menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijverrand jute zuigt water

Ga naar meest recente reactie

Tomer

Tomer

Ik heb een vijvertje aangelegd en de randen met jutezakken bedekt om een aantal redenen:
De folie verbergen, de randen begroeibaar maken voor planten en mos, dieren kunnen gemakkelijker in en uit het water en vooral mijn bijen kunnen aan de rand gaan drinken.
Het probleem is nu dat de jute het water uit de vijver opslorpt en aan de grond afgeeft, waardoor de grond rond de vijver nat is en het vijverwater ongeveer een cm per dag zakt.
Ik weet niet of dit na een tijd of na een aantal cm zakken zal stoppen?
Iemand een idee om dit probleem op te lossen?
Op zich ontstaat er zo wel een soort moerasrand rond de vijver, maar het is niet de bedoeling om elke week het water te moeten bijvullen...
Ik dacht mss hete bijenwas bovenop de rand te gieten om het opslorpen te stoppen.
Of de rand van de vijverfolie die nu horizontaal 10 cm onder de grond ingewerkt is naar boven te halen, zodat het water niet ver van de randen kan wegvloeien.
Andere ideeën zijn welkom...

Vijvers & Vissen

zondag 7 juni 2020 - 13:12
c j de k

C j de k

Je hebt de pech dat het nu kurkdroog is, je vijver wordt nu natuurlijk niet aangevuld .
Maar op zich is hier toch niks mis mee als je het vochtige gedeelte aanplant met planten die daar tegen kunnen kan de zon er niet meer bij en dat zal al een heel verschil maken .
De planten zullen nooit zoveel water gebruiken als er nu verdampt door zon en wind .
Je zou de grond rond de vijver nog een gedeelte kunnen afgraven en daar een waterdichte folie of iets dergelijks kunnen aanbrengen en dan de hele boel weer terug erop maar dat is wel een flinke klus . Als de grond eenmaal wat verzadigt raakt door regen zal het al veel minder problemen geven . Bovendien wordt de vijver dan weer op een natuurlijke manier aangevuld .
Groet CjdeK
zondag 7 juni 2020 - 20:55
Tomer

Tomer

Bedankt voor uw reactie. Dus het zal stabiliseren en het water gaat niet blijven zakken zo?
Ik ben idd van plan om er planten rond te zetten, bvb watermunt, dotterbloem ...
maandag 8 juni 2020 - 01:11
c j de k

C j de k

Volgens mij zal er op enig moment wel een evenwicht ontstaan. Er komt nu langs natuurlijke weg voldoende water bij neem ik aan dus enige fluctuatie zul je toch blijven houden .
maandag 8 juni 2020 - 12:10
Polplastron

Polplastron

Ik vrees dat de jute altijd het water uit de vijver gaat blijven zuigen zolang deze zowel contact maakt met het vijverwater als met de grond buiten de vijverrand.
Een goede tip kan ik je echter niet geven buiten het advies om een andere manier te zoeken om de vijverrand te verdoezelen.
vrijdag 12 juni 2020 - 13:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon