menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Algen

Ga naar meest recente reactie

daveke

Daveke

hallo mannen en vrouwen

Ik heb een probleempje in mijn vijver!!!!Algen!!!!
Mijn water is klaar en zuiver maar rond de planten stengels en bladeren groeien algen.De plantengroei verminderd er ook door.
Wat moet of kan ik doen aub?
Ze zien eruit als draadjes denk ik hé

Graag jullie hulp
alvast bedankt
zaterdag 26 mei 2007 - 23:58
koi1206

Koi1206

Hallo Daveke,
Als uw water groen is, t.t.z. als je de bodem niet kan zien, betreft het zweefalgen. Deze kunnen verdwijnen door een uv-lamp te plaatsen na uw filter (als je er een hebt). Indien je niet over een filter beschikt, kan je deze gewoon aasluiten op een pomp.
Het kan ook zijn dat het draadalgen betreft. Deze woekeren aan de wanden, planten enz. Het enige wat je kan doen is deze manueel verwijderen (uittrekken met de hand of met een stok omwikkelen°
Gebruik zeker geen middeltjes die in de handel verkocht worden. Deze helpen maar even en na uitwerking van het product komen deze terug. Misschien geef je ook teveel voeding aan je vissen. Hetgeen niet opgegeten wordt en de uitwerpselen van de vissen veroorzaken ook problemen en zeker vanaf het moment de zon erop schijnt.
zondag 27 mei 2007 - 00:06
daveke

Daveke

hallo koi1206

Alvast bedankt voor je reactie .Ik denk niet echt dat het een probleem is van zweefalgen het is enkel rond de stengels en bladeren van de planten voor de rest is de vijver vrij van alg.Ik zal zeker eens proberen of ik ze van de planten afkrijg met de hand.Ze worden ook niet echt lang max 2cm.

grt
zondag 27 mei 2007 - 00:16
Esem

Esem

Ik heb me laten vertellen dat als je algen in je vijver hebt ze kan verwijderen door een een zakje met stro in te leggen,en de algen zouden verdwijnen door een stof dat in het stro zit.
Baad het niet dan schaad het niet.
Proberenzo ik zeggen.
Gr Esem,
zondag 27 mei 2007 - 07:41
klompken

Klompken

het klopt inderdaad dat, vooral tapijtalgen, kunnen bestreden worden met stro. Vooral gerststro, dat ontbindt in het water geeft waterstofperoxide af, hierdoor wordt de groei van algen bijna onmogelijk. Ongeveer 50 gr per 1000l water is hier meest gebruikt. Deze manier van behandelen is geen korte termijn oplossing, het duurt toch enkele weken eer er resultaat wordt waargenomen.

mvg, klompken
zondag 27 mei 2007 - 18:11
deburen

Deburen

klop van dat stro, ik doe het zelfs altijd preventief en heb nooit algen! doen hoor!
zondag 3 juni 2007 - 03:03
cleo

Cleo

hallo ik zit ook met een algenteveel daarom mijn vraag waar vind ik makkelijk gerststro en waneer
met dank bij voorbaat
greets
woensdag 17 oktober 2007 - 20:26
Droopyke

Droopyke

Draad- /slijmalgen kunnen ook gaan woekeren omdat de waterhardheid niet meer op peil is.
Heb je de hardheid al eens gemeten?
De Gh moet tussen 7 - 13 liggen en de Kh 6 of hoger.

Breng desnoods de hardheid naar omhoog en uw planten zullen er wel bij varen. De algen daarentegen, iets minder.


Droop
vrijdag 19 oktober 2007 - 19:35
klompken

Klompken

Gerststro kan je kopen in sommige zaken waar ook dierenvoeding te koop wordt aangeboden.

in de handel is een natuurlijk algenbestrijdingsmidden te koop onder de naam "strobinol", dit is produkt op basis van gerststro. Gerststro zelf is veel goedkoper.

klompken

zaterdag 20 oktober 2007 - 20:46
LOBU

LOBU

Draadalg is inderdaad vaak te wijten aan een 'foute' waterhardheid.
Makkelijk op te lossen met Maerl (zeewierkalk) die stukken goedkoper is dan al die peperdure Gh+ en Kh+ potjes van bij de vijverwinkel (wel enkele dagen tot weken troebel water na de behandeling).
donderdag 25 oktober 2007 - 21:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon