menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijver in de zon: zweefalg

Ga naar meest recente reactie

MirandaR

MirandaR

We hebben sedert 4 jaar een vijver van 9 meter bij 2m, een gdiep deel van 1m de rest 50cm diep. 30 goudvissen, die doen het goed. De vijver krijgen we niet helder en de zuurstofplanten groeien nauwelijks, wel de waterlelies. Vorig jaar was hij einde seizoen ineens een beetje helderder maar nu is het weer groen. Hij ligt vol in de zon en daar kunnen we niets aan doen. Wat te doen? Mineral clay totdat ie helderder is en dan extra waterplanten, zo ja welke dan? Meer drijfplanten zodat er minder zon op komt? We hebben een pompje alleen voor een fonteintje maar geen filter, wil ik ook liever niet omdat zon hele installatie met dlangen niet mooi is bij zon strakke vijver. Afgelopen jaren ook vaak de waterwaardes gemeten en veel spul gekocht om de hardheid te verbeteren. Niets werkt. Nu net weer kraanwater bijgevuld ivm de droogte, dat maakt het water ook al harder. Wat verder te doen?
donderdag 21 mei 2020 - 17:35
MirandaR

MirandaR

Extra foto van de vijver.

Vijvers & Vissen

donderdag 21 mei 2020 - 17:37
Patrikc

Patrikc

30 goudvissen en geen filter, dat is toch vragen om groen water.

Als je geen filter wilt dan heb je maar 1 mogelijkheid: meer planten en minder vissen, heel veel minder.

Wel een heel mooie vijver trouwens
donderdag 21 mei 2020 - 20:16
MirandaR

MirandaR

Hoe dan een filter plaatsen in deze opzet? Ik begreep overigens ook dat xon grote vijver ook zonder filter een natuurlijk evenwicht zou moeten creeeren. Of is dat niet waar?
vrijdag 22 mei 2020 - 09:14
Eryngium

Eryngium

Ik heb een vijver van 2 meter op 4 meter en het diepste punt is een meter diep. Die is nu heel helder zonder filter. Maar ik heb der zeer veel planten is zitten en maar 5 Goudwindes en 5 zilverwindes. Ik zou zeker u goudvis aantallen verminderen want 30 zijn er veel te veel.
vrijdag 22 mei 2020 - 09:29
MirandaR

MirandaR

Er waren eerst maar 5 goudvissen en veel planten maar de planten groeien niet en de vissen vermeerderen zivh. Ik kan de vissen verminderen maar dan is de vijver nog groen. Het gaat ons nu juist om de vissen...
vrijdag 22 mei 2020 - 10:10
rudi13

Rudi13

Ik weet het niet zeker maar een combinatie van goudvissen en planten zou niet zo goed werken omdat die vissen bodemwoelers zijn. Helaas kan ik je geen oplossing geven hoe dit water terug helder te maken. Een filterinstallatie kan ook verder van de vijver af geplaatst worden alhoewel je die dan verdekt(gecamoefleerd) zou moeten opstellen. Ikzelf heb bij onze vijver een plantenfilter van in het begin geinterigeerd naar het voorbeeld van zwemvijvers. Maar toch een pracht van een vijver waar je veel plezier aan kunt beleven.
zaterdag 23 mei 2020 - 06:52
Eryngium

Tekst aangepast

Eryngium

In deze link staat alles in om zweefalgen weg te krijgen.

https://www.vijverhulp.nl/biologie.htm
zaterdag 23 mei 2020 - 10:52
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Te veel vissen, te weinig planten en te weinig beschutting tegen rechtstreekse zon en opwarming. Het ideale recept om veel algen te kweken!

Je kàn wel degelijk planten zetten in zo'n vijver. Zet bijvoorbeeld wat stevige planten (zoals Iris pseudacorus, Acorus calamus, Thalia dealbata of Typha minima) in voldoend grote vijvermanden die je vult met fijn en grof grind. Je hoeft niet eens vijvergrond te gebruiken. In de laag grind zal al snel genoeg een opstapeling van voedingsstoffen plaatsvinden en de planten zullen hun voedingsstoffen meteen uit het water halen. De vissen zullen minder snel woelen in het grove grind dan in vijvergrond. Ik had destijds een vijver met koi en paste dit principe met succes toe. Ook in mijn huidige vijver is overigens geen vijvergrond gebruikt hoewel er slechts een paar stekelbaarsjes en massa's (zelf geïmmigreerde) salamanders in zitten; het water is glashelder en dit jaar zijn er zelfs bijna geen draadalgen te bekennen.

Verder kan je gebruik maken van krabbescheer (Stratiotes aloides); deze planten groeien meestal ondergedoken, maar komen tijdens de bloei aan de oppervlakte. Ze vormen veel zijscheuten met nieuwe planten, maar zijn makkelijk te verwijderen en uit te dunnen. Gezien ze rechtstreeks voeding uit het water halen zijn ze een rechtstreekse concurrentie voor de algen.

Ook drijfplanten als kikkerbeet (Hydrocharis morsus-ranae) zijn ideaal in dit geval: ze halen hun voeding uit het water, maar zorgen tevens voor een beetje afscherming tegen de rechtstreekse zonnestralen.

Een filter installeren heeft zin, maar deze zal voldoende groot moeten zijn en tevens een plantenzone moeten hebben zoniet is het dweilen met de kraan open.

Een goed evenwicht haal je door de volgende ingrediënten in afnemende hoeveelheden te voorzien: water > planten > vissen. Hoe meer water en planten t.o.v. het aantal vissen hoe beter.

Groeten,
Pol
maandag 25 mei 2020 - 16:30
MirandaR

MirandaR

Hi Pol, dat klinkt als een mogelijke oplossing! De manden met grind, drijven die dan of moeten ze op de bodem/vijverrand? En tav de krabbescheer, als er onvoldoende zuurstof is door de algen groeien de planten niet en te weinig planten dan krijg je de zweefalg niet weg dus kip en ei verhaal. Zou jij toch krabbescheer in de vijver doen?
maandag 25 mei 2020 - 22:38
MirandaR

MirandaR

Hallo Eringium, ik had alles van je link al gelezen, nuttig maar deels al geprobeerd niets hielp. Toch vandaar ook mijn vraag waar ik dit topic mee begon: wie heeft ervaring met mineral clay en xou dat mijn vijverissue verhelpen?
maandag 25 mei 2020 - 22:42
Polplastron

Polplastron

Hi Pol, dat klinkt als een mogelijke oplossing! De manden met grind, drijven die dan of moeten ze op de bodem/vijverrand?

Die manden zinken omwille van het gewicht. Je zet ze dus op de bodem. Indien je vijver te diep is voor bepaalde planten, kan je de vijvermanden op een aantal (goed gestapelde) stenen zetten om ze wat hoger te krijgen.

En tav de krabbescheer, als er onvoldoende zuurstof is door de algen groeien de planten niet en te weinig planten dan krijg je de zweefalg niet weg dus kip en ei verhaal. Zou jij toch krabbescheer in de vijver doen?


Als er te weinig zuurstof in het water is, heb je geen vissen; ze kunnen immers minder lang zonder zuurstof dan de doorsnee plant. Ik begrijp dus niet goed wat je hiermee bedoelt.
donderdag 28 mei 2020 - 15:32
Polplastron

Polplastron

Je zuurstofplanten gaan vermoedelijk dood door gebrek aan zonlicht. Al dat geknoei met watertestjes en ph en kh is naar mijn mening weinig zinvol. Door verschillende types planten te voorzien zie je snel genoeg wat het wel en niet goed doet in je vijver. Fonteinkruid is zo'n plant die bij velen niet voldoet, maar bij mij was het de eerste jaren de enige zuurstofplant die het wèl deed!

k zou daarom in eerste instantie zorgen dat je extra planten in vijvermanden voorziet.

Ik heb zelf onlangs wat planten besteld bij
https://vijverplanten-webshop.nl/vijverplanten-per-stuk/zuurstofplanten.html

Ik moet zeggen dat ik zeer aangenaam verrast was door zowel het aanbod als de kwaliteit van de geleverde planten. Ik zou er, voor die hele corona, nooit aan gedacht hebben om waterplanten, online te bestellen...
donderdag 28 mei 2020 - 16:17
Walterius

Tekst aangepast

Walterius

Het enige dat echt werkt is een UV lamp, dan heb je binnen de kortste keren blijvend helder water en je kunt je vissen terug zien, voor hen moet het ook niet prettig zijn te zwemmen in die groene soep.
Een UV lamp doodt zweefalg, virussen en slechte/goede bacteriën, het is mogelijk dat je dan draadalg krijgt maar die houdt mee het water helder en gezond.
Best in combinatie met aangepaste biologische filter, zodat het giftige nitriet voor de vissen 0 blijft...
zondag 7 juni 2020 - 13:53
Polplastron

Polplastron

Een UV-lamp doodt effectief de zweefalgen, maar het onderliggende probleem blijft. Het is dus een symptomatische oplossing. Die dode zweefalgen zullen op hun beurt overigens ook weer rotten en op die manier de hoeveelheid voedingsstoffen in de vijver verhogen wat op zich weer leidt tot algen (maar zoals je zelf al aangeeft zullen het deze keer draadalgen zijn!)

Ik beschouw een UV-lamp als een goede ondersteuning, maar het is geen duurzame lange termijn oplossing.

zondag 7 juni 2020 - 14:13
Walterius

Walterius

Met een stofzuiger kan je prima dode zweefalg en ander vuil verwijderen.
Het is een UV lamp óf erwtensoep, zelfs zonder vissen zal dat water groen blijven door de zon...in biologisch evenwicht zal deze vijver waarschijnlijk nooit zijn, we kunnen wel de symptomen bestrijden.
zondag 7 juni 2020 - 15:04
rudi13

Rudi13

Dat is misschien een beetje kort door de bocht want ikzelf maak gebruik met een plantenfilter en heb zelf geen last van groene erwtensoep maar daarmee is de vraag van onze vraagstelster nog niet beantwoord.

mvg.

Rudi
zondag 7 juni 2020 - 18:32
MirandaR

MirandaR

Heb al veel gelezen, ook natuurlijk jullie reacties, dank daarvoor. Ben er nog niet uit. Plantenfilter kan niet ivm slangen. Als ik nou vijvermanden met een soort boven waterplanten aanschaf, zou dat helpen? Zuurstofplamten onder water redden het niet in de onheldere vijver. Of toch een pakket kopen met vijverhelder en mineral clay?
dinsdag 16 juni 2020 - 21:56
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Als ik nou vijvermanden met een soort boven waterplanten aanschaf, zou dat helpen?


Laat ik even mezelf citeren:
Zet bijvoorbeeld wat stevige planten (zoals Iris pseudacorus, Acorus calamus, Thalia dealbata of Typha minima) in voldoend grote vijvermanden die je vult met fijn en grof grind. Je hoeft niet eens vijvergrond te gebruiken. In de laag grind zal al snel genoeg een opstapeling van voedingsstoffen plaatsvinden en de planten zullen hun voedingsstoffen meteen uit het water halen. De vissen zullen minder snel woelen in het grove grind dan in vijvergrond.


Dit zijn allemaal planten die met hun bladeren boven water komen en dus geen last zullen hebben van het gebrek aan licht dat veroorzaakt wordt door de algen.

Of toch een pakket kopen met vijverhelder en mineral clay?

Ik blijf me vragen stellen bij al dat geëxperimenteer met middeltjes wat blijkbaar zo populair is onder vijverbezitters.... Ik heb twee vijvers gehad (waarvan één nog in mijn bezit), verschillende vijvers aangelegd die nog steeds goed functioneren en ben ook trotse bezitter van een klein aquarium; in al deze zaken zijn nooit toevoegingen gebeurd en lukt het toch om glashelder water te houden. Basis blijft: veel planten en weinig vissen. Zolang dat evenwicht niet hersteld is, blijft het dweilen met de kraan open....
woensdag 17 juni 2020 - 12:07
MirandaR

MirandaR

Die vijvermanden drijven op het water of moeten ze op de bodem? Onze bijver is voor het grootste deel 50cm diep.
zaterdag 20 juni 2020 - 21:30
Polplastron

Polplastron

Op de bodem. Je kan planten minder diep zetten door er en verhoogje met wat stenen onder te maken; dit gaat mooier zijn dan de drijvende manden.
zondag 21 juni 2020 - 11:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon