menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zonnebaars

Ga naar meest recente reactie

s@nder

S@nder

Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar één Zonnebaars voor mijn vijver. Is er iemand die er een kwijt wil, het liefst een mannetje.
Al vast bedankt voor jullie reactie!

Sander
Eijsden
vrijdag 11 juni 2021 - 13:56
leerling

Leerling

Waarom wil je die?
Het wettelijk statuut van deze soort wordt geregeld door de Europese verordening n° 1143/2014 en het Vlaamse soortenbesluit van 15 mei 2009.
In alle Europese lidstaten is het sinds 15 augustus 2019 verboden om deze soort te importeren, te houden, te kweken, te vervoeren, te verhandelen, te gebruiken, uit te wisselen, of in het wild los te laten.
https://www.ecopedia.be/dieren/zonnebaars
woensdag 16 juni 2021 - 00:13
s@nder

S@nder

Bedankt, dat wist ik niet. Ik wilde deze in de eerste plaats omdat hij zo mooi is in de zon en ten tweede voor een biologische balans in de vijver.
Heeft iemand dat een advies voor een andere vis?
vrijdag 18 juni 2021 - 19:11
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Geen idee hoe een zonnebaars de biologische balans van een vijver ten goede zou komen. Een van de redenen om ze te bestrijden is net dat ze ongewervelden en amfibieën decimeren. De kans dat je uitheemse parasieten introduceert is bovendien reëel.

Kijk eens op https://www.devijvertuinenvanadahofman.nl/explore/advice onder het stukje over vissen.
Het boek dat op die website verkocht wordt, bevat nog veel meer inforrmatie over welke vissen je beter niet in je vijver zet, welke wel kunnen (en waarom), hoeveel je er per hoeveelheid water kan houden, enz.
De auteur heeft veel geexperimeteerd met het aanleggen van vijvers en haar vijvertuinen zijn ondertussen weer te bezoeken.

Misschien vind je het boek wel in je lokale bibliotheek. Soms vind je het tweedehands.

Ik vond het de moeite van het lezen waard. Het boek is de reden waarom ik hier geen vijver heb gemaakt. We hebben wel een aantal minivijvertjes en we genieten enorm van al het leven dat die aantrekken.
vrijdag 18 juni 2021 - 22:58
Langemolen

Tekst aangepast

Langemolen

Hallo Sander,
Haal dat ongedierte nooit in Uw vijver!! Je mag er bij mij gerust een aantal komen afhalen maar ge moet ze zelf vangen! Het zijn enorm snelle jagers! Op 4/8/18 heb ik op dit forum daarover al een vraag geplaatst en op 20/6/20 over een andere roofvis (de Amerikaanse hondsvis) die waarschijnlijk op mijn vijver zit. Hoe ze daar terecht gekomen zijn weet ik helemaal niet! Ik veronderstel via de poten van vogels want ik heb een beekloop tussen mijn filter en de vijver waar nogal wat vogels komen baden. Ook kikkers kunnen misschien dat gebroed overbrengen. Als er iemand een tip heeft hoe ik ze kan vangen....altijd welkom!! Ik hoorde onlangs dat er een elektronisch systeem zou bestaan om de vissen op een vijver tijdelijk te verdoven. Kent iemand dat??? Is dat veilig???
Veel succes dus!!
dinsdag 29 juni 2021 - 14:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon