menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Identificatie varen

Capaburro

Tekst aangepast

Capaburro

Hoi,

Ik heb een varen die ik maar niet goed krijg. Hij verslechtert langzaam maar zeker.
Hoe kan ik hem het best verzorgen? En wat voor eentje is het ?
Hij staat op de vensterbank aan oostkant.
Hier is de foto:
http://users.telenet.be/capaburro/==Planten_nieuw/01092007%20003.jpg

Alvast bedankt
greets
Frank
zaterdag 1 september 2007 - 17:18
tuinvaren

Tuinvaren

Beste Frank,
Naar mijn mening gaat het hier om een polystichum tsus simense.
Deze varenb wordt veel aangeboden in tuincentrum, en dan vooral als kamervaren.
Dus de mensen zetten deze varen dan ook vaak voor het raam. Aan de foto te zien staat deze varen bij u in een pot binnen in de huiskamer.
Het bijzondere van deze varen is dat deze inheems is in Korea, Japan, China en Taiwan.
Naar men aannam niet winterhard bij ons in Europa en dus als kamervaren gekweekt en aanbevolen.
Deze varen blijk echter al jaren bij diverse varenliefhebbers in Europa goed tot zeer goed winterhard te zijn. De winterhardheid laat zich meten en deze varen past bij gebieden met zone 7 (of hoger).
Dat betekent dat waar hij buiten staat winterhard is tot tussen -12 en - 18 graden Celcius.
Bij mij in de tuin staat deze polystichum soort al jaren in de volle grond zonder winterdek.
Ik verwzht dat U deze varen het best kunt verzorgen door hem een plekje buiten te geven, in de volle grond.
Mocht het zo zijn dat U daar geen mogelijkheid voor heeft, dan dus binnen:
Verzorging koele kamer, de potgrond eerder wat aan de droge kant houden.
De veren zijn ook in de winter groenblijvend ( uit buiten!) rusttijd in de wintermaanden en pas midden eind mei verschijnen de nieuwe veren (wedels).
Fons
zondag 9 september 2007 - 17:13
Capaburro

Capaburro

Heel erg bedankt voor de informatie.

groeten
Frank
maandag 10 september 2007 - 08:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon