menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijverfolie hergebruiken

Ga naar meest recente reactie

tuintje

Tuintje

Best tuin en vijverliefhebbers,

ik zou graag mijn bestaande vijver willen verplaatsen deze is zelf uitgegraven geweest en met vijverfolie gelegd. Is het raadzaam om die vijverfolie te hergebruiken? De bestaande vijver is een 4 tal jaar aan gelegd dus de folie is nog niet oud he.
Maar wegens budget dat niet heel groot is zou ik zoveel mogelijk willen hergebruiken.
Of is het beter om gewoon nieuwe folie te gaan kopen.

hoe zou ik dit het beste aanpakken?

1) nieuwe vijver uitgraven. oude leegmaken. vissen en planten in grote potten en kuipen even apart houden. dan oude folie verplaatsen en de vijver opnieuw vullen met planten water en vissen. de nieuw vijver zal van omvang niet veel verschillen met de oude.

of
2) nieuwe vijver graven met nieuwe folie en gewoon de planten en vissen verzetten. Dan kan ik wel het oude water hergebruiken ook. want hij is zeer helder geen algen enzo. (en dat zonder filter of ander systeem om hem proper te houden. wel veel zuurstof- en andere planten))

mss is dit een stomme vraag maar vroeger deed mijn man dat allemaal maar nu die bij me weg is moet ik dat maar allemaal alleen uitvissen.
op de plaats waar mijn huidige vijver ligt zou ik een terras willen aanleggen waar ik dan goed zicht heb op mijn nieuwe vijver. en een nieuw begin van mijn nieuwe leven ook .

Alvast bedankt
veel groetjes van tuintje
dinsdag 10 juli 2007 - 03:42
Tine

Tine

Ik denk dat het moeilijkheden kan opleveren. Gebruikte vijverfolie is veel stugger dan nieuwe. Bij hergebruik loop je een grote kans dat de folie scheurt, vaak onzichtbaar. Je ontdekt dat dan pas nadat je al het werk al hebt verricht en de vijver bijvult. De folie is dan ook heel onhandelbaar door de stugheid.

Tine.
dinsdag 10 juli 2007 - 04:22
tuintje

Tuintje

Bedankt Tinne,

Had al zo een flauw vermoeden dat het hergebruiken niet zo een goed idee zou zijn.
ok dan maar nieuwe gaan kopen. ik wil geen 2 maal hezelfde werk doen he. daarvoor is er teveel te doen in de tuin vooral als je er helemaal alleen voor staat.

weet er iem hoe je kan berekenen hoeveel folie je nodig hebt?


groetjes tuintje
dinsdag 10 juli 2007 - 04:27
Helianthus

Helianthus

Tuintje ik zou me aansluiten bij de raad van Tine, niet alleen omwille van het risico dat je folie gaat scheuren, maar ook voor de vissen.
Als je die uit je oude vijver gaat halen en in bakken apart gaat zetten terwijl je nieuwe vijver volloopt met (kraantjes)water zoals aanvankelijk je plan was; volgens mij gaan een deel van je planten en vissen er het loodje bij leggen.
Tenzij je heel veel tijd hebt en je lang genoeg kan wachten om je vissen in dat nieuwe water te zetten.
Anders zal wellicht de "schok" qua temperatuur en andere samenstelling van het water te groot zijn vrees ik...

Groetjes, Gert.

dinsdag 10 juli 2007 - 13:52
Tine

Tine

Als je de maat en de grootste diepte van je vijver opgeeft aan de verkoper van folie, dan rekent hij precies uit hoeveel je nodig hebt.

Tine.

dinsdag 10 juli 2007 - 22:14
Droopyke

Tekst aangepast

Droopyke

De aantal m² aan folie die je zal nodig hebben kan je heel eenvoudig uitrekenen door middel van een touw(tje):

In de uitgegraven vijver leg je in de breedte een touw, te beginnen vanaf de oever zo naar het diepste punt en aan de andere kant er terug uit. Nu hoef je enkel de lengte van dit touw(tje) te meten en nu weet je hoeveel meters folie je nodig hebt voor de breedte.
Hetzelfde doe je nu met de lengte van de vijver.

Et voilà, je hebt nu de exacte breedte en lengte.

Wat het hergebruiken van de folie betreft: indien de oude folie uit PVC bestaat dan zou ik er me niet aan wagen. Indien deze uit EPDM bestaat dan maak je een goede kans dat hij de 'operatie' overleefd en kan herbruikt worden.


Droop
woensdag 11 juli 2007 - 00:20
tuintje

Tuintje

Hallo,

Bedankt voor de tips om de vijver op te meten dat zal ik zeker doen.
Of de folie uit pvc dan wel uit iets anders bestaat wel ik zou het niet weten eigelijk. het is gewoon zo zware zwarte (rubberachtige)vijverfolie.
Maar ik denk toch dat ik eens ga horen hoeveel die vijverfolie me zal kosten.(ga es horen waar we de vorige hebben gekocht. )en ik denk dat ik toch maar nieuwe zal nemen. Is heel wat werk gespaard ook. En zo kan ik ook het meeste van het vijverwater dat er nu inzit hergebruiken dat zal ongetwijfeld beter zijn dan helemaal opnieuw te moeten vullen. (zowel voor de vissen als voor de planten.)dat water is helemaal goed nu en anders moet ik die vijver weer helemaal opstarten.
ik weet nog toen we de andere gegraven hebben dat we hem in het najaar gegraven hebben en er al wat planten ingezet hebben en dan hebben we gewacht tot in het voorjaar tot het water goed was om er vissen in te zetten. dat kan dus nu niet he.
ik hou jullie nog wel verder op de hoogte.
alvast zeer bedankt voor jukkie raad en tot een volgende keer.
tuintje.
woensdag 11 juli 2007 - 04:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon