menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke vissen in de vijver?

Ga naar meest recente reactie

julesjp

Julesjp

Hallo
Thuis hebben we een grote aangelegde vijver van ongeveer 750 000 liter en we zouden er graag een paar sterke en grote vissen in willen. Er zijn noch filters, noch planten aanwezig. Bestaan er dan vijvervissen die in deze omstandigheden kunnen leven? Zo ja, welke raden jullie dan aan? Er zwemmen wel veel larven in de vijver.
Als er nog vragen zijn, stuur gerust en alvast bedankt!

ps: de vijver wordt gebruikt als opvang voor het verloren gietwater.
zaterdag 21 september 2019 - 16:27
Roeli

Roeli

Die zou ik dan 's zomers maar als zwembad gebruiken. Het lijkt mij een duffe ellende voor vissen om in een bak met alleen maar water , te moeten overleven.
zaterdag 21 september 2019 - 21:53
leerling

Leerling

750000 liter = 750m3
Als je vijver gemiddeld 2m diep is, gaat het om een oppervlakte van 375m2.
Iets als 15m x 25m. Of zit ik er helemaal naast?

Kan je wat meer vertellen over die vijver?
Bv.wat is gietwater? Gaat er alleen maar water in?

Zonder planten of schuil-/rustplekken lijkt me dit inderdaad eerder een recept voor dierenmishandeling.

Waarom wil je er vissen in?

Zouden er toch ook planten in kunnen (=schuilplaats/rustplaats/kweekplaats...)?
zondag 22 september 2019 - 01:39
julesjp

Julesjp

Hey Leerling

Dit zijn de afmetingen van de vijver: 60x10x1,25m (de hoogte verschilt soms van 1m tot 1,5m).

Ik ben een tuinbouwer (van Azalea's en Rhododendrons) en het verloren gietwater gaat dan naar de vijver (zowel van in de serres als van op de containervelden). Zo kunnen we het water nog eens opnieuw gebruiken.. Maar er is ook toevoer van nieuw water, bijvoorbeeld door regenwater dat op de containervelden en daken van de serres ligt. Dat gaat onmiddellijk in de vijver. Als er te veel water in de vijver komt, wordt het overbodige water naar de gracht geleid.

De vijver hebben we beschermd met anti-worteldoek en deze drijft ook voor een stukje op het wateroppervlakte. Dus ja, ze hebben schuilplekken.

Waarom we er vissen in willen? Gewoon voor wat leven in de vijver.

En ja dat klopt, maar heb je niet veel werk aan die planten?

Groetjes
zondag 22 september 2019 - 10:39
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Tegenwoordig bestaan er al tuinbouwbedrijven die de kringloop maken met aquacultuur bij het recirculeren van hun spuistroom. Ik zou me eens gaan bevragen bij één van deze initiatieven want als dit slim wordt aangepakt kan het ook een verdienmodel worden.

In onze tuin heel veel azalea's en rhodo's staan, heb je toevallig een rassenlijst beschikbaar, want ben eventueel wel geïnteresseerd.
maandag 23 september 2019 - 16:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon