menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke pomp voor vijver

krho

Tekst aangepast

Krho

Beste,

We hebben een vijver met afmetingen 60 x 35 x 6m (lxbxd) (+/- 12.000.000 liter). De vijver is dus erg fors qua omvang. In deze vijver zitten verschillen koi's en karpers.
Wij zouden de vijver graag voorzien van een pomp zodat de vissen voldoende zuurstof hebben + visueel zou het ook een mooi zicht zijn.
Als ik online zoek naar een geschikte pomp lijkt het wel alsof ik niks geschikt vind voor een vijver van dergelijke grootte. Al het water van de vijver zou elke 4u rondgepompt moeten worden, dit komt overeen met een pompcapaciteit van 3.000.000 liter per uur... Lijkt dus niet mogelijk te zijn en misschien ook wel niet noodzakelijk voor een vijver van dergelijke grootte?
Zouden jullie mij even op welk kunnen helpen wat tips om een geschikte pomp te kunnen vinden of wat aan te raden is voor een vijver van dergelijke omvang? Idealiter komt de "fontein" toch min. 5 meter boven het wateroppervlak uit.

Ik denk dat er maar +/- 15 koi's inzitten en enkele karpers.

Bedankt!
zondag 19 april 2020 - 17:56
Chrismrs

Chrismrs

Hallo,
Onze vijver is met een inhoud van 16000l water voorzien van een Aqamax 16000l voorzien. Constant blijft de pomp dag en nacht draaien, nooit enig probleem gehad. Niet goedkoop maar zeer betrouwbaar. Nu reeds 5 jaar in gebruik.

Vijvers & Vissen

zondag 10 mei 2020 - 07:05
rudi13

Rudi13

Is het mogelijk dat de afmetingen niet juist geformuleerd zijn want 12 000 000 liter is inderdaad een heleboel water en dan ga je vermoedelijk op een andere manier moeten filteren.
dinsdag 12 mei 2020 - 06:46
Patrikc

Patrikc

Als de opgegeven afmetingen 60*35*6m kloppen, dan is dat effectief meer dan 12 miljoen liter.

Dat lijkt me wel erg diep voor een vijver.

In zo een grote vijver kan je onmogelijk de filtercapaciteit van een kleine vijver toepassen, en dat moet ook niet. Zo een grote vijver zou zonder ingrepen een natuurlijk evenwicht moeten hebben.

Inspiratie kan je misschien vinden in de 'Vijvers van Ada Hofman', een mooie daguitstap, het geheel van vijvers is daar nog groter en er wordt NIET gepompt en niet gefilterd. Wel heel veel planten in de vijver.

Dus als je een waterstraalelement wil, dan moet je de pomp niet kieze op basis van de nodige filtercapaciteit (dat is voor kleine vijvers), maar op basis van de waterstraal die je wil. Bij 'fonteinpompen' staat dat duidelijk aangegeven.
dinsdag 12 mei 2020 - 08:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon