menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Moeraszone

Ga naar meest recente reactie

joostle

Tekst aangepast

Joostle

Hoi allen, ik ben helemaal nieuw, zowel hier als in het vijvergebeuren. We zijn ons nieuwe huis de tuin flink overhoop aan het gooien, en ik wil een mooie grote natuurvijver aan gaan leggen, met een korte waterloop erbij. Ik heb al veel info gevonden over indeling, planten enzo, maar op één ding loop ik vast.

Ik wil een moeraszone aanleggen, deels voor het oog maar ook om het water te filteren, maar zie veel verschillende meningen over de beste manier. De diepte die wordt genoemd varieert van 15cm tot 50cm. De breedte: de één zegt 20cm, de ander zegt minimaal een meter. De vulling: substraat? Vijveraarde? Mengsel met scherpzand? En hoe diep dan vullen: de hele bak vol? Tot 10cm onder het wateroppervlak? Maximaal 10 centimeter vulling? En dan de planten: in mandjes zetten, of juist los in de aarde of substraat?

Ik zie door de vijver de bodem niet meer, om het zo maar eens te zeggen... Ik heb een plaatje toegevoegd met een schets over hoe ik het wil aanpakken, ik hoop dat jullie misschien wat tips hebben. Bedankt alvast!

Vijvers & Vissen

zondag 24 mei 2020 - 15:29
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Een evenwichtige vijver creëer je door volgende ingrediënten in afnemende hoeveelheid te voorzien: water > planten > vissen.
Je wil dus veel water, maar ook veel planten! Het beste werkt het als je verschillende types planten voorziet en daarvoor heb je verschillende dieptes nodig.

Mijn vijver(tje) zelf is op z'n diepste een meter diep en dat is ideaal voor het vijverleven in de winter, maar ook voor waterlelies en zuurstofplanten.
De moeraszone is opgebouwd als een spiraal van een diepte van 50 cm tot een diepte van 20 cm. Ik heb deze spiraal afgeboord met overschotten van betonklinkers en daarachter een beschermdoek gelegd met daarover fijn en grof grind. Zelf gebruik ik nooit vijveraarde (enkel voor de waterlelie). De planten zijn rechtstreeks in dit grind geplant. Enkel de vleesetende planten (Sarracenia flava e.d.) zijn geplant in een mengsel van turf, fijn zand en perliet.

De foto's hieronder zijn van meteen na de aanleg.

Vijvers & Vissen

maandag 25 mei 2020 - 16:43
Polplastron

Polplastron

Nog een overzichtsfoto

Vijvers & Vissen

maandag 25 mei 2020 - 16:46
Polplastron

Polplastron

En nog eentje

Vijvers & Vissen

maandag 25 mei 2020 - 16:46
Polplastron

Polplastron

En nog eentje zoals hij er nu, vijf jaar later, bijligt.

Vijvers & Vissen

maandag 25 mei 2020 - 18:00
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron


maandag 25 mei 2020 - 18:00
Polplastron

Polplastron

Glashelder water zoals je ziet.

Vijvers & Vissen

maandag 25 mei 2020 - 18:01
Polplastron

Polplastron

Vandaag

Vijvers & Vissen

maandag 25 mei 2020 - 18:21
rudi13

Rudi13

Ik heb mijn planten in de moeraszone ook in keitjes geplaatst en de ervaringen zijn zeer goed.
Misschien een kleine kanttekening bij je plannetje. Heb je een echte treurwilg voorzien? Dan zou ik even nagaan of die niet te groot wordt op de aangegeven plaats. Maar voor de rest ziet het er wel goed uit en het brengt zeker extra leven in de tuin.
dinsdag 26 mei 2020 - 06:07
joostle

Joostle

Bedankt voor jullie reacties!

@Polplastron - Een verlopende diepte is een goed idee, dat ga ik overnemen. Dan kan ik ook weer wat spelen met de beplanting, weer meer opties (alsof ik er nog niet genoeg had ).
Zo te zien heb je je kiezels/keien ook op verschillende dieptes liggen, boven het water uit maar ook wat dieper, onder het oppervlak. Dat kan natuurlijk ook prima, ik denk dat ik misschien iets te veel in hokjes denk...

Ik denk dat ik dan maar eens ga beginnen met normale kiezel of split; mocht blijken dat de planten dat niet genoeg vinden, dan kan ik ze altijd nog in mandjes substraat zetten. Ik was van plan om de waterloop met substraat te vullen voor extra filtering, en uiteraard flink wat zuurstofplanten. Er komen in principe geen vissen in, dus dat zou hopelijk genoeg moeten zijn .

@Rudi13 - Eh, foutje. Geen treurwilg inderdaad. Die staat al in de tuin, een meter of 5 verderop. Ik bedoelde een knotwilg, die kan ik als het goed is mooi klein houden (relatief dan).
dinsdag 26 mei 2020 - 10:05
Alyssum

Alyssum

@Polplastron: Wat een prachtige vijver!
zaterdag 15 augustus 2020 - 17:59
Polplastron

Polplastron

Dankjewel! Hij wordt elk jaar nog mooier hoor; 't is nog een "jonkie" hé!
woensdag 26 augustus 2020 - 21:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon