menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onbegrijpelijk

Ga naar meest recente reactie

Anoukje

Tekst aangepast

Anoukje

Mijn tuinvijvertje (2,5m³) was tot de maand mei echt mooi: wel veel draadalg maar met kikkers, veel kikkervisjes, een tiental stekelbaarsjes en een tiental mooie waterplanten.
En plots gingen de visjes boven zwemmen, in groep, loom... om 's anderendaags allemaal verdwenen te zijn. Geen enkel lijkje te zien. Twee dagen later waren ineens alle waterplanten weg, op één nacht! Veel kikkerdril verdween eveneens die dagen. De vijver is nu donker, grijsbruin en troebel met alleen nog de volwassen kikkers en een vijftal poelslakken. Deze slakken komen regelmatig omgekeerd bovenzwemmen om te ademen en ze eten afhangende plantenslierten aan de waterkant omdat er geen alg meer is. Aan het oppervlak van de vijver lopen en springen honderden insecten, zoals op oude rottende plassen.
Ik moet wel zeggen dat de vijver nooit schoongemaakt werd. Maar kan de toestand zo plots keren?

Vijvers & Vissen

vrijdag 19 juni 2020 - 20:49
Plantadvies

Tekst aangepast

Plantadvies

Hoe zit het met de zuurstof? Vissen die naar het oppervlak komen, hebben duidelijk zuurstof tekort.
zaterdag 20 juni 2020 - 07:13
Anoukje

Anoukje

Dat begin ik te vrezen. Zoals de poelslakken boven komen ademen... Maar de laatste stekelbaarsjes zwommen wel bijna aan de oppervlakte, traag en loom, maar ze kwamen niet luchthappen.
De Ph waarde is nu 7, na de vele buien. Vorige maand was het 8.
De Kh is veel te laag, die is 2.
De Gh is onmeetbaar.
Ik denk dat de vijver gewoon totaal schoongemaakt moet worden, denken jullie niet?
zaterdag 20 juni 2020 - 08:49
Anoukje

Anoukje

Dit was de vijver twee maanden geleden

Vijvers & Vissen

zaterdag 20 juni 2020 - 08:57
WiPe

WiPe

Zorg dat er zuurstof in het water komt. Als het water warmer wordt, kan dat vanzelf minder zuurstof vast houden. Als dat gelukt is, test je het water opnieuw.
zaterdag 20 juni 2020 - 10:49
Anoukje

Anoukje

Dank voor jullie tips!!!
Hopelijk is het niet te laat...
zaterdag 20 juni 2020 - 11:20
Folium

Folium

Lijkt exact op wat met stilstaand water gebeurt, zit er beweging in deze vijver , stroming en zuurstof zijn van levensbelang.
Met het oplopen van de temperatuur verdwijnt ook de zuurstof uit stilstaand water.
zaterdag 20 juni 2020 - 12:40
Anoukje

Anoukje

Ja, er is een pomp die het water langs een darm terug in de vijver laat lopen. Misschien is die niet krachtig genoeg!
Maar gedurende een vijftal jaren is alles toch goed gegaan...
We gaan de vijver leegmaken en schoonmaken, substraat op de bodem leggen en terug vullen.
Normaal moet dat na de zomer, maar zo lang wachten we dus nu niet...
We zullen ook voor een luchtpompset zorgen!
zaterdag 20 juni 2020 - 15:17
Anoukje

Anoukje

De vijver is ondertussen prachtig geworden na het schoonmaken ervan.
Heel veel gezonde zuurstof- en waterplanten, steeds veel telgen van het kikkervolkje, poelslakken, watersalamanders,... en super helder water!
Alleen de stekelbaarsjes hebben het niet overleefd.
dinsdag 15 februari 2022 - 10:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon