskes lachen me uit, telkens ze boven komen. Ze hebben voorlopig geen concurrentie...

Groetjes
Wes
dinsdag 1 juli 2008 - 18:18
boomvaren

Boomvaren

Zoals ik nog gezegd heb in andre rubriek , hoe je vermeerd komt aan op de taxa. Bladstekken kan voor maar enkle soorten maar is niet aangeraden, toch zeker niet als je al problemen hebt met het zaaien van sporen.
dinsdag 30 september 2008 - 02:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon