menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waterwaarden

jean

Jean

Hallo,
ik gebruik in de tuin coccolietenkrijt van osmo. Ik vroeg me af of ik dit ook kon gebruiken om mijn vijverwater harder te maken. Zo ja : hoe? hoeveel?
Bedankt.
donderdag 17 mei 2007 - 22:12
klompken

Klompken

Best jean,

Cocolietenkrijt kan inderdaad gebruikt worden om het vijverwater harder te maken. Het heeft van samenstelling niet veel verschil met de "Maerl" die te verkrijgen is in vijverwinkels, het grote verschil is dat het stukken goedkoper is. als je dit wil gebruiken zou ik wel eerst de KH waarde testen. eenvoudige testsets zijn te verkrijgen in de handel. Ook de vijverhandel kan deze waarde testen maar zo krijg je al snel een "potje" mee wat de waarde op peil zal brengen.
De test meet het aantal mg calciumcarbonaat
(CaCo3) dat opgelost is in het vijverwater. De ideale waarde is tussen de 100 en 150 mg per liter water.
Als je weet dat de maximale oplosbaarheid van CaCo3 15 gram per liter bedraagd, kan je weinig verkeerd doen door dit toe te voegen.
Toevoegen kan je op verschillende manieren, oplossen in vijverwater en dan gelijk verdelen over de vijver, nadeel is dat de vijver voor 1 a 2 dagen totaal wit is, en dat er op de onderwaterplanten een witte film blijft. Je kan het ook in een nylonkous in de plantenfilter hangen, zo zal de oplossing trager gebeuren.

Leuk om weten is dat in japanse koikwekerijen de filters voor een deel bestaan uit oesterschelpen. Een lage alkaliteit van het water gaat meestal samen met zacht water. Het zure water breekt de kalklaag af van de schelpen af en het calciumcarbonaat komt vrij in het water wanneer dit nodig is.

groeten,
klompken
vrijdag 18 mei 2007 - 02:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon